Noutăţi şi evenimente

Opinia Centrului “Parteneriat pentru Dezvoltare” cu referire la proiectul hotărȋrii Guvernului cu privire la completarea ce se operează ȋn Hotărȋrea Guvernului nr. 685 din 13.09.2012 Cu privire la aprobarea Strategiei de dezvoltare a sectorului ȋntreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2012-2020

Data publicării: Vineri, 22 decembrie 2017
Descarcă fişier: opinia cpd planul de actiuni imm 2018-2020.pdf (420KB)

Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” susţine iniţiativa Ministerului Economiei privind elaborarea celui de-al 3-lea plan ce integrează acţiuni pentru implementarea Strategiei de dezvoltare a sectorului ȋntreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2018-2020. CPD apreciază faptul că ȋn noul plan au fost vizate şi acţiuni specifice promovării antreprenoriatului feminin ȋn Moldova. Cu toate acestea, CPD consideră că există aspecte care ar putea fi îmbunătățite prin câteva prevederi suplimentare.

Context

Strategia de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2012-2020 integrează dimensiunea de gen la un nivel incipient. Incepând cu 2013, CPD elaborează anual indexul de integrare a dimensiunii de gen ȋn politicile publice. Indexul măsoară la ce nivel documentele strategice respectă principiul egalităţii de gen la etapa de analiză şi definire a problemei, la cea de planificare a rezultatelor şi la cea de monitorizare şi evaluare a implementării politicilor. Astfel, analiza Strategiei de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2012-2020[1]a fost evaluată cu o medie de 0,5 puncte (din maximum 4 puncte), în așa fel fiind poziţionată la etapa incipientă de integrare și abordare a necesităţilor și intereselor specifice ale femeilor şi bărbaţilor din sectorul IMM. Menționăm că integrarea perspectivei egalității de gen în politicile publice este o obligațiune[2] a Guvernului.

Cu toate acestea, politica are o relevanță mare de gen, însă este elaborată într-un mod cu totul insensibil la dimensiunea de gen.Relevanța se explică prin diferențele de gen înregistrate pe piața muncii. Femeile câştigă în medie cu 12,4% mai puţin decât bărbaţii (87,6% din salariul mediu al bărbaţilor). Printre factorii ce cauzează această disparitate se enumeră numărul mic al femeilor în funcţii administrative. Astfel, din totalul conducătorilor de toate nivelurile, bărbaţi reprezintă 57 %, iar 43% revin femeilor. În cazul primilor conducători de unităţi economico-sociale diferenţele în aspect gender sunt şi mai pronunţate. Raportul între femei şi bărbaţi în rândul angajatorilor este de 1 la 4 (respectiv 26,9% femei şi 73,1% bărbaţi), indiferent de forma de proprietate a unităţii pe care o conduc. În funcţie de mărimea unităţii, se constată că femeile mai des se regăsesc în calitate de conducători a întreprinderilor micro (31,5%) şi a celor mijlocii (24,7%), iar întreprinderilor cu peste 100 de salariaţi sunt conduse de femei în proporţie de 18%.[3]

Noul plan de acţiuni privind implementarea Strategiei de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2018-2020 nu abordează în mod comprehensiv inegalitățile enumerate mai sus.Astfel, sporeşte riscul ca femeile antreprenoare să se confrunte cu majoritatea dificultăţilorce au fost identificate şi la etapa elaborării Strategie 2012-2020. Femeile sunt subreprezentate în rândul populației antreprenorilor (pondereaantrerenoarelor este de 2,6 ori mai mic decât cea a antreprenorilor)[4], iar din considerentul că cel de-al 3-lea plan de acţiuni ȋn mare parte este insensibil la aspectul de gen, se ratează o bună oportunitate de a prevedea măsuri speciale de încurajare a antreprenoriatului feminin și de adoptare a unor măsuri de facilitare a accesului acestora la credite și finanțări, la instruire și consiliere pentru un management eficient și durabil a afacerii.

Recomandări generale

Integrarea perspectivei egalității de gen în Planul de acţiuni 2018-2020. Este ȋncurajator faptul că Planul prevede un obiectiv aparte cu referire la antreprenoriatul feminin. Cu toate acestea, dat fiind faptul că dimensiunea de gen reprezintă un aspect intersectorial, aceasta urmează a fi reflectată ȋn toate acţiunile respectivului document strategic, inclusiv la nivel de indicatori.

Pentru o mare parte dintre activitățile planificate nu este bugetată o sumă exactă pentru implementarea acestora.Termenul ”în limita bugetului de stat” este foarte vag și este complicat de estimat dacă există resurse financiare suficiente pentru implementarea eficientă a activităților. În acest sens, recomandăm utilizarea unei formule mai exacte de estimare a bugetului planificat pentru fiecare activitate în parte.

Integrarea unei dimensiuni clare de gen și a unui set de indicatori coerențipentru monitorizarea progresului, în mod special în direcțiile prioritare referitoare la îmbunătăţirea accesului IMM-urilor la finanţare și la dezvoltarea capitalului uman prin promovarea competenţelor şi culturii antreprenoriale.

Recomandări specifice

În temeiul obiectivului 1.1 „Analiza sectorului IMM şi necesităţilor acestuia” recomandăm ca acțiunile planificate să țină cont de dimensiunea egalității de gen şi a indicatorilor respectivi. Astfel, studiile sectoriale şi cercetările ştiinţifice planificate a fi efectuate ȋn anii 2018-2020, urmează să prevadă generarea datelor comparative privind femeile antreprenoare şi bărbaţii antreprenori. Studiile realizate până la momentul actual și datele statistice disponibile prezintă situația în ansamblu, utilizează indicatori generali (număr de unități, număr de salariați, venituri din vânzări,  profitul înregistrat etc). Cu toate că obiectivul 7.4 „Realizarea cercetărilor ştiinţifice şi asigurarea cu date statistice necesare pentru argumentarea politcii de dezvoltare antreprenoriatului feminin”, prevede colectarea datelor specifice femeilor ce activează ȋn IMM, totuşi este important să existe oanaliză comprehensivăşi comparativă a sectorului IMM prin utilizarea unor indicatori dezagregați pe criteriul gen, vârstă, medii etc.[1] Aceasta ar permite identificarea problemelor de substrat cu care se confruntă diferite categorii de populație care fie lansează, fie sunt în proces de dezvoltare a unei IMM. Colectarea statistică a datelor dezagregate va oferi o imagine complexă asupra sectorului IMM și va permite stabilirea direcțiilor de intervenție.

În temeiul obiectivelor 1.2 „Perfecţionare cadrului de reglementare a activităţii IMM” şi 2.1 „Sporirea accesului IMM la credite bancare prin gestiunea Fondului de Garantare a Creditelor”, recomandăm să fie revizuite şi ajustate cadrul  normativ,ȋn special ce vizează criteriile de acordare a creditelor şi finanţărilor, ȋntru facilitarea procesului de acordare a creditelor femeilor antreprenoare. Chiar dacă nu sunt disponibile date dezagregate pe gen, se cunoaşte că accesul antreprenoarelor la credite și finanțări este mic și că întreprinderile femeilor sunt mai vulnerabile. Revizuirea condiţiilor de oferire a creditelorva ȋncuraja accesul antreprenoarelor la credite şi finanţări pentru asigurarea durabilităţii afacerilor.

Cu referire la priorităţile 3 „Dezvoltarea capitalului uman prin promovarea competenţelor şi culturii antreprenoriale” şi 4 „Sporirea competitivităţii IMM şi ȋncurajarea spiritului inovator”, recomandăm introducerea unor măsuri specifice de încurajare a femeilor să-și deschidă IMM-uri, precum și de facilitare a accesului lor la training și consiliere pentru un management eficient al afacerii dincolo de programele specifice destinate doar femeilor.Aici ne referim atât la continuarea programelor de consolidare ce sunt implementate ȋn Moldova actualmente, cât şi la pilotarea şi susţinereanoilor programe naţionale şi locale de mentorat, orientate spre fortificarea capacităţilor antreprenoarelor ȋn domeniul deschiderii unei afaceri şi gestionării eficiente a acesteia, planificării strategice şi a inovaţiilor.Programele pilotate ȋn Moldova ȋn ultimii ani, ce au drept scop capacitarea femeilor antreprenoare, aduc un aport major ȋn asigurarea echilibrului de gen. Instruirea femeilor antreprenoare ȋn ceea ce vizează atât planificarea strategică de termen mediu şi lung cât şi, ȋn special, orientarea spre inovaţii, va contribui la asigurarea continuităţii afacerilor şi la obţinerea unei profitabilităţi mai ȋnalte.

Încurajăm implementarea priorităţii a 5-a „Facilitarea dezvoltării IMM ȋn regiuni” inclusiv prin susținerea femeilor antreprenoare din regiunile rurale, ȋn special datorită faptului că o inegalitate de gen, mai pronunţată ȋn rândul femeilor, se atestă anume ȋn zonele rurale. Din numărul total al antreprenoarelor, doar 14,9% au iniţiat afaceri ȋn mediul rural (ODIMM, 2017). Astfel, iniţierea propriilor afaceri, dar şi facilitarea dezvoltării continue a celor existente, va contribui nu doar la evitarea "plafonului de sticlă" la locul de muncă, dar şi la micşorarea diferenţelor salariale de gen.



[1]
Colectarea datelor dezagregate pe gen privind IMM-urilor ȋn dependenţă de conducerea acestora (antreprenoare/ antreprenori), ȋn special pe sectoarele de activitate, profitabilitatea ȋntreprinderilor, nivelul de export/import, rata de angajare a femeilor/barbatilor, asigurarea reconcilierii vieţii de familie cu serviciul, segregarea pe verticala si remunerarea femeilor si barbatilor, nivelul inovaţional, priorităţile de dezvoltare, accesul la credite şi finanţări, fluctuaţia cadrelor, dificultăţile ȋn gestionarea companiilor, coruptibilitatea, transparenţa etc.



[1]
Indexul integrării dimensiunii de gen ȋn politicile publice 2013, pag. 26-27 http://progen.md/files/5331_raportanalizapoliticperspectivagen.pdf

[2]Articolul 17 LEGE Nr. 5 din 09.02.2006 cu privire la asigurarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi. Competenţa Guvernului În scopul abordării complexe a egalităţii între femei şi bărbaţi, Guvernul: a) asigură integrarea în politici, strategii, programe, acte normative şi investiţii financiare a principiului egalităţii între femei şi bărbaţi;

[3]Strategia pentru asigurarea egalității între femei și bărbați în Republica Moldova pe anii 2016-2020

[4]În numărul total al antreprenorilor autohtoni ponderea principală o constituie bărbații (72,5%); ponderea femeilor constituind 27,5% - “Analiza situaţiei curente a femeilor antreprenoare din Republica Moldova, inclusiv din regiunea Transnistreană şi UTA Găgăuzia, şi identificarea potenţialului lor de dezvoltare”, ODIMM 2017 


Alte articole

Concurs privind selectarea unei companii, care să livreze materie primă și materiale de construcție pentru confecționarea băncilor în cadrul Proiectului „Parteneriate pentru Bună Guvernare”.

Data publicării: Joi, 01 martie 2018
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă concurs prin cerere de ofertă pentru selectarea unei companii, care să livreze materie primă și materiale de construcție pentru confecționarea băncilor în cadrul Proiectului „Parteneriate pentru Bună Guvernare”. Acest Proiect este realizat de către Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” cu sprijinul Programului Buna Guvernare al Fundaţiei Soros-Moldova.

Concurs privind selectarea furnizorului de vestimentație populară în cadrul Proiectului „Parteneriate pentru Bună Guvernare”.

Data publicării: Miercuri, 28 februarie 2018
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă concurs prin cerere de ofertă pentru selectarea unei companii, atelier obiecte artizanat, meşter popular, fabrică de confecţii, care să livreze costume populare în cadrul Proiectului „Parteneriate pentru Bună Guvernare”. Acest Proiect este realizat de către Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” cu sprijinul Programului Buna Guvernare al Fundaţiei Soros-Moldova.

Prețul inegalității din Moldova. Cum femeile pierd anual 11 417 lei.

Data publicării: Joi, 22 februarie 2018
În Republica Moldova, diferența dintre salariul mediu al bărbaților și cel al femeilor crește în fiecare an. Din anul 2012 până în 2016, discrepanțele salariale au crescut de la 12,9% la 14,5%. Din cauza salarizării inechitabile, în anul 2016 o femeie angajată a ratat în medie venituri salariale de 11 417 lei. Pentru a ajunge la nivelul salariului unui bărbat, femeia angajată ar trebui să muncească cu 52 de zile mai mult. Datele au fost prezentate miercuri, 21 februarie, la o conferință de presă la IPN, de către Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, în contextul Zilei Internaționale a egalității salariale.

Concurs privind selectarea unui/unei formator/formatoare pentru Modulul III „Comunicare Publică de Succes” în cadrul proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”

Data publicării: Miercuri, 21 februarie 2018
Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă competiţie deschisă în vederea selectării unui/unei formator/formatoare în scopul livrării Modulului „Comunicare publică de succes” în cadrul Proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”. Proiectul respectiv va fi realizat în perioada ianuarie 2018 – iunie 2020 de către Fundația Est-Europeană (FEE), în parteneriat cu Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD), Piligrim Demo şi Tarna Rom fiind finanţat de Uniunea Europeană şi co-finanţat de Guvernul Suediei.

Concurs privind selectarea unui/unei formator/formatoare pentru Modulul II „Campanie Electorală Eficientă” în cadrul proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”

Data publicării: Miercuri, 21 februarie 2018
Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă competiţie deschisă în vederea selectării unui/unei formator/formatoare în scopul livrării Modulului „Campanie Electorală Eficientă” în cadrul Proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”. Proiectul respectiv va fi realizat în perioada ianuarie 2018 – iunie 2020 de către Fundația Est-Europeană (FEE), în parteneriat cu Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD), Piligrim Demo şi Tarna Rom fiind finanţat de Uniunea Europeană şi co-finanţat de Guvernul Suediei.

Concurs privind selectarea unui/unei formator/formatoare pentru Modulul I “Liderism Politic” în cadrul proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”

Data publicării: Miercuri, 21 februarie 2018
Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă competiţie deschisă în vederea selectării unui/unei formator/formatoare în scopul livrării Modulului „Liderism politic” în cadrul Proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”. Proiectul respectiv va fi realizat în perioada ianuarie 2018 – iunie 2020 de către Fundația Est-Europeană (FEE), în parteneriat cu Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD), Piligrim Demo şi Tarna Rom fiind finanţat de Uniunea Europeană şi co-finanţat de Guvernul Suediei.

Concurs de selectare a unei companii pentru prestarea serviciilor de cazare, alimentare şi oferirea sălii de instruire în cadrul proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”

Data publicării: Miercuri, 21 februarie 2018
Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă concurs prin cerere de oferte în vederea selectării unei companii/organizaţii care să presteze servicii de cazare, alimentare şi să ofere sala de instruire pentru 28 participante în cadrul proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”. Proiectul respectiv este realizat în perioada ianuarie 2018 – iunie 2020 de către Fundația Est-Europeană (FEE), în parteneriat cu Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD), Piligrim Demo şi Tarna Rom fiind finanţat de Uniunea Europeană şi co-finanţat de Guvernul Suediei.

Opinia Centrului “Parteneriat pentru Dezvoltare” cu referire la Proiectul hotărârii de Guvern cu privire la aprobarea Planului naţional de acţiuni pe anul 2018 pentru implementarea Strategiei Naționale privind Ocuparea Forței de Muncă pentru anii 2017-2021

Data publicării: Miercuri, 21 februarie 2018
Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) susţine iniţiativa Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale privind elaborarea planuluide acţiuni pe anul 2018 pentru implementarea Strategiei Naţionale privind Ocuparea Forţei de Muncă 2017-2021. Este plauzibil faptul că planul integrează anumite acţiuni de stimulare a participării femeilor pe piaţa muncii, însă CPD consideră că aceste acţiuni nu prevăd reforme structurale şi nu vor contribui la îmbunătăţirea situaţiei actuale. Astfel, CPD vine cu un set de recomandări, a căror implementare o consideră substanţială pentru diminuarea inegalităţilor între femei şi bărbaţi în câmpul muncii.

Anunţ de lansare a Proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”.

Data publicării: Marţi, 20 februarie 2018
Proiectul respectiv va fi realizat în perioada ianuarie 2018 – iunie 2020 de către Fundația Est-Europeană (FEE) în parteneriat cu Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD), Piligrim Demo şi Tarna Rom, fiind finanţat de Uniunea Europeană şi co-finanţat de Guvernul Suediei.

Concurs de selectare a unei companii, care să ofere echipament tehnic muzical în cadrul Proiectului „Parteneriate pentru Bună Guvernare”.

Data publicării: Luni, 19 februarie 2018
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă concurs prin cerere de ofertă pentru selectarea unei companii, care să ofere echipament tehnic muzical în cadrul Proiectului „Parteneriate pentru Bună Guvernare”. Acest Proiect este realizat de către Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” cu sprijinul Programului Buna Guvernare al Fundaţiei Soros-Moldova.

Rezultatele 101 - 110 din 332
GLOSAR
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
Statistica de gen
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan