Noutăţi şi evenimente

Propunerile Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare cu privire la integrarea dimensiunii egalității de gen în Planul național de acțiuni pe anii 2018-2022 privind implementarea Strategiei intersectoriale de dezvoltare a abilităților și competențelor parentale pentru anii 2016-2022

Data publicării: Vineri, 13 aprilie 2018
Descarcă fişier: opiniacpd competente parentale.pdf (217KB)

În octombrie 2016, Guvernul RM a adoptat Strategia intersectorială de dezvoltare a abilităților și competențelor parentale pentru anii 2016-2022. Obiectul de intervenție al prezentei Strategii rezumă din dezvoltarea unui sistem intersectorial de sprijinire a familiilor și viitorilor părinți în ceea ce privește îmbunătățirea abilităților și competențelor parentale. În data de 23.03.2018, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a supus consultării Planul de Acțiuni pentru anii 2018-2022 al acestei Strategii. Acest document sintetizează propunerile Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) cu privire la asigurarea principiului egalității de gen în elaborarea și implementarea Planului de Acțiuni.

Ținem să menționăm că atât Guvernul Republicii Moldova, cât și Ministerul Educației Culturii și Cercetării sunt obligate să integreze dimensiunea egalității de gen în procesul de elaborare și implementare a politicilor publice. Legea cu privire la asigurarea egalității de șanse între femei și bărbați, prin articolul 17, determină competența Guvernului de a asigura integrarea principiului egalității între femei și bărbați în politici, strategii, programe, acte normative și investiții financiare, iar articolul 19 (al. 2) precizează că în competența autorităților publice centrale este și asigurarea abordării complexe a egalității între femei și bărbați și a realizării tratatelor internaționale din domeniu în sfera de competență. 

II. DE CE PLANUL DE ACȚIUNI TREBUIE SĂ ȚINĂ CONT DE PERSPECTIVA EGALITĂȚII DE GEN?

1. Deoarece stereotipurile privind rolurile tradiționale de gen în societate persistă și chiar se acutizează. CPD a realizat măsurări (prin intermediul sondajelor de opinie) a nivelului de acceptabilitate a rolurilor tradiționale de gen în rândul cetățenilor Republicii Moldova, începând cu anul 2009 până în prezent. Acest lucru este realizat prin intermediul unui set de întrebări simple, cum ar fi: este mai mult de datoria bărbaților să aducă bani acasă și este mai mult de datoria femeilor să se ocupe de treburile casei. Cu cât mai mult cetățenii sunt de acord cu aceste afirmații, cu atât putem măsura (înțelege) cât de patriarhală este societatea din Republica Moldova. În baza datelor statistice, putem face următoarele constatări: (i) prevalența stereotipurilor tradiționale de gen este destul de mare – ȋn 2018, 8 din 10 respondenți cred că bărbații sunt cei ce trebuie să aducă bani acasă, iar 6 din 10 consideră că femeile trebuie să se ocupe de familie și gospodărie, (ii) după o ȋmbunătăţire vizibilă a opiniei față de rolurile tradiționale de gen ȋntre anii 2009-2016, în ultima perioada prevalența stereotipurilor s-a acutizat.

2. Percepțiile cu privire la rolurile tradiționale de gen sunt prevalente și în rândul părinților.  Dacă contrapunem percepțiile ferme (care au răspuns total de acord) pentru cei care cred că ține mai mult de femei să aibă grijă de treburile casnice și a celor care cred că este mai mult de datoria bărbaților să aducă bani acasă, observăm că părinții copiilor de vârstă preșcolară și părinții cu copii sub vârsta de 18 ani împărtășesc destul de mult rolurile tradiționale de gen.

3. Părinții din Republica Moldova au abordări diferite în educarea fetelor și băieților. În cadrul unui sondaj de opinie realizat la comanda CPD, în anul 2016, părinții au fost întrebați despre cele mai importante lucruri în educația băieților și a fetelor. Există diferențe semnificative în ceea ce privește accentele în educarea copiilor, în dependență de genul acestora. Băieții sunt educați mai mult pentru a fi disciplinați, curajoși și independenți, iar fetele sunt educate pentru a fi harnice, ascultătoare și ordonate.

4. Abordarea bazată pe stereotipuri a părinților determină comportamentul diferit al fetelor și băieților. Spre exemplu, fetele preferă mai mult lectura, băieții preferă mai mult jocurile la calculator.  Aceste elemente comportamentale (care sunt susceptibile socializării de gen) sunt divizate în dependență de genul elevului – fetele tind să citească mai mult comparativ cu băieții, iar aceștia din urmă consumă mai mult timp jucându-se la calculator.

5. Diferențele de comportament explică, în mare parte, diferența dintre performanța academică a fetelor și băieților, care crește odată cu vârsta elevilor. Un element esențial, care explică diferența de gen în performanța academică, este legat de timpul pe care elevii claselor a IX-a îl dedică lecturii, fapt  asociat cu o mai bună performanță academică, și timpul acordat de elevi pentru jocurile pe calculator. Astfel,performanțele fetelor, comparativ cu cele ale băieților, sunt mai înalte în clasa a IX-a decât în clasa a IV-a.  Acest lucru indică o anumită socializare de gen a elevilor, ceea ce înseamnă că diferențele de gen în performanța academică nu sunt explicate prin factori obiectivi, ci, mai degrabă, prin faptul că băieții și fetele, în perioada de adolescență, învață anumite roluri și comportamente de gen, care se accentueazăodată cu vârsta. 

Aceste inegalități de gen pot și trebuie abordate în mod sistematic în cadrul Planului național de acțiuni pe anii 2018-2022 privind implementarea Strategiei intersectoriale de dezvoltare a abilităților și competențelor parentale pentru anii 2016-2022.

În contextul celor menționate anterior, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare vine cu o serie de recomandări pentru Planul național de acțiuni pe anii 2018-2022 privind implementarea Strategiei intersectoriale de dezvoltare a abilităților și competențelor parentale pentru anii 2016-2022.

Aceste recomandări pot fi găsite în documentul ANEXĂ. 


Alte articole

Finalizarea primului modul de instruiri cu genericul ”Cum analizăm și îmbunătățim politicile publice din perspectiva egalității de gen”

Data publicării: Joi, 13 decembrie 2018
Astăzi, 13 decembrie 2018 a avut loc evenimentul de interacțiune și schimb de experiență, finalizarea și totalizarea primului modul de instruiri cu genericul ”Cum analizăm și îmbunătățim politicile publice din perspectiva egalității de gen”, în cadrul proiectului ”Susținerea liderismului și participării femeilor la luarea deciziilor în Republica Moldova”. Primul modul a durat 5 luni, perioada în care echipa Centrului „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) a oferit suport individual pentru 5 grupuri coordonatoare din domeniul gender, în ceea ce vizează integrarea dimensiunii egalității de gen în politicile publice. Astfel, au fost analizate 5 politici publice privind impactul potențial al acestora asupra bărbaților și femeilor și au fost elaborate măsuri fezabile de consolidare a egalității de gen în domeniile de politică vizate.

„Cota de gen: în 2016 votată – în 2019 realizată!? Apel către Partidele Politice”

Data publicării: Miercuri, 12 decembrie 2018
Organizații neguvernamentale și activiști civici lansează un apel către partidele politice să respecte și să aplice cota de reprezentare a genurilor de minimum 40% la desemnarea candidaților pentru alegerile parlamentare din 24 februarie, atât pentru circumscripția națională, cât și cele uninominale. Într-o conferință de presă la IPN, semnatarii apelului au amintit că în anul 2016, prin votul a 86 de deputați, clasa politică și-a asumat angajamentul de a respecta principiul egalității de gen în procesul decizional, prin aprobarea cotei minime de reprezentare de 40% a genurilor. Cu părere de rău, în 2017 efectul cotei a fost redus odată cu promulgarea legii privind schimbarea sistemului electoral, de la cel proporțional la cel de tip mixt. Activiștii civici constată că, în pofida efortului constant depus pentru a promova egalitatea de gen în politică, femeile dețin astăzi mai puțin de o cincime din mandatele de deputați. Această subreprezentare a femeilor este direct influențată de deciziile partidelor politice luate la etapa întocmirii listelor de candidați.

Propunerile Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) cu privire la amendamentele la Codul Educației în ceea ce privește educația timpurie a copiilor

Data publicării: Miercuri, 21 noiembrie 2018
1. CPD susține de principiu orice inițiativă a autorităților cu privire la extinderea serviciilor de educație timpurie a copiilor. Astfel, este binevenită propunerea Ministerului Educației, Culturii și Cercetării de a opera modificări la Codul Educației prin care copiii de la vârsta de 2 ani vor putea fi incluși în ciclul de învățământ preșcolar. CPD, alături de alte organizații, a solicitat Guvernului și Parlamentului să modifice cadrul legal atât în anul 2014, cât și în anul 2015, pentru a extinde accesul la serviciile de educației antepreşcolară (servicii de creșă). 2. Guvernul trebuia să propună Parlamentului amendamente la Codul Educației cu privire la educația antepreșcolară încă în anul 2016. În temeiul articolului 157 litera e, Guvernul era obligat ca până în iulie 2016 să examineze practica statelor membre ale Uniunii Europene, în domeniul educației antepreşcolare și să prezinte Parlamentului propuneri de modificare a prezentului cod, privind organizarea, tipurile şi modalităţile de finanţare a serviciilor de educație antepreşcolară. 3. Experiența țărilor OECD arată că nivelul redus al serviciilor de creșă determină deteriorarea poziției femeilor pe piaţa muncii. Graficul de mai jos ilustrează relația dintre nivelul ocupării femeilor cu cel puțin un copil de vârsta de 0-3 ani și rata de acces la servicii de creșă. Astfel, în ţările în care nivelul de acces la serviciile de creşă este redus, rata de ocupare a femeilor de vârstă reproductivă este mult mai mică.

”Cum prevenim și reducem hărțuirea sexuală în instituțiile de învățământ”.

Data publicării: Luni, 19 noiembrie 2018
Fiecare a cincea femeie angajată din Republica Moldova este supusă unor forme subtile de hărțuire sexuală, așa ca gesturi nepotrivite sau limbaj cu tentă sexuală, iar patru din 100 de femei se confruntă cu forme grave de hărțuire. 20% dintre femeile agresate s-au confruntat cu amenințări sau solicitări de a întreține relații sexuale din partea profesorului, în instituțiile de învățământ. Cifrele sunt parte a unui studiu realizat în 2016 și au fost prezentate, astăzi, într-oconferință de presă la IPN, de către Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare și Consiliul Național al Tineretului din Moldova.

Poziția Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare cu privire la proiectul de Lege privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar

Data publicării: Luni, 05 noiembrie 2018
Poziția Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) se va referi la modul în care proiectul de lege se conformează condițiilor minime de asigurare a egalității de gen. Precizăm că în temeiul articolelor 2 și 19 (al. 3) al Legii cu privire la asigurarea cu privire la asigurarea egalității de șanse între femei și bărbați, Ministerul Finanțelor este obligat să se asigure că proiectul de lege în cauză va contribui la asigurarea egalității de gen și va reduce inegalitățile de gen existente. Amintim că în baza datelor Biroului Național de Statistică salariul mediu al bărbaților din sectorul bugetar era cu 17,3% mai mare comparativ cu salariul mediu al femeilor.

Concediul de îngrijire a copilului trebuie să ofere maximă flexibilitate!

Data publicării: Marţi, 30 octombrie 2018
Proiectele de lege înregistrate recent în Parlament, care oferă posibilități de realizare opțională a dreptului la concediu și îndemnizația lunară pentru creșterea copilului, pot și trebuie îmbunătățite. Într-o conferință de presă la IPN, reprezentanții Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, au spus că părinții trebuie să aibă mai multă flexibilitate în alegerea perioadei de concediu.

Concurs prin cerere de oferte în vederea selectării unei companii/organizaţii care să presteze servicii de cazare, alimentare şi sală de instruire

Data publicării: Marţi, 30 octombrie 2018
Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă concurs prin cerere de oferte în vederea selectării unei companii/organizaţii care să presteze servicii de cazare, alimentare şi să ofere sala de instruire pentru 33 de persoane participante în cadrul Programului de Mentorat pentru Dezvoltarea Comunitară Incluzivă. Programul de mentorat este parte componentă a proiectului „Iniţiativa Comună pentru Oportunităţi Egale”, implementat de Fundaţia Est-Europeană în parteneriat cu CPD, din resursele acordate de Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare (SDC), prin intermediul Biroului de Cooperare al Elveţiei în Republica Moldova şi Guvernul Suediei.

Extinderea Concursului de achiziții_Sondaj național de opinie ce va identifica barierele în angajare și promovare în carieră a femeilor și bărbaților

Data publicării: Marţi, 23 octombrie 2018
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunță extinderea perioade aplicare la competiția deschisă în vederea selectării unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj național de opinie cu privire la identificarea barierelor cu care se confruntă femeile și bărbații în angajare și promovare în carieră în R. Moldova. Activitatea demarează în cadrul programului „Abilitarea Economică a Femeilor”, ce are drept scop consolidarea capacităților Parlamentului și Guvernului în elaborarea și implementarea legilor, politicilor și serviciilor cu impact pozitiv asupra venitului femeilor și angajării decente a acestora, și să recunoască, să reducă și să redistribuie munca neremunerată de îngrijire. Proiectul este implementat de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare în parteneriat cu Entitatea Națiunilor Unite pentru Femei (UN Women), finanțat de către Guvernul Suediei și UN Women Moldova.

Concurs de oferte_Sondaj național de opinie ce va identifica barierele în angajare și promovare în carieră a femeilor și bărbaților

Data publicării: Vineri, 12 octombrie 2018
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunță lansarea competiției deschise în vederea selectării unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj național de opinie cu privire la identificarea barierelor cu care se confruntă femeile și bărbații în angajare și promovare în carieră în R. Moldova. Activitatea demarează în cadrul programului „Abilitarea Economică a Femeilor”, ce are drept scop consolidarea capacităților Parlamentului și Guvernului în elaborarea și implementarea legilor, politicilor și serviciilor cu impact pozitiv asupra venitului femeilor și angajării decente a acestora, și să recunoască, să reducă și să redistribuie munca neremunerată de îngrijire. Proiectul este implementat de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare în parteneriat cu Entitatea Națiunilor Unite pentru Femei (UN Women), finanțat de către Guvernul Suediei și UN Women Moldova.

Propunerile Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare cu privire la modificarea și completarea Legii nr. 121 din 25 mai 2012 cu privire la asigurarea egalității

Data publicării: Miercuri, 26 septembrie 2018
În contextul examinării de către Parlamentul Republicii Moldova, în mod special, de către Comisia pentru drepturile omului și relații interetnice a proiectului de lege pentru modificarea și completarea unor acte legislative, inclusiv Legea nr. 121 din 25 mai 2012 , Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) vine cu propuneri de amendamente care vizează măsuri legislative de reducere a diferențelor salariale. Aceste modificări se impun deoarece conform unei analize realizate de către CPD, diferența dintre salariul mediu al femeilor și bărbaților a crescut constant, de la 12,9% în 2012 la 14,5% în 2016 . În valoare monetară, o femeie angajată a pierdut în 2016, în mediu, 11 417 MDL ca rezultat al diferențelor salariale. Această situație impune necesitatea unor măsuri legislative urgente care ar diminua inegalitățile de pe piața muncii.

Rezultatele 1 - 10 din 273
GLOSAR
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
Statistica de gen
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan