Noutăţi şi evenimente

Propunerile Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare cu privire la integrarea dimensiunii egalității de gen în Planul național de acțiuni pe anii 2018-2022 privind implementarea Strategiei intersectoriale de dezvoltare a abilităților și competențelor parentale pentru anii 2016-2022

Data publicării: Vineri, 13 aprilie 2018
Descarcă fişier: opiniacpd competente parentale.pdf (217KB)

În octombrie 2016, Guvernul RM a adoptat Strategia intersectorială de dezvoltare a abilităților și competențelor parentale pentru anii 2016-2022. Obiectul de intervenție al prezentei Strategii rezumă din dezvoltarea unui sistem intersectorial de sprijinire a familiilor și viitorilor părinți în ceea ce privește îmbunătățirea abilităților și competențelor parentale. În data de 23.03.2018, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a supus consultării Planul de Acțiuni pentru anii 2018-2022 al acestei Strategii. Acest document sintetizează propunerile Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) cu privire la asigurarea principiului egalității de gen în elaborarea și implementarea Planului de Acțiuni.

Ținem să menționăm că atât Guvernul Republicii Moldova, cât și Ministerul Educației Culturii și Cercetării sunt obligate să integreze dimensiunea egalității de gen în procesul de elaborare și implementare a politicilor publice. Legea cu privire la asigurarea egalității de șanse între femei și bărbați, prin articolul 17, determină competența Guvernului de a asigura integrarea principiului egalității între femei și bărbați în politici, strategii, programe, acte normative și investiții financiare, iar articolul 19 (al. 2) precizează că în competența autorităților publice centrale este și asigurarea abordării complexe a egalității între femei și bărbați și a realizării tratatelor internaționale din domeniu în sfera de competență. 

II. DE CE PLANUL DE ACȚIUNI TREBUIE SĂ ȚINĂ CONT DE PERSPECTIVA EGALITĂȚII DE GEN?

1. Deoarece stereotipurile privind rolurile tradiționale de gen în societate persistă și chiar se acutizează. CPD a realizat măsurări (prin intermediul sondajelor de opinie) a nivelului de acceptabilitate a rolurilor tradiționale de gen în rândul cetățenilor Republicii Moldova, începând cu anul 2009 până în prezent. Acest lucru este realizat prin intermediul unui set de întrebări simple, cum ar fi: este mai mult de datoria bărbaților să aducă bani acasă și este mai mult de datoria femeilor să se ocupe de treburile casei. Cu cât mai mult cetățenii sunt de acord cu aceste afirmații, cu atât putem măsura (înțelege) cât de patriarhală este societatea din Republica Moldova. În baza datelor statistice, putem face următoarele constatări: (i) prevalența stereotipurilor tradiționale de gen este destul de mare – ȋn 2018, 8 din 10 respondenți cred că bărbații sunt cei ce trebuie să aducă bani acasă, iar 6 din 10 consideră că femeile trebuie să se ocupe de familie și gospodărie, (ii) după o ȋmbunătăţire vizibilă a opiniei față de rolurile tradiționale de gen ȋntre anii 2009-2016, în ultima perioada prevalența stereotipurilor s-a acutizat.

2. Percepțiile cu privire la rolurile tradiționale de gen sunt prevalente și în rândul părinților.  Dacă contrapunem percepțiile ferme (care au răspuns total de acord) pentru cei care cred că ține mai mult de femei să aibă grijă de treburile casnice și a celor care cred că este mai mult de datoria bărbaților să aducă bani acasă, observăm că părinții copiilor de vârstă preșcolară și părinții cu copii sub vârsta de 18 ani împărtășesc destul de mult rolurile tradiționale de gen.

3. Părinții din Republica Moldova au abordări diferite în educarea fetelor și băieților. În cadrul unui sondaj de opinie realizat la comanda CPD, în anul 2016, părinții au fost întrebați despre cele mai importante lucruri în educația băieților și a fetelor. Există diferențe semnificative în ceea ce privește accentele în educarea copiilor, în dependență de genul acestora. Băieții sunt educați mai mult pentru a fi disciplinați, curajoși și independenți, iar fetele sunt educate pentru a fi harnice, ascultătoare și ordonate.

4. Abordarea bazată pe stereotipuri a părinților determină comportamentul diferit al fetelor și băieților. Spre exemplu, fetele preferă mai mult lectura, băieții preferă mai mult jocurile la calculator.  Aceste elemente comportamentale (care sunt susceptibile socializării de gen) sunt divizate în dependență de genul elevului – fetele tind să citească mai mult comparativ cu băieții, iar aceștia din urmă consumă mai mult timp jucându-se la calculator.

5. Diferențele de comportament explică, în mare parte, diferența dintre performanța academică a fetelor și băieților, care crește odată cu vârsta elevilor. Un element esențial, care explică diferența de gen în performanța academică, este legat de timpul pe care elevii claselor a IX-a îl dedică lecturii, fapt  asociat cu o mai bună performanță academică, și timpul acordat de elevi pentru jocurile pe calculator. Astfel,performanțele fetelor, comparativ cu cele ale băieților, sunt mai înalte în clasa a IX-a decât în clasa a IV-a.  Acest lucru indică o anumită socializare de gen a elevilor, ceea ce înseamnă că diferențele de gen în performanța academică nu sunt explicate prin factori obiectivi, ci, mai degrabă, prin faptul că băieții și fetele, în perioada de adolescență, învață anumite roluri și comportamente de gen, care se accentueazăodată cu vârsta. 

Aceste inegalități de gen pot și trebuie abordate în mod sistematic în cadrul Planului național de acțiuni pe anii 2018-2022 privind implementarea Strategiei intersectoriale de dezvoltare a abilităților și competențelor parentale pentru anii 2016-2022.

În contextul celor menționate anterior, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare vine cu o serie de recomandări pentru Planul național de acțiuni pe anii 2018-2022 privind implementarea Strategiei intersectoriale de dezvoltare a abilităților și competențelor parentale pentru anii 2016-2022.

Aceste recomandări pot fi găsite în documentul ANEXĂ. 


Alte articole

Femeile candidate sunt mai puțin vizibile în spațiul mediatic decât bărbații, raport

Data publicării: Joi, 14 februarie 2019
Un raport de monitorizare a zece televiziuni, realizat de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, arată că femeile candidate sunt mai puțin prezente în buletinele de știri, talkshow-uri și la dezbaterile electorale organizate de televiziuni. Într-o conferință de presă la IPN, Vasile Cantarji, expert CBS-AXA, unul din autorii raportului, a menționat că, deși în acest an avem cel mai mare număr de femei candidate din istoria țării (42% în circumscripția națională și 21% în circumscripțiile uninominale), în cele 154 de buletine de știri analizate la zece canale TV, în perioada 24 ianuarie – 3 februarie, prezența femeilor a fost de 18,5% în rol principal și de 27% în rol secundar.

Manifest pentru Egalitatea de Gen

Data publicării: Marţi, 05 februarie 2019
Aproximativ 50 de organizații neguvernamentale și activiști civici au adresat clasei politice un manifest pentru egalitatea de gen, cu priorități pentru anii 2019-2020, în mai multe domenii. Într-o conferință de presă la IPN, Alina Andronache, specialistă în relații cu publicul și advocacy la Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, a menționat că acest manifest a fost lansat deoarece reformele din ultimii ani pentru asigurarea egalității de gen au fost făcute cu jumătate de măsură și nu au avut un impact semnificativ. Potrivit Alinei Andronache, impactul legilor adoptate în 2016, privind cota de participare a femeilor în alegeri, a fost diminuat prin schimbarea sistemului electoral, cel actual fiind în dezavantajul femeilor. Iar reforma privind concediul de îngrijire a copilului nu a schimbat foarte mult situația femeilor. Acestea în continuare se confruntă cu probleme care nu le permit să combine viața profesională cu cea personală.

Extinderea repetată a concursului privind selectarea unui/unei expert/experte pentru evaluarea campaniilor electorale și alegerilor parlamentare și locale din 2019 din perspectiva de gen

Data publicării: Joi, 24 ianuarie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă extindere repetată a competiţiei deschise în vederea selectării unui/unei expert/experte pentru a evalua din perspectiva de gen campania electorală pentru alegerile Parlamentare si Locale din 2019.

În pofida eforturilor de promovare a femeilor în politică, lucrurile stau pe loc

Data publicării: Miercuri, 23 ianuarie 2019
În pofida eforturilor din ultimii ani pentru a promova femeile în politică și pentru a le asigura șanse mai mari de accedere în Parlament, lucrurile stau pe loc. Reprezentanta Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare, Alina Andronache, a declarat miercuri, 23 ianuarie, într-o conferință de presă la IPN, în contextul primului raport de monitorizare a alegerilor din perspectiva incluziunii, că sistemul electoral mixt scade din șansele femeilor candidate, le descurajează și le dezavantajează.

„LOCUL FEMEILOR” ÎN ALEGERI: Analiza preliminară a candidaților pentru alegerile parlamentare din 2019 prin prisma dimensiunii egalității de gen

Data publicării: Miercuri, 23 ianuarie 2019
Pe 26 decembrie 2018 a început procesul de desemnare și înregistrare a listelor de candidați/candidate pentru parlamentarele din 2019. Până în prezent (21.01.2019), 9 partide au depus documentele la Comisia Electorală Centrală pentru a fi înregistrați în calitate de concurenți electorali. Astfel, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) a analizat modul în care partidele politice au respectat principiul egalității de gen în procesul de desemnare a candidaților atât pentru circumscripția națională, cât și pentru circumscripțiile uninominale.

Extinderea concursului privind selectarea unui/unei expert/experte pentru evaluarea campaniilor electorale și alegerilor parlamentare și locale din 2019 din perspectiva de gen

Data publicării: Luni, 14 ianuarie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă extindrea termenului pentru competiţie deschisă în vederea selectării unui/unei expert/experte pentru a evalua din perspectiva de gen campania electorală pentru alegerile Parlamentare si Locale din 2019.

Extinderea Concursului privind Selectarea Unei Companii Pentru Evaluarea Campaniei Electorale Și Programele Electorale Ale Alegerilor Locale Și Parlamentare 2019 Din Perspectiva De Gen

Data publicării: Luni, 14 ianuarie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă extinderea termenului competiţiei deschise pentru selectarea unei companii pentru a monitoriza media TV (cel puțin 10 posturi cu cea mai mare audiență națională) din perspectiva reflectării echilibrate a femeilor și bărbaților. Perioada de monitorizare – o lună.

Selectarea Unei Companii Pentru Evaluarea Campaniei Electorale Și Programele Electorale Ale Alegerilor Locale Și Parlamentare 2019 Din Perspectiva De Gen

Data publicării: Joi, 27 decembrie 2018
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă lansarea competiţie deschise pentru selectarea unei companii pentru a monitoriza media TV (cel puțin 10 posturi cu cea mai mare audiență națională) din perspectiva reflectării echilibrate a femeilor și bărbaților. Perioada de monitorizare – o lună.

Concurs privind selectarea unui/unei expert/experte pentru evaluarea campaniilor electorale și alegerilor parlamentare și locale din 2019 din perspectiva de gen

Data publicării: Joi, 27 decembrie 2018
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă competiţie deschisă în vederea selectării unui/unei expert/experte pentru a evalua din perspectiva de gen campania electorală pentru alegerile Parlamentare si Locale din 2019.

Finalizarea primului modul de instruiri cu genericul ”Cum analizăm și îmbunătățim politicile publice din perspectiva egalității de gen”

Data publicării: Joi, 13 decembrie 2018
Astăzi, 13 decembrie 2018 a avut loc evenimentul de interacțiune și schimb de experiență, finalizarea și totalizarea primului modul de instruiri cu genericul ”Cum analizăm și îmbunătățim politicile publice din perspectiva egalității de gen”, în cadrul proiectului ”Susținerea liderismului și participării femeilor la luarea deciziilor în Republica Moldova”. Primul modul a durat 5 luni, perioada în care echipa Centrului „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) a oferit suport individual pentru 5 grupuri coordonatoare din domeniul gender, în ceea ce vizează integrarea dimensiunii egalității de gen în politicile publice. Astfel, au fost analizate 5 politici publice privind impactul potențial al acestora asupra bărbaților și femeilor și au fost elaborate măsuri fezabile de consolidare a egalității de gen în domeniile de politică vizate.

Rezultatele 1 - 10 din 282
GLOSAR
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
Statistica de gen
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan