Noutăţi şi evenimente

Studiul "Inegalitățile în Republica Moldova: Provocări și oportunități"

Data publicării: Joi, 10 august 2017
Descarcă fişier: inegalitatile in moldova ro.pdf (7MB)

Acest studiu a fost realizat în cadrul proiectului „Inițiativa comună de promovare a oportunităților egale”, imple­mentat cu suportul Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare, Guvernului Suediei și a Ministerului Afacerilor Externe a Danemarcei (DANIDA). Inițiativa are scopul de a îmbunătăți situația grupurilor marginalizate și vulnerabile prin promovarea principiului egalității și nediscriminării în elaborarea și implementarea politicilor publice.

Scopul studiului este de a analiza egalitatea de șanse și de a identifica potențialele disparități în bunăstare, de­terminate de cinci caracteristici de vulnerabile în Moldova. Nivelul inegalității este determinat pentru următoarele grupuri de referință: gen, tineri, vârstnici, persoane cu dizabilități și persoanele de etnie romă. Trei domenii cheie au fost examinate din perspectiva disparităților și anume: nivelul de trai, sănătate și piața muncii.

Studiul nu pretinde a fi exhaustiv, deoarece se bazează pe analiza datelor secundare, analiza studiilor și surselor existente, date dezagregate pe grupuri țintă furnizate în baza a trei anchete naționale: Ancheta Forței de Muncă, Cer­cetarea Bugetelor Gospodăriilor Casnice, Ancheta cu privire la starea sănătății. Limitările studiului includ: metodologia curentă de calcul a sărăciei este depășită; insuficiența datelor dezagregate pe grupurile respective, lipsa informației actualizate cu privire la populația de etnie romă.

Constatările cu privire la nivelul de trai: la prima vedere, ratele sărăciei absolute precum și profunzimea sărăciei absolute pentru grupurile vulnerabile nu sunt mai mari în comparație cu aceiași indicatori pentru populația generală. Lacunele curente în metodologia de măsurare a sărăciei și datele pentru sărăcie trebuie luate în considerare cu rezervă, or în anul 2017 BNS va furniza date privitor la sărăcie după metodologia nouă, care vor arată o imagine mai precisă. Indicatorii „condiții de trai” și „acces la utilități” arată că condițiile de trai sunt mai precare pentru grupurile analizate, precum și faptul că aceste grupuri au acces mai redus la utilități. Sectorul de protecție socială depune eforturi de com­batere a sărăciei și de reducere a inegalității, preponderent prin plățile „targhetate”. În același timp, este important de înțeles unde plasează aceste plăți gospodăriile în raport cu pragul sărăciei. Impresia este că ele sunt plasate imediat peste prag, ceea ce înseamnă vulnerabilitate cronică la sărăcie. Serviciile sociale pentru grupurile considerate sunt li­vrate în mod izolat, cu acoperire sporadică și relevanță redusă, lucru care confirmă că sistemul de protecție socială este unul reactiv și nu preventiv, care creează mai mult dependență, nu oportunități.

Constatările principale în domeniul sănătății: (i) În ultimii ani persistă un nivel scăzut de adresabilitate a persoane­lor cu dizabilități și a persoanelor în etate la serviciile medicale. Cauzele majore includ barierele de ordin infrastructural, atitudinal și accesibilitate geografică. (ii) Plățile informale pentru serviciile medicale sunt un fenomen în ascendență și afectează toate grupurile vulnerabile, în special femeile. Redresarea acestei probleme necesită eforturi complementare asigurării integrității în sistemul de sănătate, inclusiv intervenții educaționale pentru diminuarea consumului irațional de medicamente, extinderea listei de medicamente compensate și mărirea procentului de compensare pentru servi­cii medicale. (iii) Aproximativ 30% din respondenții anchetei cu privire la starea sănătății au declarat că nu dispun de asigurare obligatorie de asistență medicală, o bună parte dintre aceștia fiind tineri: femei și bărbați (16-29 de ani). Soluționarea acestei probleme necesită eforturi în domeniile conexe (educație, protecție socială, muncă), care să sti­muleze angajarea femeilor și bărbaților pe piața muncii. (iiii) Sunt îngrijorătoare discrepanțele dintre populația romă și non-roma în toate aspectele aferente îngrijirii sănătății. Politici educaționale incluzive, măsuri pozitive de susținere a angajării în câmpul muncii, funcționalitatea instituției mediatorului comunitar rom, combaterea stigmei și discriminării sunt cruciale pentru încadrarea populației de etnie romă în sistemul de asigurări obligatorii de asistență medicală.

Constatările de bază cu privire la piața muncii: Inegalitățile în ceea ce privește ocuparea forței de muncă au rămas relativ neschimbate în ultimii cinci ani, în timp ce inegalitățile din perspectiva calității ocupării (munca în agricultura de subzistență și munca informală) au crescut. Dat fiind faptul că majoritatea inegalităților au rămas destul de semnificati­ve, putem constata că în mare parte răspunsul de politici a fost unul mai puțin eficient. Multe din reformele structurale ale pieței muncii întârzie să fie adoptate (extinderea creșelor, reforma concediului de îngrijire a copilului), altele se implementează fragmentar (legea cu privire la incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități). Reforma sistemului de pensii a constituit un pas important care poate contribui la creșterea ocupării persoanelor în etate, însă, fără intervenții complementare, aceasta presupune riscuri pentru unele grupuri specifice cum ar fi femeile de vârstă pre-pensionară din zonele rurale.


Alte articole

Concurs de achiziţii pentru selectarea unei companii (organizaţii) care va presta servicii de cazare şi alimentare pentru desfăşurarea evenimentului final de interacțiune dintre mentore şi mentee-i din cadrul „Programului Naţional de Mentorat pentru Femei Active „INSPIR-O!”

Data publicării: Joi, 03 august 2017
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă concurs de achiziţii pentru selectarea unei companii (organizaţii) care va presta servicii de cazare şi alimentare pentru desfăşurarea evenimentului final de interacțiune dintre mentore şi mentee-i din cadrul „Programului Naţional de Mentorat pentru Femei Active „INSPIR-O!” pentru localităţi cu reprezentare 0 (zero) a femeilor în consiliile locale. Programul Naţional de Mentorat pentru Femei Active „INSPIR-O!” este realizat de către Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” cu susținerea Programului ONU „Femeile în Politică”, implementat de Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen și Abilitarea Femeilor (UN Women) și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), în parteneriat cu Fundația Est-Europeană și Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare”, sprijinit financiar de Guvernul Suediei. Componenta de granturi mici a Programului este co-finanţată de Fundaţia Est-Europeană, din resursele Guvernului Suediei. Evenimentul de interacţiune este organizat cu suportul financiar al Consiliului Europei.

Programul Național „INSPIR-O!”: Cel de-al doilea eveniment de interacţiune dintre mentore şi mentee-i

Data publicării: Marţi, 25 iulie 2017
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” a găzduit, la Chișinău, la 22 iulie 2017, un eveniment de interacţiune dintre mentore şi mentee-i în cadrul Programului Naţional de Mentorat pentru Femei Active „INSPIR-O!” din localităţi cu reprezentare 0 (zero) a femeilor în consiliile locale. Este cel de-al doilea eveniment de interacțiune în cadrul acestui Program „INSPIR-O!”, după evenimentul din aprilie 2017.

Relansarea concursului de achiziţie privind selectarea companiei ce va oferi echipamentul tehnic (televizoare) în cadrul Programului Naţional de Mentorat pentru Femei Active “INSPIR-O!”

Data publicării: Luni, 10 iulie 2017
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă concurs de achiziţii pentru selectarea unei companii (organizaţii) care să ofere echipament tehnic (televizoare) în cadrul proiectului „Programului Naţional de Mentorat pentru Femei Active „INSPIR-O!” pentru localităţi cu reprezentare 0 (zero) a femeilor în consiliile locale. Programul Naţional de Mentorat pentru Femei Active „INSPIR-O!” este realizat de către Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” cu susținerea Programului ONU „Femeile în Politică”, implementat de Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen și Abilitarea Femeilor (UN Women) și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), în parteneriat cu Fundația Est-Europeană și Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare”, sprijinit financiar de Guvernul Suediei. Componenta de granturi mici a Programului este co-finanţată de Fundaţia Est-Europeană, din resursele Guvernului Suediei.

Concurs de achiziţie privind selectarea companiei ce va oferi echipamentul tehnic (televizoare) în cadrul Programului Naţional de Mentorat pentru Femei Active “INSPIR-O!”

Data publicării: Vineri, 30 iunie 2017
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă licitaţie deschisă pentru selectarea unei companii (organizaţii) care să ofere echipament tehnic (televizoare) în cadrul proiectului „Programului Naţional de Mentorat pentru Femei Active „INSPIR-O!” pentru localităţi cu reprezentare 0 (zero) a femeilor în consiliile locale. Programul Naţional de Mentorat pentru Femei Active „INSPIR-O!” este realizat de către Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” cu susținerea Programului ONU „Femeile în Politică”, implementat de Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen și Abilitarea Femeilor (UN Women) și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), în parteneriat cu Fundația Est-Europeană și Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare”, sprijinit financiar de Guvernul Suediei. Componenta de granturi mici a Programului este co-finanţată de Fundaţia Est-Europeană, din resursele Guvernului Suediei.

Licitaţie deschisă privind procurarea echipamentului fitness şi de joacă pentru copii în cadrul Programului Naţional de Mentorat pentru Femei Active “INSPIR-O!”

Data publicării: Luni, 26 iunie 2017
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă licitaţie deschisă pentru selectarea unei/unor companii (organizaţii) care să ofere necesarul de echipament fitness şi de joacă pentru copii în cadrul proiectului „Programului Naţional de Mentorat pentru Femei Active „INSPIR-O!” pentru localităţi cu reprezentare 0 (zero) a femeilor în consiliile locale. Programul Naţional de Mentorat pentru Femei Active „INSPIR-O!” este realizat de către Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” cu susținerea Programului ONU „Femeile în Politică”, implementat de Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen și Abilitarea Femeilor (UN Women) și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), în parteneriat cu Fundația Est-Europeană și Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare”, sprijinit financiar de Guvernul Suediei. Componenta de granturi mici a Programului este co-finanţată de Fundaţia Est-Europeană, din resursele Guvernului Suediei.

Anunț pentru selectarea unei persoane în calitate de consultant/ă, supervizor/oare în proiectul "INSPIR-O!"

Data publicării: Joi, 15 iunie 2017
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă competiţie deschisă pentru selectarea unei persoane în calitate de consultant/ă, supervizor/oare pentru a ghida, monitoriza şi evalua implementarea proiectelor comunitare de către beneficiarele Programului Naţional de Mentorat pentru Femei Active „INSPIR-O!”. Programul de mentorat, parte componentă a Programului „Femeile în politică”, este implementat de Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen și Abilitarea Femeilor (UN Women) și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), în parteneriat cu Fundația Est-Europeană și Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare”, finanțat de Guvernul Suediei; Programul de Granturi Mici fiind co-finanţat de Fundaţia Est-Europeană din resursele Guvernului Suediei.

Responsabilitățile casnice – un impediment în implicarea femeilor în politică, studiu

Data publicării: Marţi, 30 mai 2017
Femeile cheltuie în medie de două ori mai mult timp, în fiecare zi, pentru activități casnice în comparație cu bărbații, chiar dacă sunt angajate în câmpul muncii. Majoritatea respondenților unui studiu realizat de Centrul de Investigații Sociologice și Marketing „CBS-AXA” au spus că responsabilitățile casnice ale femeilor constituie cea mai importantă barieră de implicare a acestora în politică, transmite IPN.

Barometrul de Gen „Cum participă femeile şi bărbații în politică şi în procesele decizionale” a fost lansat la Chișinău

Data publicării: Marţi, 30 mai 2017
Cum participă femeile şi bărbații în politică și care sunt percepțiile societății în legătură cu relațiile dintre bărbați și femei? Acestea sunt doar câteva dintre temele abordate astăzi, 30 mai, în cadrul evenimentului de lansare a cercetării „Barometrul de Gen”. Primul studiu comprehensiv de acest gen a fost lansat în 2006, iar acum, la zece ani distanță, își propune să ofere o perspectivă despre cum implicarea femeilor şi bărbaților în politică şi în procesele decizionale s-a schimbat sau nu în ultimul deceniu și care este nivelul de acceptare al valorilor de gen în R. Moldova.

Egalitatea de gen în Republica Moldova se menține la un nivel scăzut

Data publicării: Joi, 09 martie 2017
În Republica Moldova se menţine un nivel scăzut al egalităţii între femei şi bărbaţi. Cu toate că, ȋn comparaţie cu anii 2009 şi 2015, valoarea Indexului Egalităţii de Gen, calculat de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, s-a ȋmbunătăţit, această creştere este calificată ca fiind nesemnificativă. În 2016 doar un domeniu din cele șase care stau la baza calculării Indexului a trecut pragul de 70 de puncte, comparativ cu două domenii în anii 2009 și 2015.

Consiliera din Moldova care încetinește traficul rutier și salvează vieți

Data publicării: Joi, 09 martie 2017
Accidentele rutiere grave erau la ordinea zilei în satul Pepeni, raionul Sângerei, situat la 84 kilometri de Chișinău. Oamenii din sat erau martori la cel puțin două accidente grave pe an, cu pierderi de vieți omenești. În 2014, 35 de accidente de mașină s-au soldat cu patru morți. Unul dintre cei care și-a pierdut viața a fost soțul profesoarei Veronica Spânachi.

Rezultatele 1 - 10 din 209
GLOSAR
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
Statistica de gen
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan