Noutăţi şi evenimente

Studiul "Inegalitățile în Republica Moldova: Provocări și oportunități"

Data publicării: Joi, 10 august 2017
Descarcă fişier: inegalitatile in moldova ro.pdf (7MB)

Acest studiu a fost realizat în cadrul proiectului „Inițiativa comună de promovare a oportunităților egale”, imple­mentat cu suportul Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare, Guvernului Suediei și a Ministerului Afacerilor Externe a Danemarcei (DANIDA). Inițiativa are scopul de a îmbunătăți situația grupurilor marginalizate și vulnerabile prin promovarea principiului egalității și nediscriminării în elaborarea și implementarea politicilor publice.

Scopul studiului este de a analiza egalitatea de șanse și de a identifica potențialele disparități în bunăstare, de­terminate de cinci caracteristici de vulnerabile în Moldova. Nivelul inegalității este determinat pentru următoarele grupuri de referință: gen, tineri, vârstnici, persoane cu dizabilități și persoanele de etnie romă. Trei domenii cheie au fost examinate din perspectiva disparităților și anume: nivelul de trai, sănătate și piața muncii.

Studiul nu pretinde a fi exhaustiv, deoarece se bazează pe analiza datelor secundare, analiza studiilor și surselor existente, date dezagregate pe grupuri țintă furnizate în baza a trei anchete naționale: Ancheta Forței de Muncă, Cer­cetarea Bugetelor Gospodăriilor Casnice, Ancheta cu privire la starea sănătății. Limitările studiului includ: metodologia curentă de calcul a sărăciei este depășită; insuficiența datelor dezagregate pe grupurile respective, lipsa informației actualizate cu privire la populația de etnie romă.

Constatările cu privire la nivelul de trai: la prima vedere, ratele sărăciei absolute precum și profunzimea sărăciei absolute pentru grupurile vulnerabile nu sunt mai mari în comparație cu aceiași indicatori pentru populația generală. Lacunele curente în metodologia de măsurare a sărăciei și datele pentru sărăcie trebuie luate în considerare cu rezervă, or în anul 2017 BNS va furniza date privitor la sărăcie după metodologia nouă, care vor arată o imagine mai precisă. Indicatorii „condiții de trai” și „acces la utilități” arată că condițiile de trai sunt mai precare pentru grupurile analizate, precum și faptul că aceste grupuri au acces mai redus la utilități. Sectorul de protecție socială depune eforturi de com­batere a sărăciei și de reducere a inegalității, preponderent prin plățile „targhetate”. În același timp, este important de înțeles unde plasează aceste plăți gospodăriile în raport cu pragul sărăciei. Impresia este că ele sunt plasate imediat peste prag, ceea ce înseamnă vulnerabilitate cronică la sărăcie. Serviciile sociale pentru grupurile considerate sunt li­vrate în mod izolat, cu acoperire sporadică și relevanță redusă, lucru care confirmă că sistemul de protecție socială este unul reactiv și nu preventiv, care creează mai mult dependență, nu oportunități.

Constatările principale în domeniul sănătății: (i) În ultimii ani persistă un nivel scăzut de adresabilitate a persoane­lor cu dizabilități și a persoanelor în etate la serviciile medicale. Cauzele majore includ barierele de ordin infrastructural, atitudinal și accesibilitate geografică. (ii) Plățile informale pentru serviciile medicale sunt un fenomen în ascendență și afectează toate grupurile vulnerabile, în special femeile. Redresarea acestei probleme necesită eforturi complementare asigurării integrității în sistemul de sănătate, inclusiv intervenții educaționale pentru diminuarea consumului irațional de medicamente, extinderea listei de medicamente compensate și mărirea procentului de compensare pentru servi­cii medicale. (iii) Aproximativ 30% din respondenții anchetei cu privire la starea sănătății au declarat că nu dispun de asigurare obligatorie de asistență medicală, o bună parte dintre aceștia fiind tineri: femei și bărbați (16-29 de ani). Soluționarea acestei probleme necesită eforturi în domeniile conexe (educație, protecție socială, muncă), care să sti­muleze angajarea femeilor și bărbaților pe piața muncii. (iiii) Sunt îngrijorătoare discrepanțele dintre populația romă și non-roma în toate aspectele aferente îngrijirii sănătății. Politici educaționale incluzive, măsuri pozitive de susținere a angajării în câmpul muncii, funcționalitatea instituției mediatorului comunitar rom, combaterea stigmei și discriminării sunt cruciale pentru încadrarea populației de etnie romă în sistemul de asigurări obligatorii de asistență medicală.

Constatările de bază cu privire la piața muncii: Inegalitățile în ceea ce privește ocuparea forței de muncă au rămas relativ neschimbate în ultimii cinci ani, în timp ce inegalitățile din perspectiva calității ocupării (munca în agricultura de subzistență și munca informală) au crescut. Dat fiind faptul că majoritatea inegalităților au rămas destul de semnificati­ve, putem constata că în mare parte răspunsul de politici a fost unul mai puțin eficient. Multe din reformele structurale ale pieței muncii întârzie să fie adoptate (extinderea creșelor, reforma concediului de îngrijire a copilului), altele se implementează fragmentar (legea cu privire la incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități). Reforma sistemului de pensii a constituit un pas important care poate contribui la creșterea ocupării persoanelor în etate, însă, fără intervenții complementare, aceasta presupune riscuri pentru unele grupuri specifice cum ar fi femeile de vârstă pre-pensionară din zonele rurale.


Alte articole

Extinderea repetată a termenului pentru competiţia deschisă în vederea selectării unui/unei formator/formatoare în scopul livrării Modulului „Campanie Electorală Eficientă”.

Data publicării: Luni, 26 martie 2018
Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă extinderea repetată a termenului pentru competiţia deschisă în vederea selectării unui/unei formator/formatoare în scopul livrării Modulului „Campanie Electorală Eficientă” în cadrul Proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”. Proiectul respectiv va fi realizat în perioada ianuarie 2018 – iunie 2020 de către Fundația Est-Europeană (FEE), în parteneriat cu Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD), Piligrim Demo şi Tarna Rom fiind finanţat de Uniunea Europeană şi co-finanţat de Guvernul Suediei.

Opinia Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare şi a Consiliului Naţional al Tineretului din Moldova cu referire la proiectul de lege pentru modificarea articolului 27 din Legea privind partidele politice nr.294/2007

Data publicării: Marţi, 13 martie 2018
În temeiul proiectului de lege pentru modificarea articolului 27 din Legea privind partidele politice nr. 294/2007, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare şi Consiliul Naţional al Tineretului din Moldova ȋnaintează recomandări pentru reforma finanţării partidelor din perspectiva tinerilor şi a egalităţii de gen.

Reforma finanțării partidelor politice ar crește implicarea femeilor și tinerilor în politică

Data publicării: Marţi, 13 martie 2018
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare(CPD) şi Consiliul Naţional al Tineretului din Moldova (CNTM) au înaintat astăzi, 13 martie 2018, către Comisia juridică, numiri şi imunităţi propuneri cu referire la proiectul de lege pentru modificarea articolului 27 din Legea privind partidele politice nr.294/2007. Recomandările expediate pentru reforma finanţării partidelor au fost elaborate din perspectiva tinerilor şi a egalităţii de gen. Considerăm că modul în care sunt finanțate partidele politice și campaniile electorale influențează direct modul în care femeile și tinerii se implică în procesul politic.

Extinderea termenului pentru competiţia deschisă în vederea selectării unui/unei formator/formatoare în scopul livrării Modulului „Campanie Electorală Eficientă” în cadrul Proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”.

Data publicării: Marţi, 13 martie 2018
Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă extinderea termenului pentru competiţia deschisă în vederea selectării unui/unei formator/formatoare în scopul livrării Modulului „Campanie Electorală Eficientă” în cadrul Proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”. Proiectul respectiv va fi realizat în perioada ianuarie 2018 – iunie 2020 de către Fundația Est-Europeană (FEE), în parteneriat cu Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD), Piligrim Demo şi Tarna Rom fiind finanţat de Uniunea Europeană şi co-finanţat de Guvernul Suediei.

Indexul Egalitatii de Gen 2017:Care este nivelul de egalitate dintre femei și bărbați?

Data publicării: Joi, 08 martie 2018
Indexul Egalităţii de Gen măsoară nivelul egalităţii ȋntre femei şi bărbaţi pe 6 domenii cheie. Indexul este calculat în baza a 31 de indicatori de impact, grupaţi în şase categorii relevante: (i) Piaţa Muncii, (ii) Politică, (iii) Educaţie, (iv) Accesul la Resurse, (v) Percepţii şi Stereotipuri, (vi) Sănătate. Pentru fiecare domeniu a fost calculat un sub index care poate varia de la 0 – indicând o inegalitate totală între femei şi bărbaţi şi 100 – indicând o egalitate de gen perfectă. Astfel, cu cât indicele calculat este mai aproape de 100, cu atât nivelul egalităţii de gen pe acel domeniu este mai înalt.

Lansarea celui de-al treilea Index al Egalității de Gen pentru Moldova

Data publicării: Joi, 08 martie 2018
Ziua de 8 martie sau Ziua Internaţională a Femeilor, este un bun prilej pentru a evidenţia progresele femeilor ȋn toate domeniile de activitate, inegalităţile majore cu care se confruntă dumnealor, cauzele acestora şi remediile eficiente ce trebuie aplicate atât de societate, cât şi de decidenţi, pentru a contribui la cizelarea unei societăţi în care femeile şi bărbații se pot bucura de un nivel egal de bunăstare. În această zi semnificativă, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) ȋn colaborare cu Consiliul pentru Prevenirea şi Eliminarea Discriminării şi Asigurării Egalităţii (CPEDAE), au lansat cel de-al treilea Index al Egalităţii de Gen pentru Republica Moldova.

Extinderea termenului pentru concursul prin cerere de ofertă privind selectarea unei companii, care să livreze materie primă și materiale de construcție pentru confecționarea băncilor în cadrul Proiectului „Parteneriate pentru Bună Guvernare”.

Data publicării: Joi, 08 martie 2018
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă extinderea termenului pentru concursul prin cerere de ofertă privind selectarea unei companii, care să livreze materie primă și materiale de construcție pentru confecționarea băncilor în cadrul Proiectului „Parteneriate pentru Bună Guvernare”. Acest Proiect este realizat de către Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” cu sprijinul Programului Buna Guvernare al Fundaţiei Soros-Moldova.

Extinderea termenului pentru concursul prin cerere de ofertă privind selectarea unei companii, care să livreze echipament tehnic muzical în cadrul Proiectului „Parteneriate pentru Bună Guvernare”.

Data publicării: Joi, 08 martie 2018
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă extinderea termenului pentru concursul prin cerere de ofertă privind selectarea unei companii, care să livreze echipament tehnic muzical în cadrul Proiectului „Parteneriate pentru Bună Guvernare”. Acest Proiect este realizat de către Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” cu sprijinul Programului Bună Guvernare al Fundaţiei Soros-Moldova.

Concurs privind selectarea unei companii, care să livreze materie primă și materiale de construcție pentru confecționarea băncilor în cadrul Proiectului „Parteneriate pentru Bună Guvernare”.

Data publicării: Joi, 01 martie 2018
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă concurs prin cerere de ofertă pentru selectarea unei companii, care să livreze materie primă și materiale de construcție pentru confecționarea băncilor în cadrul Proiectului „Parteneriate pentru Bună Guvernare”. Acest Proiect este realizat de către Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” cu sprijinul Programului Buna Guvernare al Fundaţiei Soros-Moldova.

Concurs privind selectarea furnizorului de vestimentație populară în cadrul Proiectului „Parteneriate pentru Bună Guvernare”.

Data publicării: Miercuri, 28 februarie 2018
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă concurs prin cerere de ofertă pentru selectarea unei companii, atelier obiecte artizanat, meşter popular, fabrică de confecţii, care să livreze costume populare în cadrul Proiectului „Parteneriate pentru Bună Guvernare”. Acest Proiect este realizat de către Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” cu sprijinul Programului Buna Guvernare al Fundaţiei Soros-Moldova.

Rezultatele 11 - 20 din 250
GLOSAR
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
Statistica de gen
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan