Noutăţi şi evenimente

Declarația Coaliției Civice pentru Alegeri Libere și Corecte înainte de ziua alegerilor parlamentare din 24 februarie 2019

Data publicării: Vineri, 22 februarie 2019
Descarcă fişier: declaratia calc inainte de alegeri 2019.pdf (199KB)

Coaliția civică pentru Alegeri Libere și Corecte a lansat pe data de 21 februarie 2019 o declarație în care prezintă principalele constatări ale organizațiilor membre cu privire la perioada electorală și pre-electorală. Constatările evidențiate relevă că procesul electoral se desfășoară cu încălcarea standardelor pentru un proces electoral liber și corect. În aceste circumstanțe, Coaliția face apel către instituțiile statului, organele electorale și concurenții electorali să depună eforturi pentru ca votarea și tabularea rezultatelor să aibă loc într-o manieră corectă, fără încălcări, astfel încât alegerea cetățeanului să fie reflectată corect în noul legislativ.

Coaliția civică pentru Alegeri Libere și Corecte, care acționează solidar pentru a contribui la dezvoltarea democraţiei în Republica Moldova prin promovarea alegerilor libere şi corecte în conformitate cu standardele ODIHR (OSCE), ale Consiliului Europei și a instituțiilor specializate afiliate acestuia, prezintă principalele constatări privind desfășurarea procesului electoral pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019:

  • Modificarea regulilor de joc în ajunul alegerilor. În anul electoral 2018 au fost întreprinse mai multe modificări ale cadrului legal contrar bunelor practici în materie electorală. Aceste amendamente au fost operate într-o manieră opacă și grăbită, ignorându-se prevederile legislației referitoare la transparența procesului decizional. Permiterea desfășurării unui referendum consultativ în ziua alegerilor parlamentare care vor avea loc într-un sistem electoral nou induce alegătorilor confuzie și  dificultăți în exercitarea dreptului la vot;
  • Menținerea plafoanelor înalte pentru donații făcute partidelor. Legislativul a eșuat în a ajusta legislația la recomandările Comisiei de la Veneția și GRECO cu privire la finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale. Deși în anul 2017 plafonul pentru finanțarea campaniilor electorale a fost micșorat până la 50 și 100 de salarii medii lunare pe economie, pentru persoane fizice și respectiv pentru persoane juridice, limita donațiilor rămâne a fi peste cea recomandată de GRECO de 20 și respectiv de 40 de salarii medii pe economie.
  • Utilizarea resurselor administrative în perioada electorală. Au fost semnalate numeroase cazuri de utilizare a resurselor administrative de către partidele care sunt reprezentate în organe elective. Au ieșit în evidență cazurile de revizuire bugetară și de majorare înainte de startul campaniei electorale a diferitelor alocații financiare, majorări salariale, pensii și indemnizații, chiar dacă aceste majorări nu au fost planificate în bugetul de stat aprobat inițial. La fel, pe parcursul perioadei pre-electorale dar și electorale au fost constatate multiple cazuri de organizare a întâlnirilor cu alegătorii, de regulă angajați ai instituțiilor publice, structurilor de stat și/sau bugetare, în timpul orelor de muncă, implicarea în campania electorală a Secretarilor de Stat și a șefilor de autorități publice care se prezumă a fi apolitici, utilizarea APL în activități de promovare, activități de colectare a semnăturilor, implicarea președinției în campania electorală, ședința Parlamentului a cărui mandat a expirat și asumarea de răspundere a guvernului pentru proiecte de legi organice pentru a îndeplini promisiuni electorale ale partidului de la guvernare, implicarea angajaților guvernului în activități de dezinformare online.
  • Coruperea alegătorilor. Perioada pre-electorală și electorală au fost marcate de activități de corupere a alegătorilor, inclusiv prin intermediul fundațiilor de caritate afiliate partidelor politice și prin oferire de cadouri ilegale. Aceste situații nu au fost investigate și contracarate în nici un fel de autoritățile responsabile.
  • Limitarea dreptului la vot. Cetățenilor moldoveni de peste hotare le este îngrădit dreptul la vot în baza buletinul de identitate – document deținerea căruia este obligatorie. De asemenea, este semnalată limitarea dreptului la vot a cetățenilor moldoveni de peste hotare urmare a aplicării neuniforme a practicii de vot în baza pașapoartelor expirate. Deși Curtea Supremă de Justiție a consacrat în 2014 legalitatea deciziei CEC de a permite votarea cu acte de identitate expirate, la scrutinul parlamentar din 2019 CEC nu a mai emis o decizie asemănătoare.
  • Deficiențe și erori în Registrul de Stat al Alegătorilor (RSA) și listele electorale. Au fost semnalate și înregistrate multiple cazuri în care s-a constatat  imperfecțiunea datelor din RSA și listele electorale. A fost raportată prezența în listele electorale a persoanelor decedate, erori de adresă sau chiar perfectarea neuniformă a listelor electorale în cadrul unei și aceleiași unități administrativ-teritoriale (conform adresei sau conform alfabetului). Remarcăm cazurile de migrație artificială a alegătorilor dintr-o circumscripție electorală uninominală în altă.
  • Soluționarea neuniformă a litigiilor și a conflictelor electorale. Remarcăm cazurile de aplicare neuniformă de către organele electorale și instanțele de judecata a legislației cu privire la soluționarea litigiilor electorale dar și emiterea unor decizii neuniforme pe cazuri aparent identice.
  • Mass media controlată politic. Cele mai multe instituții mass-media reflectă campania electorală de o manieră părtinitoare, tratând inegal și discriminatoriu concurenții electorali. Câțiva concurenți electorali beneficiază de o prezență masivă și pe o tonalitate exclusiv pozitivă la unele posturi TV monitorizate, iar oponenții lor politici sunt reflectați doar în context negativ. Unele posturi TV organizează dezbateri electorale nu în orele de maximă audiență, ci dimineața devreme când audiența este minimă.
  • Femeile, tinerii, persoanele cu dizabilităţi și persoanele de etnie romă continuă să fie sub-reprezentate. Deși cota de 40% de reprezentare a femeilor pe listele partidelor în circumscripția națională este respectată, se atestă o subminare a principiului șanselor egale pentru bărbați și femei. Majoritatea femeilor și tinerii continuă să fie plasați pe locurile mai puțin eligibile pentru mandatul de deputat în Parlamentul Republicii Moldova. Interesele și necesitățile tinerilor și ale persoanelor cu dizabilități rareori ajung să fie adresate în platformele electorale ale formațiunilor concurente. 
  • Intimidarea concurenților electorali și alegătorilor. Au fost raportate public multiple cazuri în care cetățeni/simpatizanți ai anumitor partide politice au provocat altercații verbale și fizice pentru a zădărnici desfășurarea întâlnirilor cu alegătorii, iar reacția reprezentanților organelor de drept a fost tardivă sau chiar a lipsit cu desăvârșire.
  • Intimidarea observatorilor naționali și tentative de compromitere a campaniilor de educație civică. Pentru prima dată după 2009 reprezentanți ai Misiunii naționale de observare a Promo-LEX au fost supuși acuzațiilor neîntemeiate din partea membrilor CEC, precum și intimidărilor și presiunilor publice din partea reprezentanților anumitor concurenți electorali, reprezentanți ai organelor de drept și APL. Au fost semnalate cazuri în care campaniile obișnuite de educație civică și apolitică desfășurate de organizațiile neguvernamentale, au fost calificate pe nedrept ca și campanii de agitație electorală în favoarea unor concurenți electorali.

Alte articole

Indexul Egalității de Gen 2019 în Moldova

Data publicării: Vineri, 08 martie 2019
Indexul Egalității de Gen măsoară nivelul egalității între femei și bărbați pe 6 domenii cheie. Indexul este calculat în baza a 31 de indicatori de impact, grupați în șase categorii relevante: (i) Piața Muncii, (ii) Politică, (iii) Educație, (iv) Accesul la Resurse, (v) Percepții şi Stereotipuri, (vi) Sănătate. Pentru fiecare domeniu a fost calculat un sub index care poate varia de la 0 – indicând o inegalitate totală între femei și bărbați și 100 – indicând o egalitate de gen perfectă. Astfel, cu cât indicele calculat este mai aproape de 100, cu atât nivelul egalității de gen pe acel domeniu este mai înalt. În 2019, în Moldova se atestă o îmbunătățire ușoară a Indexului comparativ cu anul precedent. Analiza valorilor indicelui pentru anii anteriori constată faptul că, în 2019 a fost obținut cel mai mare nivel al egalității de șanse dintre femei și bărbați. În pofida acestor rezultate, nu trebuie de neglijat că la 10 ani distanță, indicele a crescut doar cu 3 puncte – de la 57 de puncte în 2009, la 60 – în 2019, femeile continuând să se confrunte cu inegalități semnificative în domeniile sociale, economice și politice.

„Inegalitățile de venituri dintre femei și bărbați, de la candidate la alegătoare...”

Data publicării: Miercuri, 20 februarie 2019
Pe parcursul anului 2017, diferența salarială între o femeie și un bărbat a constituit în medie 13,5%. În valoare monetară diferența a fost de 12 133 de lei, femeile fiind cele care câștigă mai puțin. În zile lucrătoare, această sumă reprezintă o lună și 20 de zile adiționale pe care trebuie să le muncească o femeie, potrivit calculelor Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare. Într-o conferință de presă la IPN, Alina Andronache, specialistă în relațiile cu publicul și advocacy la CPD, a menționat că astăzi, 20 februarie, este marcată Ziua egalității salariale. „Această zi este una simbolică, care are drept scop sensibilizarea societății cu privire la diferența de remunerare salarială dintre femei și bărbați. Această zi diferă în fiecare an și în fiecare țară. Și în această zi Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare vine în fața publicului cu o notă analitică în care prezintă care sunt diferențele de remunerare și ce trebuie să facem”, a spus Alina Andronache.

Femeile candidate sunt mai puțin vizibile în spațiul mediatic decât bărbații, raport

Data publicării: Joi, 14 februarie 2019
Un raport de monitorizare a zece televiziuni, realizat de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, arată că femeile candidate sunt mai puțin prezente în buletinele de știri, talkshow-uri și la dezbaterile electorale organizate de televiziuni. Într-o conferință de presă la IPN, Vasile Cantarji, expert CBS-AXA, unul din autorii raportului, a menționat că, deși în acest an avem cel mai mare număr de femei candidate din istoria țării (42% în circumscripția națională și 21% în circumscripțiile uninominale), în cele 154 de buletine de știri analizate la zece canale TV, în perioada 24 ianuarie – 3 februarie, prezența femeilor a fost de 18,5% în rol principal și de 27% în rol secundar.

Manifest pentru Egalitatea de Gen

Data publicării: Marţi, 05 februarie 2019
Aproximativ 50 de organizații neguvernamentale și activiști civici au adresat clasei politice un manifest pentru egalitatea de gen, cu priorități pentru anii 2019-2020, în mai multe domenii. Într-o conferință de presă la IPN, Alina Andronache, specialistă în relații cu publicul și advocacy la Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, a menționat că acest manifest a fost lansat deoarece reformele din ultimii ani pentru asigurarea egalității de gen au fost făcute cu jumătate de măsură și nu au avut un impact semnificativ. Potrivit Alinei Andronache, impactul legilor adoptate în 2016, privind cota de participare a femeilor în alegeri, a fost diminuat prin schimbarea sistemului electoral, cel actual fiind în dezavantajul femeilor. Iar reforma privind concediul de îngrijire a copilului nu a schimbat foarte mult situația femeilor. Acestea în continuare se confruntă cu probleme care nu le permit să combine viața profesională cu cea personală.

Extinderea repetată a concursului privind selectarea unui/unei expert/experte pentru evaluarea campaniilor electorale și alegerilor parlamentare și locale din 2019 din perspectiva de gen

Data publicării: Joi, 24 ianuarie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă extindere repetată a competiţiei deschise în vederea selectării unui/unei expert/experte pentru a evalua din perspectiva de gen campania electorală pentru alegerile Parlamentare si Locale din 2019.

În pofida eforturilor de promovare a femeilor în politică, lucrurile stau pe loc

Data publicării: Miercuri, 23 ianuarie 2019
În pofida eforturilor din ultimii ani pentru a promova femeile în politică și pentru a le asigura șanse mai mari de accedere în Parlament, lucrurile stau pe loc. Reprezentanta Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare, Alina Andronache, a declarat miercuri, 23 ianuarie, într-o conferință de presă la IPN, în contextul primului raport de monitorizare a alegerilor din perspectiva incluziunii, că sistemul electoral mixt scade din șansele femeilor candidate, le descurajează și le dezavantajează.

„LOCUL FEMEILOR” ÎN ALEGERI: Analiza preliminară a candidaților pentru alegerile parlamentare din 2019 prin prisma dimensiunii egalității de gen

Data publicării: Miercuri, 23 ianuarie 2019
Pe 26 decembrie 2018 a început procesul de desemnare și înregistrare a listelor de candidați/candidate pentru parlamentarele din 2019. Până în prezent (21.01.2019), 9 partide au depus documentele la Comisia Electorală Centrală pentru a fi înregistrați în calitate de concurenți electorali. Astfel, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) a analizat modul în care partidele politice au respectat principiul egalității de gen în procesul de desemnare a candidaților atât pentru circumscripția națională, cât și pentru circumscripțiile uninominale.

Extinderea concursului privind selectarea unui/unei expert/experte pentru evaluarea campaniilor electorale și alegerilor parlamentare și locale din 2019 din perspectiva de gen

Data publicării: Luni, 14 ianuarie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă extindrea termenului pentru competiţie deschisă în vederea selectării unui/unei expert/experte pentru a evalua din perspectiva de gen campania electorală pentru alegerile Parlamentare si Locale din 2019.

Extinderea Concursului privind Selectarea Unei Companii Pentru Evaluarea Campaniei Electorale Și Programele Electorale Ale Alegerilor Locale Și Parlamentare 2019 Din Perspectiva De Gen

Data publicării: Luni, 14 ianuarie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă extinderea termenului competiţiei deschise pentru selectarea unei companii pentru a monitoriza media TV (cel puțin 10 posturi cu cea mai mare audiență națională) din perspectiva reflectării echilibrate a femeilor și bărbaților. Perioada de monitorizare – o lună.

Selectarea Unei Companii Pentru Evaluarea Campaniei Electorale Și Programele Electorale Ale Alegerilor Locale Și Parlamentare 2019 Din Perspectiva De Gen

Data publicării: Joi, 27 decembrie 2018
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă lansarea competiţie deschise pentru selectarea unei companii pentru a monitoriza media TV (cel puțin 10 posturi cu cea mai mare audiență națională) din perspectiva reflectării echilibrate a femeilor și bărbaților. Perioada de monitorizare – o lună.

Rezultatele 1 - 10 din 285
GLOSAR
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
Statistica de gen
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan