Noutăţi şi evenimente

Opinia Centrului “Parteneriat pentru Dezvoltare” cu referire la proiectul hotărȋrii Guvernului cu privire la completarea ce se operează ȋn Hotărȋrea Guvernului nr. 685 din 13.09.2012 Cu privire la aprobarea Strategiei de dezvoltare a sectorului ȋntreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2012-2020

Data publicării: Vineri, 22 decembrie 2017
Descarcă fişier: opinia cpd planul de actiuni imm 2018-2020.pdf (420KB)

Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” susţine iniţiativa Ministerului Economiei privind elaborarea celui de-al 3-lea plan ce integrează acţiuni pentru implementarea Strategiei de dezvoltare a sectorului ȋntreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2018-2020. CPD apreciază faptul că ȋn noul plan au fost vizate şi acţiuni specifice promovării antreprenoriatului feminin ȋn Moldova. Cu toate acestea, CPD consideră că există aspecte care ar putea fi îmbunătățite prin câteva prevederi suplimentare.

Context

Strategia de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2012-2020 integrează dimensiunea de gen la un nivel incipient. Incepând cu 2013, CPD elaborează anual indexul de integrare a dimensiunii de gen ȋn politicile publice. Indexul măsoară la ce nivel documentele strategice respectă principiul egalităţii de gen la etapa de analiză şi definire a problemei, la cea de planificare a rezultatelor şi la cea de monitorizare şi evaluare a implementării politicilor. Astfel, analiza Strategiei de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2012-2020[1]a fost evaluată cu o medie de 0,5 puncte (din maximum 4 puncte), în așa fel fiind poziţionată la etapa incipientă de integrare și abordare a necesităţilor și intereselor specifice ale femeilor şi bărbaţilor din sectorul IMM. Menționăm că integrarea perspectivei egalității de gen în politicile publice este o obligațiune[2] a Guvernului.

Cu toate acestea, politica are o relevanță mare de gen, însă este elaborată într-un mod cu totul insensibil la dimensiunea de gen.Relevanța se explică prin diferențele de gen înregistrate pe piața muncii. Femeile câştigă în medie cu 12,4% mai puţin decât bărbaţii (87,6% din salariul mediu al bărbaţilor). Printre factorii ce cauzează această disparitate se enumeră numărul mic al femeilor în funcţii administrative. Astfel, din totalul conducătorilor de toate nivelurile, bărbaţi reprezintă 57 %, iar 43% revin femeilor. În cazul primilor conducători de unităţi economico-sociale diferenţele în aspect gender sunt şi mai pronunţate. Raportul între femei şi bărbaţi în rândul angajatorilor este de 1 la 4 (respectiv 26,9% femei şi 73,1% bărbaţi), indiferent de forma de proprietate a unităţii pe care o conduc. În funcţie de mărimea unităţii, se constată că femeile mai des se regăsesc în calitate de conducători a întreprinderilor micro (31,5%) şi a celor mijlocii (24,7%), iar întreprinderilor cu peste 100 de salariaţi sunt conduse de femei în proporţie de 18%.[3]

Noul plan de acţiuni privind implementarea Strategiei de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2018-2020 nu abordează în mod comprehensiv inegalitățile enumerate mai sus.Astfel, sporeşte riscul ca femeile antreprenoare să se confrunte cu majoritatea dificultăţilorce au fost identificate şi la etapa elaborării Strategie 2012-2020. Femeile sunt subreprezentate în rândul populației antreprenorilor (pondereaantrerenoarelor este de 2,6 ori mai mic decât cea a antreprenorilor)[4], iar din considerentul că cel de-al 3-lea plan de acţiuni ȋn mare parte este insensibil la aspectul de gen, se ratează o bună oportunitate de a prevedea măsuri speciale de încurajare a antreprenoriatului feminin și de adoptare a unor măsuri de facilitare a accesului acestora la credite și finanțări, la instruire și consiliere pentru un management eficient și durabil a afacerii.

Recomandări generale

Integrarea perspectivei egalității de gen în Planul de acţiuni 2018-2020. Este ȋncurajator faptul că Planul prevede un obiectiv aparte cu referire la antreprenoriatul feminin. Cu toate acestea, dat fiind faptul că dimensiunea de gen reprezintă un aspect intersectorial, aceasta urmează a fi reflectată ȋn toate acţiunile respectivului document strategic, inclusiv la nivel de indicatori.

Pentru o mare parte dintre activitățile planificate nu este bugetată o sumă exactă pentru implementarea acestora.Termenul ”în limita bugetului de stat” este foarte vag și este complicat de estimat dacă există resurse financiare suficiente pentru implementarea eficientă a activităților. În acest sens, recomandăm utilizarea unei formule mai exacte de estimare a bugetului planificat pentru fiecare activitate în parte.

Integrarea unei dimensiuni clare de gen și a unui set de indicatori coerențipentru monitorizarea progresului, în mod special în direcțiile prioritare referitoare la îmbunătăţirea accesului IMM-urilor la finanţare și la dezvoltarea capitalului uman prin promovarea competenţelor şi culturii antreprenoriale.

Recomandări specifice

În temeiul obiectivului 1.1 „Analiza sectorului IMM şi necesităţilor acestuia” recomandăm ca acțiunile planificate să țină cont de dimensiunea egalității de gen şi a indicatorilor respectivi. Astfel, studiile sectoriale şi cercetările ştiinţifice planificate a fi efectuate ȋn anii 2018-2020, urmează să prevadă generarea datelor comparative privind femeile antreprenoare şi bărbaţii antreprenori. Studiile realizate până la momentul actual și datele statistice disponibile prezintă situația în ansamblu, utilizează indicatori generali (număr de unități, număr de salariați, venituri din vânzări,  profitul înregistrat etc). Cu toate că obiectivul 7.4 „Realizarea cercetărilor ştiinţifice şi asigurarea cu date statistice necesare pentru argumentarea politcii de dezvoltare antreprenoriatului feminin”, prevede colectarea datelor specifice femeilor ce activează ȋn IMM, totuşi este important să existe oanaliză comprehensivăşi comparativă a sectorului IMM prin utilizarea unor indicatori dezagregați pe criteriul gen, vârstă, medii etc.[1] Aceasta ar permite identificarea problemelor de substrat cu care se confruntă diferite categorii de populație care fie lansează, fie sunt în proces de dezvoltare a unei IMM. Colectarea statistică a datelor dezagregate va oferi o imagine complexă asupra sectorului IMM și va permite stabilirea direcțiilor de intervenție.

În temeiul obiectivelor 1.2 „Perfecţionare cadrului de reglementare a activităţii IMM” şi 2.1 „Sporirea accesului IMM la credite bancare prin gestiunea Fondului de Garantare a Creditelor”, recomandăm să fie revizuite şi ajustate cadrul  normativ,ȋn special ce vizează criteriile de acordare a creditelor şi finanţărilor, ȋntru facilitarea procesului de acordare a creditelor femeilor antreprenoare. Chiar dacă nu sunt disponibile date dezagregate pe gen, se cunoaşte că accesul antreprenoarelor la credite și finanțări este mic și că întreprinderile femeilor sunt mai vulnerabile. Revizuirea condiţiilor de oferire a creditelorva ȋncuraja accesul antreprenoarelor la credite şi finanţări pentru asigurarea durabilităţii afacerilor.

Cu referire la priorităţile 3 „Dezvoltarea capitalului uman prin promovarea competenţelor şi culturii antreprenoriale” şi 4 „Sporirea competitivităţii IMM şi ȋncurajarea spiritului inovator”, recomandăm introducerea unor măsuri specifice de încurajare a femeilor să-și deschidă IMM-uri, precum și de facilitare a accesului lor la training și consiliere pentru un management eficient al afacerii dincolo de programele specifice destinate doar femeilor.Aici ne referim atât la continuarea programelor de consolidare ce sunt implementate ȋn Moldova actualmente, cât şi la pilotarea şi susţinereanoilor programe naţionale şi locale de mentorat, orientate spre fortificarea capacităţilor antreprenoarelor ȋn domeniul deschiderii unei afaceri şi gestionării eficiente a acesteia, planificării strategice şi a inovaţiilor.Programele pilotate ȋn Moldova ȋn ultimii ani, ce au drept scop capacitarea femeilor antreprenoare, aduc un aport major ȋn asigurarea echilibrului de gen. Instruirea femeilor antreprenoare ȋn ceea ce vizează atât planificarea strategică de termen mediu şi lung cât şi, ȋn special, orientarea spre inovaţii, va contribui la asigurarea continuităţii afacerilor şi la obţinerea unei profitabilităţi mai ȋnalte.

Încurajăm implementarea priorităţii a 5-a „Facilitarea dezvoltării IMM ȋn regiuni” inclusiv prin susținerea femeilor antreprenoare din regiunile rurale, ȋn special datorită faptului că o inegalitate de gen, mai pronunţată ȋn rândul femeilor, se atestă anume ȋn zonele rurale. Din numărul total al antreprenoarelor, doar 14,9% au iniţiat afaceri ȋn mediul rural (ODIMM, 2017). Astfel, iniţierea propriilor afaceri, dar şi facilitarea dezvoltării continue a celor existente, va contribui nu doar la evitarea "plafonului de sticlă" la locul de muncă, dar şi la micşorarea diferenţelor salariale de gen.



[1]
Colectarea datelor dezagregate pe gen privind IMM-urilor ȋn dependenţă de conducerea acestora (antreprenoare/ antreprenori), ȋn special pe sectoarele de activitate, profitabilitatea ȋntreprinderilor, nivelul de export/import, rata de angajare a femeilor/barbatilor, asigurarea reconcilierii vieţii de familie cu serviciul, segregarea pe verticala si remunerarea femeilor si barbatilor, nivelul inovaţional, priorităţile de dezvoltare, accesul la credite şi finanţări, fluctuaţia cadrelor, dificultăţile ȋn gestionarea companiilor, coruptibilitatea, transparenţa etc.



[1]
Indexul integrării dimensiunii de gen ȋn politicile publice 2013, pag. 26-27 http://progen.md/files/5331_raportanalizapoliticperspectivagen.pdf

[2]Articolul 17 LEGE Nr. 5 din 09.02.2006 cu privire la asigurarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi. Competenţa Guvernului În scopul abordării complexe a egalităţii între femei şi bărbaţi, Guvernul: a) asigură integrarea în politici, strategii, programe, acte normative şi investiţii financiare a principiului egalităţii între femei şi bărbaţi;

[3]Strategia pentru asigurarea egalității între femei și bărbați în Republica Moldova pe anii 2016-2020

[4]În numărul total al antreprenorilor autohtoni ponderea principală o constituie bărbații (72,5%); ponderea femeilor constituind 27,5% - “Analiza situaţiei curente a femeilor antreprenoare din Republica Moldova, inclusiv din regiunea Transnistreană şi UTA Găgăuzia, şi identificarea potenţialului lor de dezvoltare”, ODIMM 2017 


Alte articole

Concurs privind selectarea unui consultant/unei consultante în cadrul Programului de Mentorat pentru Dezvoltarea Comunitară Incluzivă

Data publicării: Vineri, 03 august 2018
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă competiţie deschisă pentru selectarea a două persoane în calitate de consultanţi/te, supervizori/oare pentru a ghida, monitoriza şi evalua implementarea proiectelor comunitare de către beneficiarele Programului de Mentorat pentru Dezvoltarea Comunitară Incluzivă. Programul de mentorat este parte componentă a proiectului „Iniţiativa Comună pentru Oportunităţi Egale”, implementat de Fundaţia Est-Europeană în parteneriat cu CPD, din resursele acordate de Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare (SDC), prin intermediul Biroului de Cooperare al Elveţiei în Republica Moldova şi Guvernul Suediei.

Ședință cu militarii DTC privind politicile de securitate și apărare din perspectiva egalității de gen

Data publicării: Marţi, 31 iulie 2018
Astăzi, 31 iulie 2018, în cadrul Departamentului Trupelor de Carabinieri al MAI a avut loc o ședință ce ține de realizarea Programului naţional de implementare a Rezoluţiei nr.1325 a Consiliului de Securitate al ONU privind femeile, pacea şi securitatea pentru anii 2018-2021 şi a Planului de acţiuni cu privire la punerea în aplicare a acestuia.

Atelier de Lucru: ”Cartarea inegalităților de pe piața locală a muncii”

Data publicării: Sâmbătă, 28 iulie 2018
Pe 25 iulie, a avut loc primul atelier de lucru privind asigurarea unei piețe a muncii mai incluzivă, cu tematica ”Cartarea inegalităților de pe piața locală a muncii”. La acest atelier au participat reprezentanții/reprezentantele organizațiilor nonguvernamentale, AOFM, autorităților locale din 5 raioane: Cahul, Călărași, Căușeni, Hâncești și Slobozia (s. Caragaș).

Opinia Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare cu referire la Proiectul de hotărâre a Guvernului „Pentru aprobarea Regulamentului privind modul de atestare a salariaților din unități”

Data publicării: Miercuri, 18 iulie 2018
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) susţine iniţiativa Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale cu referire la elaborarea Regulamentului privind modul de atestare a salariaților din unități. Este plauzibil faptul că Regulamentul prevede măsuri de asigurare a egalității și echității pe piaţa muncii, însă CPD consideră că aceste măsuri nu sunt suficiente. Astfel, CPD vine cu un set de recomandări pentru diminuarea inegalităţilor și discriminării în câmpul muncii, în special în ceea ce ține de evaluarea salariaților.

Extinderea repetată a concursului de selectare a unei companii/organizații care va efectua un sondaj național de opinie privind necesitățile de învățare ale adulților pentru incluziunea acestora pe piața muncii

Data publicării: Marţi, 17 iulie 2018
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunță extinderea repetată a termenului pentru competiția deschisă în vederea selectării unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj național de opinie cu privire la identificarea necesităților și oportunităților de învățare pe tot parcursul vieții a persoanelor adulte în vârstă, precum și a altor grupuri vulnerabile. Cercetarea va fi efectuată în cadrul proiectului „Societatea civilă contribuie la dezvoltarea socială și economică a țării”. Proiectul este implementat de Fundația Est-Europeană în parteneriat cu CPD, Asociația Businessului European, HelpAge International și Centrul pentru Inovație și Dezvoltare Socială, finanțat de Uniunea Europeană.

CUM REFORMĂM PE BUNE CONCEDIUL DE ÎNGRIJIRE A COPILULUI ÎN REPUBLICA MOLDOVA!

Data publicării: Marţi, 17 iulie 2018
În data de 12 iulie 2018, un grup de deputați a înregistrat proiectul de lege ce prevede modificarea și completarea Legii privind îndemnizațiile pentru incapacitate temporară de muncă și alte prestații de asigurări sociale. Autorii proiectului își propun să reformeze concediul de îngrijire a copilului prin majorarea îndemnizației pentru creșterea copilului proporțional cu reducerea perioadei concediului de îngrijire.

Extinderea concursului de selectare a unei companii/organizații care va efectua un sondaj național de opinie privind necesitățile de învățare ale adulților pentru incluziunea acestora pe piața muncii

Data publicării: Vineri, 06 iulie 2018
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunță extinderea termenului pentru competiția deschisă în vederea selectării unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj național de opinie cu privire la identificarea necesităților și oportunităților de învățare pe tot parcursul vieții a persoanelor adulte în vârstă, precum și a altor grupuri vulnerabile. Cercetarea va fi efectuată în cadrul proiectului „Societatea civilă contribuie la dezvoltarea socială și economică a țării”. Proiectul este implementat de Fundația Est-Europeană în parteneriat cu CPD, Asociația Businessului European, HelpAge International și Centrul pentru Inovație și Dezvoltare Socială, finanțat de Uniunea Europeană.

Selectarea unei companii/organizații care va efectua un sondaj național de opinie privind necesitățile de învățare ale adulților pentru incluziunea acestora pe piața muncii

Data publicării: Marţi, 26 iunie 2018
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunță competiție deschisă în vederea selectării unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj național de opinie cu privire la identificarea necesităților și oportunităților de învățare pe tot parcursul vieții a persoanelor adulte în vârstă, precum și a altor grupuri vulnerabile. Cercetarea va fi efectuată în cadrul proiectului „Societatea civilă contribuie la dezvoltarea socială și economică a țării”. Proiectul este implementat de Fundația Est-Europeană în parteneriat cu CPD, Asociația Businessului European, HelpAge International și Centrul pentru Inovație și Dezvoltare Socială, finanțat de Uniunea Europeană.

Evenimentul de finalizare a proiectului „Parteneriate pentru Bună Guvernare”. Un proiect cu multă muncă asiduă, succese dar şi planuri de viitor ale echipelor comunitare

Data publicării: Joi, 21 iunie 2018
În perioada septembrie 2017 - mai 2018, echipa APL a urmat instruiri privind dezvoltarea Planului de Bună Guvernare și elaborare al Planului Strategic al comunității, urmate de un proces asiduu de întocmire a Planului de asigurare a transparenței decizionale pentru anii 2017-2019, aprobat de fiecare autoritate publică la ședința Consiliului Local.

În Chișinău a avut loc FORUMUL DE POLITICI INCLUZIVE, cu genericul ”Agenda națională de dezvoltare „Moldova 2030”: perspectiva societății civile”

Data publicării: Luni, 18 iunie 2018
Chișinău– 14 iunie 2018 s-a desfășurat FORUMUL DE POLITICI INCLUZIVE, cu genericul”Agenda națională de dezvoltare „Moldova 2030”: perspectiva societății civile”. Scopul evenimentului a fost de a analiza noul proiect al Strategiei Naționale de Dezvoltare „Moldova 2030” și de a coagula eforturile organizaţiilor neguvernamentale pentru a interveni cu o singura voce vis-a-vis de documentul de politică publică.

Rezultatele 1 - 10 din 258
GLOSAR
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
Statistica de gen
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan