Noutăţi şi evenimente

Manifest pentru Egalitatea de Gen

Data publicării: Marţi, 05 februarie 2019
Descarcă fişier: manifestegalitateagen final.pdf (1MB)
Aproximativ 50 de organizații neguvernamentale și activiști civici au adresat clasei politice un manifest pentru egalitatea de gen, cu priorități pentru anii 2019-2020, în mai multe domenii. Într-conferință de presă la IPN, Alina Andronache, specialistă în relații cu publicul și advocacy la Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, a menționat că acest manifest a fost lansat deoarece reformele din ultimii ani pentru asigurarea egalității de gen au fost făcute cu jumătate de măsură și nu au avut un impact semnificativ.

Potrivit Alinei Andronache, impactul legilor adoptate în 2016, privind cota de participare a femeilor în alegeri, a fost diminuat prin schimbarea sistemului electoral, cel actual fiind în dezavantajul femeilor. Iar reforma privind concediul de îngrijire a copilului nu a schimbat foarte mult situația femeilor. Acestea în continuare se confruntă cu probleme care nu le permit să combine viața profesională cu cea personală.

Olga Bîtcă, președinta Platformei privind Egalitatea de Gen, a declarat că femeile în politică sunt subreprezentate. Cota acestora în Parlament este de aproximativ 20%, iar după alegeri există riscul să fie și mai mică.  La alegerile parlamentare din 24 februarie, cota femeilor pe lista națională este respectată, însă șansele acestora de a accede în legislativ sunt foarte mici deoarece sunt plasate la finalul listei. O soluție ar fi modificarea listelor prin plasarea femeilor pe locuri eligibile. În circumscripțiile uninominale nici măcar cota de gen nu este respectată. Doar 20% dintre candidați sunt femei.

Olga Bîtcă susține că o altă măsură necesară pentru asigurarea egalității de gen este ca una din funcțiile înalte din stat, cea de prim-ministru sau cea de președinte al Parlamentului, obligatoriu să revină unei femei. De asemenea, în cadrul guvernului este necesar ca funcțiile de ministru să fie repartizate echitabil, iar femeile să fie numite și în fruntea unor instituții care preponderent sunt conduse de bărbați, cum ar fi Ministerul Apărării, Serviciul de Informații și Securitate sau Centrul Național Anticorupție. Printre măsurile care se impun este și reducerea plafonului de finanțare a partidelor politice de cel puțin 50 de ori. În opinia expertei, această măsură ar permite o participare mai activă a femeilor, dar și a tinerilor la viața politică.

Veronica Braghiș, reprezentanta asociației obștești împotriva violenței în familie „Casa Mărioarei”, s-a referit la problema violenței față de femei în familie, spunând că autoritățile, dar și societatea nu conștientizează gravitatea ei și nici costurile pe care le presupune reabilitarea victimelor. Potrivit Veronicăi Braghiș, este necesar ca Republica Moldova să ratifice Convenția Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice. La fel, este necesar ca statul să finanțeze o parte din activitățile ONG-urilor care acordă asistență și reabilitare femeilor și copiilor victime ale violenței domestice.

Alexandra Ermolenco, reprezentanta Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare, a menționat că în domeniul pieții muncii sunt necesare măsuri de transparentizare, pentru a exclude diferențele salariale dintre femei și bărbați, care sunt de aproximativ 13,5% în defavoarea femeilor. Sunt necesare și măsuri în domeniul pensiilor. Actualmente, la stabilirea pensiei, concediul de îngrijire a copilului este considerat ca și contribuție echivalentă salariului minim pe țară, iar acest lucru influențează direct mărimea pensiei. Întrucât, în mare parte, femeile își iau concediu de îngrijire a copilului, anume ele sunt discriminate prin aceste prevederi. Alexandra Ermolenco susține că e nevoie și de o flexibilitate mai mare a modului în care vor fi alocați banii pentru acest concediu, precum și perioada acestuia. Ca fiecare părinte să aibă posibilitatea să decidă perioada concediului. În prezent se poate alege doar între doi sau trei ani.

Rodion Gavriloi, activist civic, a menționat că o provocare este și combaterea consumului de tutun, care diminuează cu aproximativ opt ani speranța de viață, fiind vizați preponderent bărbații. Este necesar ca statul, pe lângă măsurile luate până în prezent de scumpire a produselor de tutun, să mărească și accizele, conform unui plan de acțiuni. O altă măsură ar fi ca produsele din tutun încălzit să aibă același statut cu țigaretele obișnuite și să fie introduse în Legea cu privire la Controlul Tutunului. Activistul civic susține că aceste măsuri ar avea un impact direct asupra sănătății celor care fumează, deoarece prețurile ridicate pentru produsele din tutun, ar duce la reducerea consumului de țigarete.  
 
