Noutăţi şi evenimente

Opinia Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare şi a Consiliului Naţional al Tineretului din Moldova cu referire la proiectul de lege pentru modificarea articolului 27 din Legea privind partidele politice nr.294/2007

Data publicării: Marţi, 13 martie 2018
Descarcă fişier: opinia cpd si cntm proiectul de lege pt modificarea art. 27 legea 294 din 2007.pdf (2MB)

În temeiul proiectului de lege pentru modificarea articolului 27 din Legea privind partidele politice nr. 294/2007, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare şi Consiliul Naţional al Tineretului din Moldova ȋnaintează recomandări pentru reforma finanţării partidelor din perspectiva tinerilor şi a egalităţii de gen.

Propunem modificarea Legii nr. 294/2007, articolul 27. Finanţarea partidelor politice, ȋn următoarea redacţie:

(1) Partidele politice au dreptul să primească anual finanţare de la bugetul de stat prin intermediul Comisiei Electorale Centrale, în baza unui regulament aprobat de aceasta. Cuantumul alocaţiilor pentru acest scop se aprobă în legea bugetară anuală, cota procentuală constituind nu mai mult de 0,1% din veniturile bugetului de stat, cu excepţia veniturilor cu destinaţie specială prevăzute de legislaţie, şi se distribuie după cum urmează: a) 35% – partidelor politice proporţional cu performanţele obţinute în alegerile parlamentare; b) 35% – partidelor  politice proporţional cu performanţele obţinute în alegerile locale generale; c) 10% - partidelor politice proporțional cu femeile alese efectiv în cadrul alegerilor parlamentare; d) 10% - partidelor politice proporțional cu femeile alese efectiv în cadrul alegerilor locale; e) 5% - partidelor politice proporțional cu tinerii aleși efectiv în cadrul alegerilor parlamentare; f) 5% - partidelor politice proporțional cu tinerii aleși efectiv în cadrul alegerilor locale.

Adiţional, sugerăm ca la art. 28. Utilizarea alocaţiilor de la bugetul de stat, să fie adăugată următoarea redacţie:

(..) 20% din valoarea alocațiilor anuale de la bugetul de stat vor fi utilizate în scopul promovării și încurajării participării femeilor în procesul politic și electoral iar 10% din valoarea alocațiilor primite să fie utilizate pentru promovarea și încurajarea tinerilor în procesul politic și electoral.

(..) Partidele în care activează organizaţii ale femeilor şi ale tinerilor vor delega responsabilitatea de gestionare a fondurilor respective acestora .

(3) Alocațiile de la bugetul de stat, utilizate pentru alte destinații decât cele prevăzute la alin. (1) și (…), se restituie bugetului de stat în baza unei hotărâri a Curții de Conturi, în mărimea utilizată contrar destinației.

(4) Primirea și utilizarea alocațiilor de la bugetul de stat, inclusiv modul de utilizare a alocațiilor pentru încurajarea și promovarea femeilor și tinerilor, se reflectă în mod distinct în evidența contabilă a partidelor politice.

Suplimentar, propunem ca ȋn temeiul articolului 26, pragul de donaţii să fie ajustat după cum urmează:

(3)Veniturile anuale ale unui partid politic provenite din cotizații de membru și donații nu pot depăși echivalentul a 0,01% din veniturile prevăzute în bugetul de stat pentru anul respective.

(4) O persoană fizică poate face donaţii unui sau mai multor partide politice. Donaţiile făcute de o persoană fizică unui sau mai multor partide politice într-un an bugetar nu pot depăşi suma de salarii medii lunare pe economie stabilite pe anul respectiv. Dacă persoana fizică este membru de partid, în suma-limită menţionată se include şi suma cotizaţiilor de membru de partid plătite de aceasta într-un an, cotizaţia şi donaţia fiind reflectate separat în contabilitatea partidului politic şi în rapoartele privind gestiunea financiară a acestuia.

(5) Donaţiile făcute de o persoană juridică unui sau mai multor partide politice într-un an bugetar nu pot depăşi suma de salarii medii lunare pe economie stabilite pe anul respectiv. Persoana juridică care face o donaţie în bani unui partid politic trebuie să prezinte decizia organelor sale abilitate privind efectuarea donaţiei, să înregistreze donaţia şi să o reflecte în rapoartele sale contabile, de asemenea să informeze pe acţionarii sau membrii săi despre operaţiunile efectuate.


Alte articole

Opinia Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare cu referire la Proiectul de hotărâre a Guvernului „Pentru aprobarea Regulamentului privind modul de atestare a salariaților din unități”

Data publicării: Miercuri, 18 iulie 2018
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) susţine iniţiativa Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale cu referire la elaborarea Regulamentului privind modul de atestare a salariaților din unități. Este plauzibil faptul că Regulamentul prevede măsuri de asigurare a egalității și echității pe piaţa muncii, însă CPD consideră că aceste măsuri nu sunt suficiente. Astfel, CPD vine cu un set de recomandări pentru diminuarea inegalităţilor și discriminării în câmpul muncii, în special în ceea ce ține de evaluarea salariaților.

Extinderea repetată a concursului de selectare a unei companii/organizații care va efectua un sondaj național de opinie privind necesitățile de învățare ale adulților pentru incluziunea acestora pe piața muncii

Data publicării: Marţi, 17 iulie 2018
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunță extinderea repetată a termenului pentru competiția deschisă în vederea selectării unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj național de opinie cu privire la identificarea necesităților și oportunităților de învățare pe tot parcursul vieții a persoanelor adulte în vârstă, precum și a altor grupuri vulnerabile. Cercetarea va fi efectuată în cadrul proiectului „Societatea civilă contribuie la dezvoltarea socială și economică a țării”. Proiectul este implementat de Fundația Est-Europeană în parteneriat cu CPD, Asociația Businessului European, HelpAge International și Centrul pentru Inovație și Dezvoltare Socială, finanțat de Uniunea Europeană.

CUM REFORMĂM PE BUNE CONCEDIUL DE ÎNGRIJIRE A COPILULUI ÎN REPUBLICA MOLDOVA!

Data publicării: Marţi, 17 iulie 2018
În data de 12 iulie 2018, un grup de deputați a înregistrat proiectul de lege ce prevede modificarea și completarea Legii privind îndemnizațiile pentru incapacitate temporară de muncă și alte prestații de asigurări sociale. Autorii proiectului își propun să reformeze concediul de îngrijire a copilului prin majorarea îndemnizației pentru creșterea copilului proporțional cu reducerea perioadei concediului de îngrijire.

Extinderea concursului de selectare a unei companii/organizații care va efectua un sondaj național de opinie privind necesitățile de învățare ale adulților pentru incluziunea acestora pe piața muncii

Data publicării: Vineri, 06 iulie 2018
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunță extinderea termenului pentru competiția deschisă în vederea selectării unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj național de opinie cu privire la identificarea necesităților și oportunităților de învățare pe tot parcursul vieții a persoanelor adulte în vârstă, precum și a altor grupuri vulnerabile. Cercetarea va fi efectuată în cadrul proiectului „Societatea civilă contribuie la dezvoltarea socială și economică a țării”. Proiectul este implementat de Fundația Est-Europeană în parteneriat cu CPD, Asociația Businessului European, HelpAge International și Centrul pentru Inovație și Dezvoltare Socială, finanțat de Uniunea Europeană.

Selectarea unei companii/organizații care va efectua un sondaj național de opinie privind necesitățile de învățare ale adulților pentru incluziunea acestora pe piața muncii

Data publicării: Marţi, 26 iunie 2018
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunță competiție deschisă în vederea selectării unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj național de opinie cu privire la identificarea necesităților și oportunităților de învățare pe tot parcursul vieții a persoanelor adulte în vârstă, precum și a altor grupuri vulnerabile. Cercetarea va fi efectuată în cadrul proiectului „Societatea civilă contribuie la dezvoltarea socială și economică a țării”. Proiectul este implementat de Fundația Est-Europeană în parteneriat cu CPD, Asociația Businessului European, HelpAge International și Centrul pentru Inovație și Dezvoltare Socială, finanțat de Uniunea Europeană.

Evenimentul de finalizare a proiectului „Parteneriate pentru Bună Guvernare”. Un proiect cu multă muncă asiduă, succese dar şi planuri de viitor ale echipelor comunitare

Data publicării: Joi, 21 iunie 2018
În perioada septembrie 2017 - mai 2018, echipa APL a urmat instruiri privind dezvoltarea Planului de Bună Guvernare și elaborare al Planului Strategic al comunității, urmate de un proces asiduu de întocmire a Planului de asigurare a transparenței decizionale pentru anii 2017-2019, aprobat de fiecare autoritate publică la ședința Consiliului Local.

În Chișinău a avut loc FORUMUL DE POLITICI INCLUZIVE, cu genericul ”Agenda națională de dezvoltare „Moldova 2030”: perspectiva societății civile”

Data publicării: Luni, 18 iunie 2018
Chișinău– 14 iunie 2018 s-a desfășurat FORUMUL DE POLITICI INCLUZIVE, cu genericul”Agenda națională de dezvoltare „Moldova 2030”: perspectiva societății civile”. Scopul evenimentului a fost de a analiza noul proiect al Strategiei Naționale de Dezvoltare „Moldova 2030” și de a coagula eforturile organizaţiilor neguvernamentale pentru a interveni cu o singura voce vis-a-vis de documentul de politică publică.

Fiecare a cincea femeie din Moldova este supusă hărțuirii sexuale la locul de muncă

Data publicării: Marţi, 29 mai 2018
Locul de muncă sau instituțiile de învățământ sunt mediile în care se manifestă cel mai des fenomenul hărțuirii sexuale în Republica Moldova. Astfel, fiecare a cincea femeie este supusă hărțuirii sexuale la locul de muncă, iar alte 20%, potrivit statisticii, spun că au fost amenințate sau li s-a cerut să întrețină relații sexuale de către profesor pentru a avea anumite favoruri în procesul de studii. Numărul mare al persoanelor supuse hărțuirii sexuale este cauzat nu doar de percepția fenomenului în societate, dar și de cadrul legal, care are mai multe lacune. Concluziile sunt prezentate într-o notă a Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare.

Concurs de selectare a unei persoane ce va presta servicii de traducere

Data publicării: Joi, 24 mai 2018
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă concurs de selectare a unei persoane fizice sau juridice ce va presta servicii de traducere din limba română ȋn limba rusă şi engleză a documentelor analitice şi a infograficelor elaborate ȋn cadrul proiectului „Inițiativă Comună pentru Oportunități Egale”. Proiectul este implementat de Fundația Est-Europeană în parteneriat cu Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD), din resursele acordate de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC) și Guvernul Suediei.

A început Programul de Leadership în Alegeri destinat femeilor, viitoare candidate în alegerile locale din 2019!

Data publicării: Miercuri, 25 aprilie 2018
În perioada 20-21 aprilie 2018 primul grup de beneficiare a participat la primul modul de instruire cu tematica ”Liderism Politic”.

Rezultatele 1 - 10 din 255
GLOSAR
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
Statistica de gen
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan