7 LUCRURI DE ȘTIUT DESPRE TINERII NEET DIN REPUBLICA MOLDOVA

7 LUCRURI DE ȘTIUT DESPRE TINERII NEET DIN REPUBLICA MOLDOVA

 * Tânărul/tânăra NEET” este definit ca persoana care nu are loc de muncă, nu urmează o formă de învățământ și nu participă la activități de formare profesională. Fiecare țară calculează rata tinerilor NEET pentru diferite vârste, cel mai des este utilizată vârsta de 15-29 ani. Biroul Național de Statistică colectează date despre tinerii NEET din Moldova pe trei categorii: în vârstă de 15-24 ani: în vârstă de 15-29 ani și în vârstă de 15 -34 de ani.

Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD), în cadrul unui eveniment online a lansat raportului de analiză „Mai incluziv și mai eficient: o abordare incluzivă a politicilor de suport pentru tinerii și tinerele NEET din Moldova”.  Mai jos găsiți cele mai importante date legate de situația situației tinerilor NEET din Republica Moldova:

  1. Conform biroului național de statistică în Republica Moldova sunt circa 45,3 mii în vârstă de 15-24 ani, 118 mii de tineri NEET cu vârsta dintre 15-29 de ani și a tinerilor în vârstă de 15-34 ani – 192,5 mii persoane. În mare parte, statutul NEET este caracteristic tinerilor cu vârsta de peste 29 de ani. Din perspectivă de gen, atât la nivel european, cât și în Republica Moldova, ponderea femeilor în grupul NEET este mai mare ca a bărbaților (60,1% în rândul tinerelor de 15-24 ani, 68,3% la cele de 15-29 ani și 67,1% la tinerele de 15-34 ani).
  2. Cei mai mulți tineri NEET se înregistrează în regiunea de centru a republicii: 28,9%, comparativ cu zona Nord – 24,5%, iar în mun. Chișinău – 24,8%. În același timp, dacă ponderea femeilor NEET în zonele rurale și urbane se egalează, bărbații NEET se întâlnesc mai mult în zonele rurale 20,1%, comparativ cu cei ce locuiesc în urbe – 13,7%.
  3. Mai mult de jumătate dintre tinerii NEET au un nivel scăzut de studii. Conform datelor raportului, 36,5% dintre tinerii NEET cu vârsta cuprinsă între 15-29 ani aveau studii gimnaziale. Din perspectiva de gen, cea mai mare discrepanță se înregistrează în rândul tinerilor cu nivel înalt de studii, unde 29,30% sunt femei și doar 11,30% – bărbați (din totalul bărbaților NEET).
  4. Analiza cauzală relevă 3 motive majore care au determinat tinerii să devină NEET: (i) și-au asumat responsabilitățile de îngrijire și, respectiv, au devenit casnici, această particularitate fiind caracteristică preponderent fetelor, (ii) au un loc de muncă peste hotare sau intenționează să plece la lucru peste hotare și (iii) au o dizabilitate sau altă situație legată de sănătate. Sarcinile casnice și de îngrijire constituie o cauză mai frecvent invocată odată cu înaintarea în vârstă.

  1. 49,1% din tinerii NEET cu vârsta dintre 15-29 de ani îngrijesc de familie, cu o pondere de 36,1% în grupa de vârstă 15-24 ani și, respectiv, 48,3% la persoanele de 15-34 ani (la persoanele de 25-29 ani – 57,3%).
  2. Dizabilitatea reprezintă o barieră importantă pentru tineri pentru a se integra pe piața muncii sau în educație. Conform unui raport, 48,6% dintre tinerii cu dizabilități cu vârsta cuprinsă între 15-34 ani fac parte din categoria NEET.
  3. 28,9% la tinerii de 15-24 ani, 26,6% la cei de 15-29 ani și 27,8% – la tinerii de 15-34 ani au un loc de muncă peste hotare sau intenționează să plece la lucru peste hotare.

Tinerii NEET sunt grupuri foarte diverse de persoane cu o varietate de experiențe și nevoi: șomeri/șomere de lungă durată, persoane care abia intră pe piața muncii, persoane care au grijă de copii sau rude, care suferă temporar de probleme de sănătate sau au dizabilități de lungă durată sau care iau o pauză temporară de la muncă sau studii ș.a. Pentru a oferi tinerilor mai multe oportunități în educație sau pe piața muncii și pentru a le permite să participe pe deplin în toate sferele vieții sociale este nevoie de o abordare holistică. Raportul prezentat a identificat măsuri care  au fost grupate în trei arii majore: (i) măsuri pentru flexibilizarea sistemului educațional, (ii) măsuri pentru accesibilizarea spațiilor și (iii) măsuri pentru sporirea prezenței băieților în sistemul educațional.

 

 

 

Partajează acestă postare

Lasă un răspuns