Manifestul pentru Egalitate de Gen a fost elaborat de către Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare și susținut de către Platforma pentru Egalitate de Gen, Coaliția Națională ”Viața fără Violență în Familie” și Asociația Obștească Centrul de informații GENDERDOC-M. 

Alte articole

Extinderea termenului de aplicare la concursul de achizitii privind selectarea unei companii/organizații ce va efectua un sondaj de opinie cu privire la identificarea percepției persoanelor candidate la alegerile locale din 2019 și a celor alese în primul mandat

Data publicării: Marţi, 05 noiembrie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunță extinderea termenului de aplicare la concursul de achiziții în vederea selectării unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj de opinie cu privire la identificarea percepției persoanelor candidate la alegerile locale din 2019 și a celor alese în primul mandat cu referire la implicarea femeilor și a bărbaților în viața politică și decizională locală, a barierelor de implicare și a necesităților de instruire.

Concurs de achiziții privind selectarea unei companii/organizații ce va efectua un sondaj de opinie cu privire la identificarea percepției persoanelor candidate la alegerile locale din 2019 și a celor alese în primul mandat

Data publicării: Joi, 24 octombrie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunță concurs de achiziții în vederea selectării unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj de opinie cu privire la identificarea percepției persoanelor candidate la alegerile locale din 2019 și a celor alese în primul mandat cu referire la implicarea femeilor și a bărbaților în viața politică și decizională locală, a barierelor de implicare și a necesităților de instruire.

Ponderea femeilor candidate a crescut cu 4,6% față de alegerile locale din 2015, raport

Data publicării: Marţi, 15 octombrie 2019
În ultimele trei cicluri electorale, ponderea femeilor candidate la funcția de primar a crescut cu 5%, iar pentru alegerile locale din 20 octombrie a crescut cu 4,6% de la ultimul scrutin din 2015. Concluzia apare în raportul „O analiză de gen a candidaților/candidatelor pentru alegerile locale din 2019”, prezentat într-o conferință de presă la IPN de Alina Andronache, specialistă în relații publice și advocacy la Centru Parteneriat pentru Dezvoltare. Potrivit raportului, ponderea femeilor candidat la funcția de primar a fost de 18,9% la alegerile din 2011, 22,5% – la alegerile din 2015 și 27,1% – la alegerile din 20 octombrie 2019. „Ceea ce observăm noi este că nu se schimbă prea mult tendința. Chiar dacă este în creștere, vedem că în continuare femeile sunt subreprezentate și partidele nu se grăbesc să desemneze femei pentru această funcție”, a declarat Alina Andronache.

Recomandările CPD la proiectul de lege pentru prevenirea și combaterea hărțuirii sexuale la locul de muncă și în sistemul educațional

Data publicării: Luni, 23 septembrie 2019
În contextul consultărilor publice, organizate pe marginea Proiectului de lege pentru prevenirea și combaterea hărțuirii sexuale la locul de muncă și în sistemul educațional, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) vine cu propuneri de amendamente care vizează măsuri legislative de reducere a acestui fenomen.

47% din populație face parte dintr-o clasă socială vulnerabilă, studiu

Data publicării: Marţi, 10 septembrie 2019
47% din populația Republicii Moldova face parte dintr-o clasă socială vulnerabilă și își acoperă cu greu cheltuielile pentru strictul necesar. Dacă veniturile unor săraci și cresc, acest lucru se datorează remitențelor. Datele se conțin în Studiul „Moldova inegală”, prezentat în cadrul unei conferințe de presă la IPN. Potrivit Alinei Andronache, responsabilă de Relații cu Publicul și Advocacy în cadrul Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare, în Republica Moldova persistă mai multe inegalități față de categoriile vulnerabile de persoane, lucru care înseamnă că politicile publice sunt un eșec total. Autoritățile ar trebui să-și regândească prioritățile și cum le finanțează, menționează activista. Studiul arată că cei mai afectați de sărăcie sunt persoanele cu vârsta înaintată, mai ales femeile. 55% din gospodării unde sunt persoane cu dizabilități spun că serviciile de apă și canalizare sunt foarte scumpe pentru ei, iar în cazul romilor această cifră este de 66%. Într-o situație grea se află și fermierii. „Chiar dacă se declară peste tot că suntem o țară agrară, fermierii nu înregistrează niciun venit din anul 2006, ceea ce înseamnă că câștigurile fermierilor nu sunt într-o formă monetară, ci naturală. Aceștia nu beneficiază de prestații sociale, au venituri informale și nu au venituri din remitențe”, concluzionează Alina Andronache.

Propunerile Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare în contextul modificării Codului Muncii

Data publicării: Luni, 09 septembrie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) susține inițiativa Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale privind proiectul de Lege pentru modificarea Codului Muncii al Republicii Moldova nr. 154/ 2003. În contextul consultărilor publice, organizate pe marginea modificării Codului Muncii al Republicii Moldova, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) vine cu propuneri de amendamente care vizează măsuri legislative de reducere a discriminării și a inegalităților de gen existente pe piața muncii.

Propunerile CPD pentru Planul de Acțiuni al Guvernului pe anii 2019 - 2020

Data publicării: Luni, 12 august 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) susține inițiativa Cancelariei de Stat privind elaborarea planului de acțiuni al Guvernului pentru anii 2019 – 2020. De apreciat este faptul că documentul de politică publică este un document structurat care integrează, inclusiv, acțiuni ce vor contribui la diminuarea inegalităților de gen, în special în ceea ce vizează combaterea și prevenirea hărțuirii sexuale în câmpul muncii și în sistemul educațional, prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice, dar și promovarea bugetării sensibile la gen. Totodată, ținând cont de inegalitățile înregistrate în practic toate domeniile reflectate în noul plan de acțiuni, CPD vine cu un set de recomandări ce se propun a fi abordate în textul Planului de Acțiuni, întru reducerea sau depășirea celor mai relevante diferențe de gen și întru asigurarea incluziunii grupurilor vulnerabile.

De ce Parlamentul trebuie să adopte prevederile de plasament ale femeilor și bărbaților pe listele de candidați?

Data publicării: Joi, 25 iulie 2019
Pe data de 29 martie 2019, un grup de deputați au înregistrat un proiect de lege privind modificarea mai multor acte legislative (Codul electoral – art.1, 4, 8, ș.a.; Legea despre statutul deputatului în Parlament – art.2; Legea privind partidele politice – art.26; ș.a.) cu scopul de a anula sistemul electoral mixt, dar și revenirea la sistemul electoral proporțional. În procesul de consultare publică a proiectului de lege nr. 36, mai multe organizații nonguvernamentale au expediat propuneri și recomandări pentru modificarea Legislației Electorale. Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD), cu suportul Entității Națiunilor Unite pentru Egalitate de Gen și Abilitarea Femeilor (UN Women), a expediat propuneri ce se referă la aplicarea sistemului de cotă dublă (ce include cota de reprezentare de 40% și prevederi de poziționare pe liste). În contextul dezbaterilor publice și în susținerea amendamentelor cu privire la stabilirea procedurilor de întocmire a listelor de candidați, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) și UN Women lansează Nota Analitică: De ce Parlamentul trebuie să adopte prevederile de plasament ale femeilor și bărbaților pe listele de candidați? Această notă analitică vine să argumenteze necesitatea și importanța aplicării sistemului de cotă dublă) care va spori semnificativ numărul femeilor în organele legislative de stat și va asigura șanse egale în cursele electorale.

Propunerile CPD pentru Regulamentul cu Privire la Acordarea Subvențiilor pentru Îmbunătățirea Nivelului de Trai şi de Muncă ȋn Mediul Rural din Fondul Național de Dezvoltare a Agriculturii şi Mediului Rural

Data publicării: Luni, 22 iulie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) susține inițiativa Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului cu privire la proiectul Regulamentului de acordare a subvențiilor pentru îmbunătățirea nivelului de trai și de muncă în mediul rural. De apreciat este faptul că nota informativă face referire la dimensiunea de gen (în ceea ce vizează crearea locurilor de muncă în zona rurală ce vor fi destinate inclusiv femeilor), dar totuși considerăm că măsurile prevăzute în Regulament nu vor aborda într-un mod eficient cele mai relevante inegalități de gen înregistrate în domeniul vizat.

Propunerile Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare pentru modificarea legislației electoarele!

Data publicării: Luni, 24 iunie 2019
În contextul primei runde de dezbateri asupra proiectului de lege Nr.36 din 29.03.2019, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) vine cu propuneri de amendamente care vizează măsuri legislative de reducere a inegalităților de gen în politică.

Rezultatele 1 - 10 din 297
GLOSAR
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
Statistica de gen
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan