Opinia Centrului “Parteneriat pentru Dezvoltare” cu privire la modificarea și completarea Legii nr. 121 din 25 mai 2012 cu privire la asigurarea egalității

Opinia Centrului “Parteneriat pentru Dezvoltare” cu privire la modificarea și completarea Legii nr. 121 din 25 mai 2012 cu privire la asigurarea egalității

Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” susţine iniţiativa Consiliului pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea egalității de a înainta Proiectul de lege privind modificarea și completarea unor acte legislative, printre care și Legea nr. 121 din 25 mai 2012 cu privire la asigurarea egalității. CPD apreciază faptul că au fost extinse noțiunile de bază, precum și concretizat cadrul de funcționare al Consiliului. Cu toate acestea, CPD consideră că există aspecte care ar putea fi îmbunătățite prin câteva prevederi suplimentare.

1.  Introducerea definițiilor cu privire la munca egală, plată egală pentru muncă egală și plată egală pentru muncă de valoare egală.

Recomandăm introducerea noțiunilor de ”plată egală”, ”muncă egală”, ”muncă de valoare egală” în Articolul 2. Noțiuni generale. La modul practic aceasta ar presupune clarificarea a ceea ce un angajator defineşte muncă egală prin următoarele cazuri: (i) muncă similară, cu condiţia că diferenţele de muncă nu au o semnificaţie practică relevantă – munci asemănătoare, (ii) munci diferite prin esenţă, dar considerate munci de egală valoare – munci echivalente, (iii) munci diferite, dar egale în valoare prin factori ca efortul depus, capacitatea, nivelul de luare a deciziilor – munci cu valoare egală.  

2. Extinderea principiului plată egală astfel încât să acopere ambele dimensiuni – plată egală pentru muncă egală și pentru muncă de valoare egală. 

Recomandăm ca în Articolul 7, alin. (2), lit. d)  textul ”acelaşi tip şi/sau volum de muncă” să fie substituit cu  ”muncă egală sau muncă de valoare egală”. Atât în formularea actuală, cât și în cea propusă în noul proiect de lege se regăsește doar una din dimensiunile menționate: fie muncă egală, fie muncă de valoare egală.  Acestea reprezintă două noțiuni separate și, respectiv, trebuie reflectate ambele dimensiuni.

3. Fortificarea capacităților Consiliului pentru Prevenirea şi Eliminarea Discriminării şi Asigurarea Egalității de a investiga modul în care angajatorii asigură remunerarea egală pentru munca egală.

Recomandăm ca în Articolul 12, alin. (1), lit. e) să fie introduse măsuri prin care Consiliului pentru Prevenirea şi Eliminarea Discriminării şi Asigurarea Egalității să fie abilitat să realizeze investigații legate de discriminare şi diferențele salariale. Mandatul de a investiga urmează să cuprindă câteva elemente cruciale: (i) mandatul de a investiga cauzele şi nivelul diferenţelor salariale pentru diferite sectoare ale economiei, ocupaţii sau angajatori specifici, (ii) mandatul de investigaţie trebuie să fie strict reglementat, pentru ca acesta să nu producă costuri exagerate pentru angajatori, (iii) decizia iniţierii unei asemenea investigaţii trebuie să fie argumentată temeinic, iar nivelul investigaţiei trebuie să fie proporţional cu gradul motivat de suspiciune de discriminarea salarială, (iv) investigaţiile ar presupune în mare parte solicitarea de la angajator a informaţiei cu privire la salariile oferite, politica de salarizare, cu condiţia că datele cu caracter personal sunt protejate.

Argumentarea detaliată a completărilor propuse de Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare” a se vedea în documentul atașat. 1978_opinia_cpd_modificarea_legii_nr._121

Partajează acestă postare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *