Noutăţi şi evenimente

Studiul "Inegalitățile în Republica Moldova: Provocări și oportunități"

Data publicării: Joi, 10 august 2017
Descarcă fişier: inegalitatile in moldova ro.pdf (7MB)

Acest studiu a fost realizat în cadrul proiectului „Inițiativa comună de promovare a oportunităților egale”, imple­mentat cu suportul Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare, Guvernului Suediei și a Ministerului Afacerilor Externe a Danemarcei (DANIDA). Inițiativa are scopul de a îmbunătăți situația grupurilor marginalizate și vulnerabile prin promovarea principiului egalității și nediscriminării în elaborarea și implementarea politicilor publice.

Scopul studiului este de a analiza egalitatea de șanse și de a identifica potențialele disparități în bunăstare, de­terminate de cinci caracteristici de vulnerabile în Moldova. Nivelul inegalității este determinat pentru următoarele grupuri de referință: gen, tineri, vârstnici, persoane cu dizabilități și persoanele de etnie romă. Trei domenii cheie au fost examinate din perspectiva disparităților și anume: nivelul de trai, sănătate și piața muncii.

Studiul nu pretinde a fi exhaustiv, deoarece se bazează pe analiza datelor secundare, analiza studiilor și surselor existente, date dezagregate pe grupuri țintă furnizate în baza a trei anchete naționale: Ancheta Forței de Muncă, Cer­cetarea Bugetelor Gospodăriilor Casnice, Ancheta cu privire la starea sănătății. Limitările studiului includ: metodologia curentă de calcul a sărăciei este depășită; insuficiența datelor dezagregate pe grupurile respective, lipsa informației actualizate cu privire la populația de etnie romă.

Constatările cu privire la nivelul de trai: la prima vedere, ratele sărăciei absolute precum și profunzimea sărăciei absolute pentru grupurile vulnerabile nu sunt mai mari în comparație cu aceiași indicatori pentru populația generală. Lacunele curente în metodologia de măsurare a sărăciei și datele pentru sărăcie trebuie luate în considerare cu rezervă, or în anul 2017 BNS va furniza date privitor la sărăcie după metodologia nouă, care vor arată o imagine mai precisă. Indicatorii „condiții de trai” și „acces la utilități” arată că condițiile de trai sunt mai precare pentru grupurile analizate, precum și faptul că aceste grupuri au acces mai redus la utilități. Sectorul de protecție socială depune eforturi de com­batere a sărăciei și de reducere a inegalității, preponderent prin plățile „targhetate”. În același timp, este important de înțeles unde plasează aceste plăți gospodăriile în raport cu pragul sărăciei. Impresia este că ele sunt plasate imediat peste prag, ceea ce înseamnă vulnerabilitate cronică la sărăcie. Serviciile sociale pentru grupurile considerate sunt li­vrate în mod izolat, cu acoperire sporadică și relevanță redusă, lucru care confirmă că sistemul de protecție socială este unul reactiv și nu preventiv, care creează mai mult dependență, nu oportunități.

Constatările principale în domeniul sănătății: (i) În ultimii ani persistă un nivel scăzut de adresabilitate a persoane­lor cu dizabilități și a persoanelor în etate la serviciile medicale. Cauzele majore includ barierele de ordin infrastructural, atitudinal și accesibilitate geografică. (ii) Plățile informale pentru serviciile medicale sunt un fenomen în ascendență și afectează toate grupurile vulnerabile, în special femeile. Redresarea acestei probleme necesită eforturi complementare asigurării integrității în sistemul de sănătate, inclusiv intervenții educaționale pentru diminuarea consumului irațional de medicamente, extinderea listei de medicamente compensate și mărirea procentului de compensare pentru servi­cii medicale. (iii) Aproximativ 30% din respondenții anchetei cu privire la starea sănătății au declarat că nu dispun de asigurare obligatorie de asistență medicală, o bună parte dintre aceștia fiind tineri: femei și bărbați (16-29 de ani). Soluționarea acestei probleme necesită eforturi în domeniile conexe (educație, protecție socială, muncă), care să sti­muleze angajarea femeilor și bărbaților pe piața muncii. (iiii) Sunt îngrijorătoare discrepanțele dintre populația romă și non-roma în toate aspectele aferente îngrijirii sănătății. Politici educaționale incluzive, măsuri pozitive de susținere a angajării în câmpul muncii, funcționalitatea instituției mediatorului comunitar rom, combaterea stigmei și discriminării sunt cruciale pentru încadrarea populației de etnie romă în sistemul de asigurări obligatorii de asistență medicală.

Constatările de bază cu privire la piața muncii: Inegalitățile în ceea ce privește ocuparea forței de muncă au rămas relativ neschimbate în ultimii cinci ani, în timp ce inegalitățile din perspectiva calității ocupării (munca în agricultura de subzistență și munca informală) au crescut. Dat fiind faptul că majoritatea inegalităților au rămas destul de semnificati­ve, putem constata că în mare parte răspunsul de politici a fost unul mai puțin eficient. Multe din reformele structurale ale pieței muncii întârzie să fie adoptate (extinderea creșelor, reforma concediului de îngrijire a copilului), altele se implementează fragmentar (legea cu privire la incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități). Reforma sistemului de pensii a constituit un pas important care poate contribui la creșterea ocupării persoanelor în etate, însă, fără intervenții complementare, aceasta presupune riscuri pentru unele grupuri specifice cum ar fi femeile de vârstă pre-pensionară din zonele rurale.


Alte articole

Concurs de selectare a unui asistent/unei asistente de proiect

Data publicării: Miercuri, 29 noiembrie 2017
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă competiţie deschisă în vederea selectării unui asistent/unei asistente de proiect. Durata de implicare: Decembrie 2017 – Mai 2018, cu posibilitate de prelungire a contractului de muncă.

Opinia Centrului “Parteneriat pentru Dezvoltare” cu privire la modificarea și completarea Legii nr. 121 din 25 mai 2012 cu privire la asigurarea egalității

Data publicării: Joi, 23 noiembrie 2017
Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” susţine iniţiativa Consiliului pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea egalității de a înainta Proiectul de lege privind modificarea și completarea unor acte legislative, printre care și Legea nr. 121 din 25 mai 2012 cu privire la asigurarea egalității. CPD apreciază faptul că au fost extinse noțiunile de bază, precum și concretizat cadrul de funcționare al Consiliului. Cu toate acestea, CPD consideră că există aspecte care ar putea fi îmbunătățite prin câteva prevederi suplimentare.

27 de femei din Moldova au creat 7 proiecte de succes inspiraționale: Programul Național de Mentorat „INSPIR-O” s-a încheiat

Data publicării: Luni, 20 noiembrie 2017
27 de femei active, 7 localități și 7 proiecte de mobilizare comunitară de succes. Acestea sunt rezultatele Programului Naţional de Mentorat pentru Femei Active „INSPIR-O!”, care se încheie după un an de zile. „INSPIR-O”, care s-a desfășurat în localităţi cu reprezentare zero a femeilor în consiliile locale, și-a propus să consolideze capacitățile de lidere a femeilor, iar ele, la rândul lor, să promoveze conceptul egalităţii de gen în politicile locale și să implementeze proiecte de mobilizare comunitară. Programul de Mentorat a fost realizat de către Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare”, cu susținerea Programului ONU „Femeile în Politică”.

Mai puțin e mai bine. Patru propuneri pentru reforma finanțării campaniilor electorale și partidelor politice din perspectiva tinerilor și egalității de gen

Data publicării: Vineri, 27 octombrie 2017
Plafonul veniturilor anuale ale unui partid politic provenite din cotizații de membru și donații trebuie micșorat de 30 de ori. Totodată, plafonul donațiilor făcute de către o persoană fizică sau juridică unui sau mai multor partide într-un an bugetar trebuie micșorat de 50 de ori. Cu aceste propuneri vin Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) și Consiliul Național al Tineretului din Moldova (CNTM).

Extinderea repetată a termenului pentru concursul de selectare a unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj naţional de opinie

Data publicării: Luni, 09 octombrie 2017
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă extinderea repetată a termenului pentru concursul de oferte în vederea selectării unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj naţional de opinie cu privire la identificarea celor mai relevante inegalităţi ce vizează femeile şi bărbaţii, persoanele cu dizabilităţi şi persoanele de etnie romă, ȋn domeniile: participarea, accesul la servicii, atitudini faţă de grupuri vulnerabile, priorități de dezvoltare locală, piaţa muncii.

Patru oraşe vor implementa planuri de Bună Guvernare

Data publicării: Marţi, 03 octombrie 2017
La 29 septembrie 2017 Consiliul orășenesc Glodeni a adoptat în unanimitate planul de asigurare a transparenței decizionale, care prevede un șir de acțiuni ce vor contribui la îmbunătăţirea actului de bună guvernare. Planul de asigurare a transparenței decizionale pentru perioada 2017-2018 a avut la bază concluziile şi recomandările ce se conţin în Raportul cu privire la asigurarea transparenţei decizionale în cadrul administraţiei publice a oraşului Glodeni, elaborat de CPD. Raportul a fost realizat în cadrul proiectului “Parteneriate pentru Bună Guvernare”, implementat de Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” cu sprijinul financiar al Fundației Soros-Moldova. Scopul analizei prezentate în raportul respectiv constă în identificarea celor mai optime modalități de a consolida și îmbunătăți nivelul transparenței decizionale și de a crește numărul cetățenilor din orașul Glodeni, care participă la procesul de luare a deciziilor.

Programul Național de Mentorat pentru Femei Active „INSPIR-O!”: al cincilea modul de instruire

Data publicării: Vineri, 29 septembrie 2017
Cele 24 de femei din 7 comunități participante la Programul Național de Mentorat pentru Femei Active „INSPIR-O!" din localități cu reprezentare 0 (zero) a femeilor în consiliile locale, s-au întâlnit la Chișinău pentru două zile la cel de-al cincilea modul de instruire „Comunicare și managementul riscurilor".

Extinderea termenului pentru concursul de selectare a unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj naţional de opinie

Data publicării: Marţi, 26 septembrie 2017
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă extinderea termenului pentru concursul de oferte în vederea selectării unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj naţional de opinie cu privire la identificarea celor mai relevante inegalităţi ce vizează femeile şi bărbaţii, persoanele cu dizabilităţi şi persoanele de etnie romă, ȋn domeniile: participarea, accesul la servicii, atitudini faţă de grupuri vulnerabile, priorități de dezvoltare locală, piaţa muncii.

Relansarea concursului de selectare a unui consultant/ unei consultante care să livreze training în domeniul comunicării publice pentru echipa Centrului ”Parteneriat pentru Dezvoltare”

Data publicării: Luni, 25 septembrie 2017
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) relansează competiţia deschisă cu referire la selectarea unui consultant/ unei consultante în livrare de training pe comunicarea publică pentru echipa CPD, în cadrul proiectului „Angajatori pentru Non-discriminare”. Proiectul este implementat de către Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare”, fiind susţinut financiar de către organizaţia FHI 360 prin intermediul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID).

Concurs de selectare a unui consultant/ unei consultante care să livreze training în domeniul comunicării publice pentru echipa Centrului ”Parteneriat pentru Dezvoltare”

Data publicării: Miercuri, 13 septembrie 2017
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă competiţie deschisă cu referire la selectarea unui consultant/ unei consultante în livrare de training pe comunicarea publică pentru echipa CPD, în cadrul proiectului „Angajatori pentru Non-discriminare”. Proiectul este implementat de către Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare”, fiind susţinut financiar de către organizaţia FHI 360 prin intermediul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID).

Rezultatele 1 - 10 din 221
GLOSAR
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
Statistica de gen
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan