PROPUNERILE CPD PE MARGINEA PLANULUI DE ACȚIUNI AL GUVERNULUI PENTRU ANII 2020 – 2023

PROPUNERILE CPD PE MARGINEA PLANULUI DE ACȚIUNI AL GUVERNULUI PENTRU ANII 2020 – 2023

Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) regretă faptul că un document atât de important și strategic, care ar putea să contribuie direct la asigurarea drepturilor celor mai vulnerabile grupuri, a fost propus spre consultare publică de către Cancelaria de Stat doar pe un termen de 2 zile. În urma consultării în mod de urgență a planului de acțiuni al Guvernului pentru perioada 2020-2023, CPD vine cu un set de recomandări ce se propun a fi abordate în textul Planului de Acțiuni, întru reducerea sau depășirea celor mai relevante diferențe de gen și întru asigurarea incluziunii grupurilor vulnerabile.

Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) regretă faptul că un document atât de important și strategic, care ar putea să contribuie direct la asigurarea drepturilor celor mai vulnerabile grupuri, a fost propus spre consultare publică de către Cancelaria de Stat doar pe un termen de 2 zile. În urma consultării în mod de urgență a planului de acțiuni al Guvernului pentru perioada 2020-2023, CPD vine cu un set de recomandări ce se propun a fi abordate în textul Planului de Acțiuni, întru reducerea sau depășirea celor mai relevante diferențe de gen și întru asigurarea incluziunii grupurilor vulnerabile.

De menționat că în pofida includerii unei serii extinse de obiective și activități, unele dintre acestea fiind într-o oarecare măsură sensibile la dimensiunea de gen (promovarea antreprenoriatului feminin, a măsurilor de combatere a violenței împotriva fetelor și femeilor etc.), totuși considerăm că mai este spațiu de îmbunătățire a acestora, pentru a asigura reducerea celor mai relevante inegalități de gen din domeniile de interes prioritizate.

RECOMANDĂRI GENERALE

Reiterăm și de această dată faptul că, în temeiul prevederilor Legii nr 5. „Asigurarea egalității de șanse între femei și bărbați”, în conformitate cu art. 17, în competența Guvernului intră: (i) asigurarea integrării în politici, strategii, programe, acte normative și investiții financiare a principiului egalității între femei și bărbați și (ii) aprobarea planurilor și programelor naționale privind egalitatea între femei și bărbați, monitorizează realizarea lor. Totodată, în corespundere cu art. 19, în competența Autorităților Publice Centrale intră asigurarea abordării complexe a egalității între femei și bărbați și a realizării tratatelor internaționale din domeniu în sfera de competență.

În acest context, CPD atrage atenția atât Cancelariei de Stat, cât și tuturor Autorităților Publice Centrale vizate în planul de acțiuni, asupra faptului că toate documentele de politici publice ce se propun a fi elaborate, completate sau modificate în perioada de implementare a planului respectiv, trebuie să integreze dimensiunea de gen prin măsuri ce vin să abordeze cele mai relevante diferențe dintre femei și bărbați.

Totodată, pentru asigurarea unui nivel mai înalt de transparență decizională, dar și pentru îmbunătățirea cooperării cu societatea civilă, solicităm Guvernului de a informa societatea despre deciziile luate, pe tot parcursul consultării unui proiect de lege. Apreciem implicarea Administrației Publice Centrale în a fi mai deschiși societății (de exemplu: plasarea anunțurilor privind consultările organizate asupra proiectelor de lege, plasarea pe site-ul Guvernului a deciziilor finale adoptate etc.), dar totuși mai sunt unele lacune ce se impun a fi soluționate în acest sens. Astfel, din experiența CPD pe parcursul ultimilor ani constatăm următoarele dificultăți în colaborare cu Guvernul:

  • pe site-ul www.particip.gov.md nu toate proiectele propuse spre consultare sunt completate cu documentele de rigoare (uneori lipsesc fie proiectul de lege, fie nota informativă, fie proiectul Hotărârii de Guvern etc.);
  • subiectele propuse pe agenda Guvernului nu sunt mereu completate cu documentele aferente, ceea ce face dificilă monitorizarea procesului decizional;
  • în cele mai dese cazuri la înaintarea opiniilor sau a recomandărilor specifice vizavi de proiectele propuse spre consultare nu este expediat nici un răspuns prin care să se confirme recepționarea sau acceptarea acestora;
  • sinteza recomandărilor și tabelul de divergențe a unui proiect de lege nu sunt plasate public, iar la solicitarea acestora nu mereu se oferă un răspuns pozitiv.

În conformitate cu cele mai sus menționate, solicităm Guvernului de a îmbunătăți procesul de transparență decizională pe tot parcursul elaborării și adoptării unei inițiative legislative.

Adițional, recomandăm ca planul de acțiuni să prevadă acțiuni ce direct vor contribui la reducerea celor mai relevante inegalități de gen din domeniile precum câmpul muncii, educația, sănătatea, mediul de afaceri, securitate și apărare etc. Astfel, atât obiectivele, cât și acțiunile reflectate în noul plan al Guvernului urmează să prevadă măsuri de asigurare a egalității de șanse tuturor femeilor și bărbaților, cât și a altor categorii vulnerabile de persoane (tineri, persoane cu dizabilități, persoane de etnii minoritare, persoane în etate etc.). Aceasta va fi posibil prin implementarea acțiunilor precum: (i) asigurarea egalității în remunerare (aplicarea principiului de plată egală pentru muncă de valoare egală, transparența în salarizare etc.); (ii) combaterea fenomenului de hărțuire sexuală în câmpul muncii, în instituțiile de învățământ și în sectorul de apărare și poliție; (iii) aprobarea și implementarea măsurilor orientate spre asigurarea reconcilierii vieții de familie cu cea profesională (finanțarea, deschiderea și extinderea serviciilor de creșă; asigurarea măsurilor pentru programul flexibil de muncă etc.); (iv) implementarea programelor ce au drept scop de a spori numărul de femei implicate în afaceri; (vi) facilitarea implementării acțiunilor ce vin să reducă decalajele de gen în sectorul de apărare și securitate etc.

Propunem formularea obiectivelor strategice cu acțiuni specifice de implementarea acestora. La momentul de față, documentul strategic nu respectă în totalitate formula corectă de elaborare a unui obiectiv, iar multe acțiuni scrise nu vor contribui la atingerea indicatorilor planificați pentru ariile de interes prioritizate. În același timp, majoritatea indicatorilor setați pentru monitorizarea îndeplinirii acțiunilor stabilite sunt formulați într-un mod vag, generic și absolut insensibili la dimensiunea de gen.

Recomandările specifice pentru textul Planului de Acțiuni al Guvernului pentru anii 2020-2023 a se vedea în documentul anexat.

Descarcă PDF

7757_cpd_recomandari_asupra_planului_de_actiuni_al_guvernului_2020-2023

Partajează acestă postare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *