Noutăţi şi evenimente

Opinia Centrului “Parteneriat pentru Dezvoltare” cu privire la modificarea și completarea Legii nr. 121 din 25 mai 2012 cu privire la asigurarea egalității

Data publicării: Joi, 23 noiembrie 2017
Descarcă fişier: opinia cpd modificarea legii nr. 121.pdf (391KB)

Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” susţine iniţiativa Consiliului pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea egalității de a înainta Proiectul de lege privind modificarea și completarea unor acte legislative, printre care și Legea nr. 121 din 25 mai 2012 cu privire la asigurarea egalității. CPD apreciază faptul că au fost extinse noțiunile de bază, precum și concretizat cadrul de funcționare al Consiliului. Cu toate acestea, CPD consideră că există aspecte care ar putea fi îmbunătățite prin câteva prevederi suplimentare.

1. Introducerea definițiilor cu privire la munca egală, plată egală pentru muncă egală și plată egală pentru muncă de valoare egală.

Recomandăm introducerea noțiunilor de ”plată egală”, ”muncă egală”, ”muncă de valoare egală” în Articolul 2. Noțiuni generale. La modul practic aceasta ar presupune clarificarea a ceea ce un angajator defineşte muncă egală prin următoarele cazuri: (i) muncă similară, cu condiţia că diferenţele de muncă nu au o semnificaţie practică relevantă – munci asemănătoare, (ii) munci diferite prin esenţă, dar considerate munci de egală valoare – munci echivalente, (iii) munci diferite, dar egale în valoare prin factori ca efortul depus, capacitatea, nivelul de luare a deciziilor – munci cu valoare egală.  

2. Extinderea principiului plată egală astfel încât să acopere ambele dimensiuni – plată egală pentru muncă egală și pentru muncă de valoare egală. 

Recomandăm ca în Articolul 7, alin. (2), lit. d)  textul ”acelaşi tip şi/sau volum de muncă” să fie substituit cu  ”muncă egală sau muncă de valoare egală”. Atât în formularea actuală, cât și în cea propusă în noul proiect de lege se regăsește doar una din dimensiunile menționate: fie muncă egală, fie muncă de valoare egală.  Acestea reprezintă două noțiuni separate și, respectiv, trebuie reflectate ambele dimensiuni. 

3. Fortificareacapacităților Consiliului pentru Prevenirea şi Eliminarea Discriminării şi Asigurarea Egalității de a investiga modul în care angajatorii asigură remunerarea egală pentru munca egală.

Recomandăm ca în Articolul 12, alin. (1), lit. e) să fie introduse măsuri prin care Consiliului pentru Prevenirea şi Eliminarea Discriminării şi Asigurarea Egalității să fie abilitat să realizeze investigații legate de discriminare şi diferențele salariale. Mandatul de a investiga urmează să cuprindă câteva elemente cruciale: (i) mandatul de a investiga cauzele şi nivelul diferenţelor salariale pentru diferite sectoare ale economiei, ocupaţii sau angajatori specifici, (ii) mandatul de investigaţie trebuie să fie strict reglementat, pentru ca acesta să nu producă costuri exagerate pentru angajatori, (iii) decizia iniţierii unei asemenea investigaţii trebuie să fie argumentată temeinic, iar nivelul investigaţiei trebuie să fie proporţional cu gradul motivat de suspiciune de discriminarea salarială, (iv) investigaţiile ar presupune în mare parte solicitarea de la angajator a informaţiei cu privire la salariile oferite, politica de salarizare, cu condiţia că datele cu caracter personal sunt protejate. 

Argumentarea detaliată a completărilor propuse de Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare” a se vedea în documentul atașat. 


Alte articole

Concurs de selectare a unei persoane ce va presta servicii de traducere

Data publicării: Joi, 24 mai 2018
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă concurs de selectare a unei persoane fizice sau juridice ce va presta servicii de traducere din limba română ȋn limba rusă şi engleză a documentelor analitice şi a infograficelor elaborate ȋn cadrul proiectului „Inițiativă Comună pentru Oportunități Egale”. Proiectul este implementat de Fundația Est-Europeană în parteneriat cu Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD), din resursele acordate de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC) și Guvernul Suediei.

A început Programul de Leadership în Alegeri destinat femeilor, viitoare candidate în alegerile locale din 2019!

Data publicării: Miercuri, 25 aprilie 2018
În perioada 20-21 aprilie 2018 primul grup de beneficiare a participat la primul modul de instruire cu tematica ”Liderism Politic”.

A început a patra etapă a proiectului Suport pentru Grupurile Coordonatoare în Domeniul Gender în concordanță cu prevederile Strategiei pentru Asigurarea Egalității între Femei și Bărbați 2017-2021.

Data publicării: Miercuri, 25 aprilie 2018
În perioada 17 aprilie-15 mai, CPD va oferi asistență individuală pentru fiecare minister implicat în proiect în vederea realizării unei analize de gen mult mai riguroase și mai profunde a politicii selectate. Acest lucru se va realiza în mare parte prin organizarea ședințelor de lucru coordonate cu fiecare minister în parte.

Programul de Leadership în Alegeri destinat femeilor, viitoare candidate în alegerile locale din 2019, continuă înscrierea doritoarelor pentru următoarele runde de instruiri.

Data publicării: Luni, 23 aprilie 2018
Programul de Leadership în Alegeri destinat femeilor, viitoare candidate în alegerile locale din 2019, continuă înscrierea doritoarelor pentru următoarele runde de instruiri. În perioada Aprilie 2018 – Martie 2019, Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” va instrui 100 de femei, care doresc să candideze prima dată pentru funcţia de consilieră locală, raională/orăşenească sau primară. Vor fi admise și femei, care au participat la scrutinele precedente, dar nu au reușit.

Extinderea termenului de aplicare la concursul de selectare a unui consultant/unei consultante care va elabora un raport anual cu privire la egalitatea de şanse a grupurilor defavorizate în realizarea drepturilor socio-economice fundamentale

Data publicării: Marţi, 17 aprilie 2018
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunță concurs de oferte în vederea selectării unui consultant/unei consultante care va elabora raportul anual cu privire la egalitatea de șanse a grupurilor vulnerabile de referință: gen, tineri, vârstnici, persoane cu dizabilități și persoanele de etnie romă, pentru următoarele domenii cheie: participarea în procesul decizional, accesul la servicii, atitudini față de grupuri vulnerabile, priorități de dezvoltare locală, piață muncii.

Propunerile Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare cu privire la integrarea dimensiunii egalității de gen în Planul național de acțiuni pe anii 2018-2022 privind implementarea Strategiei intersectoriale de dezvoltare a abilităților și competențelor parentale pentru anii 2016-2022

Data publicării: Vineri, 13 aprilie 2018
În octombrie 2016, Guvernul RM a adoptat Strategia intersectorială de dezvoltare a abilităților și competențelor parentale pentru anii 2016-2022. Obiectul de intervenție al prezentei Strategii rezumă din dezvoltarea unui sistem intersectorial de sprijinire a familiilor și viitorilor părinți în ceea ce privește îmbunătățirea abilităților și competențelor parentale. În data de 23.03.2018, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a supus consultării Planul de Acțiuni pentru anii 2018-2022 al acestei Strategii. Acest document sintetizează propunerile Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) cu privire la asigurarea principiului egalității de gen în elaborarea și implementarea Planului de Acțiuni.

Concurs de selectare a unui consultant/unei consultante care va elabora un raport anual cu privire la egalitatea de şanse a grupurilor defavorizate în realizarea drepturilor socio-economice fundamentale

Data publicării: Marţi, 03 aprilie 2018
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunță concurs de oferte în vederea selectării unui consultant/unei consultante care va elabora raportul anual cu privire la egalitatea de șanse a grupurilor vulnerabile de referință: gen, tineri, vârstnici, persoane cu dizabilități și persoanele de etnie romă, pentru următoarele domenii cheie: participarea în procesul decizional, accesul la servicii, atitudini față de grupuri vulnerabile, priorități de dezvoltare locală, piață muncii.

Extinderea repetată a termenului pentru competiţia deschisă în vederea selectării unui/unei formator/formatoare în scopul livrării Modulului „Campanie Electorală Eficientă”.

Data publicării: Luni, 26 martie 2018
Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă extinderea repetată a termenului pentru competiţia deschisă în vederea selectării unui/unei formator/formatoare în scopul livrării Modulului „Campanie Electorală Eficientă” în cadrul Proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”. Proiectul respectiv va fi realizat în perioada ianuarie 2018 – iunie 2020 de către Fundația Est-Europeană (FEE), în parteneriat cu Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD), Piligrim Demo şi Tarna Rom fiind finanţat de Uniunea Europeană şi co-finanţat de Guvernul Suediei.

Opinia Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare şi a Consiliului Naţional al Tineretului din Moldova cu referire la proiectul de lege pentru modificarea articolului 27 din Legea privind partidele politice nr.294/2007

Data publicării: Marţi, 13 martie 2018
În temeiul proiectului de lege pentru modificarea articolului 27 din Legea privind partidele politice nr. 294/2007, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare şi Consiliul Naţional al Tineretului din Moldova ȋnaintează recomandări pentru reforma finanţării partidelor din perspectiva tinerilor şi a egalităţii de gen.

Reforma finanțării partidelor politice ar crește implicarea femeilor și tinerilor în politică

Data publicării: Marţi, 13 martie 2018
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare(CPD) şi Consiliul Naţional al Tineretului din Moldova (CNTM) au înaintat astăzi, 13 martie 2018, către Comisia juridică, numiri şi imunităţi propuneri cu referire la proiectul de lege pentru modificarea articolului 27 din Legea privind partidele politice nr.294/2007. Recomandările expediate pentru reforma finanţării partidelor au fost elaborate din perspectiva tinerilor şi a egalităţii de gen. Considerăm că modul în care sunt finanțate partidele politice și campaniile electorale influențează direct modul în care femeile și tinerii se implică în procesul politic.

Rezultatele 1 - 10 din 247
GLOSAR
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
Statistica de gen
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan