Noutăţi şi evenimente

PROPUNERILE CPD PE MARGINEA PLANULUI DE ACȚIUNI AL GUVERNULUI PENTRU ANII 2020 - 2023

Data publicării: Miercuri, 11 decembrie 2019
Descarcă fişier: cpd recomandari asupra planului de actiuni al guvernului 2020-2023.pdf (382KB)

Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) regretă faptul că un document atât de important și strategic, care ar putea să contribuie direct la asigurarea drepturilor celor mai vulnerabile grupuri, a fost propus spre consultare publică de către Cancelaria de Stat doar pe un termen de 2 zile. În urma consultării în mod de urgență a planului de acțiuni al Guvernului pentru perioada 2020-2023, CPD vine cu un set de recomandări ce se propun a fi abordate în textul Planului de Acțiuni, întru reducerea sau depășirea celor mai relevante diferențe de gen și întru asigurarea incluziunii grupurilor vulnerabile.

De menționat că în pofida includerii unei serii extinse de obiective și activități, unele dintre acestea fiind într-o oarecare măsură sensibile la dimensiunea de gen (promovarea antreprenoriatului feminin, a măsurilor de combatere a violenței împotriva fetelor și femeilor etc.), totuși considerăm că mai este spațiu de îmbunătățire a acestora, pentru a asigura reducerea celor mai relevante inegalități de gen din domeniile de interes prioritizate.

RECOMANDĂRI GENERALE

Reiterăm și de această dată faptul că, în temeiul prevederilor Legii nr 5. „Asigurarea egalității de șanse între femei și bărbați”, în conformitate cu art. 17, în competența Guvernului intră: (i) asigurarea integrării în politici, strategii, programe, acte normative și investiții financiare a principiului egalității între femei și bărbați și (ii) aprobarea planurilor și programelor naționale privind egalitatea între femei și bărbați, monitorizează realizarea lor. Totodată, în corespundere cu art. 19, în competența Autorităților Publice Centrale intră asigurarea abordării complexe a egalității între femei și bărbați și a realizării tratatelor internaționale din domeniu în sfera de competență.

În acest context, CPD atrage atenția atât Cancelariei de Stat, cât și tuturor Autorităților Publice Centrale vizate în planul de acțiuni, asupra faptului că toate documentele de politici publice ce se propun a fi elaborate, completate sau modificate în perioada de implementare a planului respectiv, trebuie să integreze dimensiunea de gen prin măsuri ce vin să abordeze cele mai relevante diferențe dintre femei și bărbați.

Totodată, pentru asigurarea unui nivel mai înalt de transparență decizională, dar și pentru îmbunătățirea cooperării cu societatea civilă, solicităm Guvernului de a informa societatea despre deciziile luate, pe tot parcursul consultării unui proiect de lege. Apreciem implicarea Administrației Publice Centrale în a fi mai deschiși societății (de exemplu: plasarea anunțurilor privind consultările organizate asupra proiectelor de lege, plasarea pe site-ul Guvernului a deciziilor finale adoptate etc.), dar totuși mai sunt unele lacune ce se impun a fi soluționate în acest sens. Astfel, din experiența CPD pe parcursul ultimilor ani constatăm următoarele dificultăți în colaborare cu Guvernul:

  • pe site-ul www.particip.gov.md nu toate proiectele propuse spre consultare sunt completate cu documentele de rigoare (uneori lipsesc fie proiectul de lege, fie nota informativă, fie proiectul Hotărârii de Guvern etc.);
  • subiectele propuse pe agenda Guvernului nu sunt mereu completate cu documentele aferente, ceea ce face dificilă monitorizarea procesului decizional;
  • în cele mai dese cazuri la înaintarea opiniilor sau a recomandărilor specifice vizavi de proiectele propuse spre consultare nu este expediat nici un răspuns prin care să se confirme recepționarea sau acceptarea acestora;
  • sinteza recomandărilor și tabelul de divergențe a unui proiect de lege nu sunt plasate public, iar la solicitarea acestora nu mereu se oferă un răspuns pozitiv.

În conformitate cu cele mai sus menționate, solicităm Guvernului de a îmbunătăți procesul de transparență decizională pe tot parcursul elaborării și adoptării unei inițiative legislative.

Adițional, recomandăm ca planul de acțiuni să prevadă acțiuni ce direct vor contribui la reducerea celor mai relevante inegalități de gen din domeniile precum câmpul muncii, educația, sănătatea, mediul de afaceri, securitate și apărare etc. Astfel, atât obiectivele, cât și acțiunile reflectate în noul plan al Guvernului urmează să prevadă măsuri de asigurare a egalității de șanse tuturor femeilor și bărbaților, cât și a altor categorii vulnerabile de persoane (tineri, persoane cu dizabilități, persoane de etnii minoritare, persoane în etate etc.). Aceasta va fi posibil prin implementarea acțiunilor precum: (i) asigurarea egalității în remunerare (aplicarea principiului de plată egală pentru muncă de valoare egală, transparența în salarizare etc.); (ii) combaterea fenomenului de hărțuire sexuală în câmpul muncii, în instituțiile de învățământ și în sectorul de apărare și poliție; (iii) aprobarea și implementarea măsurilor orientate spre asigurarea reconcilierii vieții de familie cu cea profesională (finanțarea, deschiderea și extinderea serviciilor de creșă; asigurarea măsurilor pentru programul flexibil de muncă etc.); (iv) implementarea programelor ce au drept scop de a spori numărul de femei implicate în afaceri; (vi) facilitarea implementării acțiunilor ce vin să reducă decalajele de gen în sectorul de apărare și securitate etc.

Propunem formularea obiectivelor strategice cu acțiuni specifice de implementarea acestora. La momentul de față, documentul strategic nu respectă în totalitate formula corectă de elaborare a unui obiectiv, iar multe acțiuni scrise nu vor contribui la atingerea indicatorilor planificați pentru ariile de interes prioritizate. În același timp, majoritatea indicatorilor setați pentru monitorizarea îndeplinirii acțiunilor stabilite sunt formulați într-un mod vag, generic și absolut insensibili la dimensiunea de gen.

Recomandările specifice pentru textul Planului de Acțiuni al Guvernului pentru anii 2020-2023 a se vedea în documentul anexat.


Alte articole

Extinderea termenului de aplicare la concursul prin cerere de oferte privind selectarea unei companii/organizatii care să ofere geamuri

Data publicării: Marţi, 07 ianuarie 2020
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă extinderea termenului de aplicare la concursul prin cerere de oferte privind selectarea unei companii/organizatii care să ofere geamuri cu și fără deschidere în cadrul Programului de Mentorat pentru Dezvoltarea Comunitară Incluzivă ”INSPIRĂ și pe ALȚII””. Programul de Mentorat este parte componentă a proiectului „Iniţiativa Comună pentru Oportunităţi Egale”, implementat de Fundaţia Est-Europeană în parteneriat cu CPD, din resursele acordate de Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare (SDC), prin intermediul Biroului de Cooperare al Elveţiei în Republica Moldova şi Guvernul Suediei.

Re-lansarea concursului de achiziții privind selectarea unei companii care să ofere geamuri

Data publicării: Vineri, 13 decembrie 2019
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă re-lansarea concursului prin cerere de oferte în vederea selectării unei companii (organizaţii) care să ofere geamuri cu și fără deschidere în cadrul Programului de Mentorat pentru Dezvoltarea Comunitară Incluzivă ”INSPIRĂ și pe ALȚII””. Programul de Mentorat este parte componentă a proiectului „Iniţiativa Comună pentru Oportunităţi Egale”, implementat de Fundaţia Est-Europeană în parteneriat cu CPD, din resursele acordate de Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare (SDC), prin intermediul Biroului de Cooperare al Elveţiei în Republica Moldova şi Guvernul Suediei.

Concurs de achiziții privind selectarea unei companii care să ofere geamuri în cadrul Programului de mentorat pentru dezvoltare comunitară incluzivă.

Data publicării: Vineri, 29 noiembrie 2019
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă concurs prin cerere de oferte în vederea selectării unei companii (organizaţii) care să ofere geamuri cu și fără deschidere în cadrul Programului de Mentorat pentru Dezvoltarea Comunitară Incluzivă ”INSPIRĂ și pe ALȚII””. Programul de Mentorat este parte componentă a proiectului „Iniţiativa Comună pentru Oportunităţi Egale”, implementat de Fundaţia Est-Europeană în parteneriat cu CPD, din resursele acordate de Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare (SDC), prin intermediul Biroului de Cooperare al Elveţiei în Republica Moldova şi Guvernul Suediei.

Declarație de presă. Un pas important, dar insuficient pentru pensii mai echitabile pentru femei și bărbați!

Data publicării: Miercuri, 27 noiembrie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) salută decizia Guvernului Republicii Moldova de a aviza pozitiv inițiativa legislativă a unui grup de deputați, prin care se propune ca la stabilirea pensiei pentru limita de vârstă, perioada concediului de îngrijire a copilului, asimilată stagiului de cotizare, să fie calculată în baza salariului mediu lunar pe economie la data calculării pensiei și nu a salariului minim, cum prevede legislația în vigoare.

Concurs de achiziții privind selectarea unei companii care să ofere materiale de construcție

Data publicării: Luni, 25 noiembrie 2019
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă concurs prin cerere de oferte în vederea selectării unei companii (organizaţii) care să ofere materiale de construcție în cadrul Programului de Mentorat pentru Dezvoltarea Comunitară Incluzivă ”INSPIRĂ și pe ALȚII””. Programul de Mentorat este parte componentă a proiectului „Iniţiativa Comună pentru Oportunităţi Egale”, implementat de Fundaţia Est-Europeană în parteneriat cu CPD, din resursele acordate de Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare (SDC), prin intermediul Biroului de Cooperare al Elveţiei în Republica Moldova şi Guvernul Suediei.

Extinderea termenului de aplicare la concursul de achizitii privind selectarea unei companii/organizații ce va efectua un sondaj de opinie cu privire la identificarea percepției persoanelor candidate la alegerile locale din 2019 și a celor alese în primul mandat

Data publicării: Marţi, 05 noiembrie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunță extinderea termenului de aplicare la concursul de achiziții în vederea selectării unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj de opinie cu privire la identificarea percepției persoanelor candidate la alegerile locale din 2019 și a celor alese în primul mandat cu referire la implicarea femeilor și a bărbaților în viața politică și decizională locală, a barierelor de implicare și a necesităților de instruire.

Concurs de achiziții privind selectarea unei companii/organizații ce va efectua un sondaj de opinie cu privire la identificarea percepției persoanelor candidate la alegerile locale din 2019 și a celor alese în primul mandat

Data publicării: Joi, 24 octombrie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunță concurs de achiziții în vederea selectării unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj de opinie cu privire la identificarea percepției persoanelor candidate la alegerile locale din 2019 și a celor alese în primul mandat cu referire la implicarea femeilor și a bărbaților în viața politică și decizională locală, a barierelor de implicare și a necesităților de instruire.

Ponderea femeilor candidate a crescut cu 4,6% față de alegerile locale din 2015, raport

Data publicării: Marţi, 15 octombrie 2019
În ultimele trei cicluri electorale, ponderea femeilor candidate la funcția de primar a crescut cu 5%, iar pentru alegerile locale din 20 octombrie a crescut cu 4,6% de la ultimul scrutin din 2015. Concluzia apare în raportul „O analiză de gen a candidaților/candidatelor pentru alegerile locale din 2019”, prezentat într-o conferință de presă la IPN de Alina Andronache, specialistă în relații publice și advocacy la Centru Parteneriat pentru Dezvoltare. Potrivit raportului, ponderea femeilor candidat la funcția de primar a fost de 18,9% la alegerile din 2011, 22,5% – la alegerile din 2015 și 27,1% – la alegerile din 20 octombrie 2019. „Ceea ce observăm noi este că nu se schimbă prea mult tendința. Chiar dacă este în creștere, vedem că în continuare femeile sunt subreprezentate și partidele nu se grăbesc să desemneze femei pentru această funcție”, a declarat Alina Andronache.

Recomandările CPD la proiectul de lege pentru prevenirea și combaterea hărțuirii sexuale la locul de muncă și în sistemul educațional

Data publicării: Luni, 23 septembrie 2019
În contextul consultărilor publice, organizate pe marginea Proiectului de lege pentru prevenirea și combaterea hărțuirii sexuale la locul de muncă și în sistemul educațional, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) vine cu propuneri de amendamente care vizează măsuri legislative de reducere a acestui fenomen.

Propunerile Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare în contextul modificării Codului Muncii

Data publicării: Luni, 09 septembrie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) susține inițiativa Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale privind proiectul de Lege pentru modificarea Codului Muncii al Republicii Moldova nr. 154/ 2003. În contextul consultărilor publice, organizate pe marginea modificării Codului Muncii al Republicii Moldova, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) vine cu propuneri de amendamente care vizează măsuri legislative de reducere a discriminării și a inegalităților de gen existente pe piața muncii.

Rezultatele 21 - 30 din 322
GLOSAR
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
Statistica de gen
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan