Noutăţi şi evenimente

Patru oraşe vor implementa planuri de Bună Guvernare

Data publicării: Marţi, 03 octombrie 2017

La 29 septembrie 2017 Consiliul orășenesc Glodeni a adoptat în unanimitate planul de asigurare a transparenței decizionale, care prevede un șir de acțiuni ce vor contribui la îmbunătăţirea actului de bună guvernare. Planul de asigurare a transparenței decizionale pentru perioada 2017-2018 a avut la bază concluziile şi recomandările ce se conţin în Raportul cu privire la asigurarea transparenţei decizionale în cadrul administraţiei publice a oraşului Glodeni, elaborat de CPD.

Raportul a fost realizat în cadrul proiectului “Parteneriate pentru Bună Guvernare”, implementat de Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” cu sprijinul financiar al Fundației Soros-Moldova. Scopul analizei prezentate în raportul respectiv constă în identificarea celor mai optime modalități de a consolida și îmbunătăți nivelul transparenței decizionale și de a crește numărul cetățenilor din orașul Glodeni, care participă la procesul de luare a deciziilor.

Proiectul are drept scop creșterea nivelului de bună guvernare în patru orașe ale Republici Moldova – Cupcini, Donduşeni, Glodeni şi Străşeni. În contextul acestui proiect, buna guvernare este definita ca situație în care APL depune un efort pro activ pentru a desfășura o activitate transparentă și incluzivă, iar membrii comunității sunt suficient de mobilizați și împuterniciți pentru a se include plenar în procesul de luare a deciziilor care îi vizează. Experiența Centrului „Parteneriat pentru Dezvoltare” arată că nivelul de bună guvernare poate crește în mod sustenabil doar când există deschiderea și capacitatea APL de a spori constant transparenţa procesului decizional și concomitent disponibilitatea cetățenilor de a se mobiliza și a se implica consecvent în adoptarea unor decizii care îi vizează direct. 

Astfel, în oraşele selectate, CPD va lucra pe două dimensiuni – prima, cu echipa APL, care va adopta planuri de asigurare a transparenţei decizionale, prima rândunică fiind oraşul Glodeni. Planurile presupun acţiuni de elaborare şi adoptare a procedurilor interne cu privire la asigurarea transparenţei decizionale şi accesului la informaţie de interes public; elaborarea bazei de date a părţilor interesate (mediu de afaceri, societatea civilă, grupuri comunitare de femei, tineri, vârstnici, mass-media); organizarea dezbaterii publice cu privire la bugetul oraşului pentru anul 2018; elaborarea, dezbaterea şi adoptarea raportului anual de asigurare a transparenţei decizionale pentru anul 2017; diversificarea instrumentelor prin care vor pune la dispoziția cetăţenilor informaţii de utilitate publică şi vor îmbunătăţi procesul de transparenţă.

Prin a doua dimensiune, proiectul îţi propune crearea, mobilizarea şi împuternicirea grupurilor comunitare din patru oraşe din Republica Moldova în procesul decizional. Grupurile comunitare au fost formate prin identificarea potențialilor/potențialelor activiști/activiste, precum şi analiza problemelor din oraș, pe care ei le consideră foarte stringente, dar care nu au fost abordate în mod consistent de către APL.  O parte componentă a efortului de împuternicire şi mobilizare este Programul de Granturi Mici, destinat în exclusivitate  grupurilor locale de femei şi bărbaţi, parteneri ai proiectului.

Proiectul conţine şi componenta de instruire axată pe tematica transparenţei decizionale, mobilizării comunității în procesul decizional și al managementului de proiect.

La data de 16 septembrie a avut loc prima instruire pentru echipa APL la tema „Cum dezvoltăm planul de Bună Guvernare?”. Echipele din cele 4 oraşe au cartat procesele interne de bună guvernare în cadrul APL, au autoevaluat obiectiv situaţia privind transparenţa decizională, au analizat gradul de accesibilitate a documentelor/informaţiilor cu caracter public, au fixat paşii ce urmează a fi întreprinşi. În baza Raportului cu privire la asigurarea transparenţei decizionale în cadrul administraţiei publice a oraşelor implicate în proiect, fiecare primărie urmează să elaboreze un plan de acţiuni, care va fi aprobat, după cum a procedat Primăria Glodeni, la şedinţa Consiliului orăşenesc din 29 septembrie. 

Acest efort urmează a fi continuat prin elaborarea şi adoptarea procedurilor interne de transparenţă şi pilotarea acestora.

La 13-14 octombrie va avea loc prima instruire pentru grupele informale din 4 oraşe partenere ale proiectului. Astfel, putem considera că proiectul a păşit cu dreptul, inspirând speranţa că buna guvernare în patru oraşe va fi la ea acasă.


Alte articole

Femeile candidate sunt mai puțin vizibile în spațiul mediatic decât bărbații, raport

Data publicării: Joi, 14 februarie 2019
Un raport de monitorizare a zece televiziuni, realizat de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, arată că femeile candidate sunt mai puțin prezente în buletinele de știri, talkshow-uri și la dezbaterile electorale organizate de televiziuni. Într-o conferință de presă la IPN, Vasile Cantarji, expert CBS-AXA, unul din autorii raportului, a menționat că, deși în acest an avem cel mai mare număr de femei candidate din istoria țării (42% în circumscripția națională și 21% în circumscripțiile uninominale), în cele 154 de buletine de știri analizate la zece canale TV, în perioada 24 ianuarie – 3 februarie, prezența femeilor a fost de 18,5% în rol principal și de 27% în rol secundar.

Manifest pentru Egalitatea de Gen

Data publicării: Marţi, 05 februarie 2019
Aproximativ 50 de organizații neguvernamentale și activiști civici au adresat clasei politice un manifest pentru egalitatea de gen, cu priorități pentru anii 2019-2020, în mai multe domenii. Într-o conferință de presă la IPN, Alina Andronache, specialistă în relații cu publicul și advocacy la Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, a menționat că acest manifest a fost lansat deoarece reformele din ultimii ani pentru asigurarea egalității de gen au fost făcute cu jumătate de măsură și nu au avut un impact semnificativ. Potrivit Alinei Andronache, impactul legilor adoptate în 2016, privind cota de participare a femeilor în alegeri, a fost diminuat prin schimbarea sistemului electoral, cel actual fiind în dezavantajul femeilor. Iar reforma privind concediul de îngrijire a copilului nu a schimbat foarte mult situația femeilor. Acestea în continuare se confruntă cu probleme care nu le permit să combine viața profesională cu cea personală.

Extinderea repetată a concursului privind selectarea unui/unei expert/experte pentru evaluarea campaniilor electorale și alegerilor parlamentare și locale din 2019 din perspectiva de gen

Data publicării: Joi, 24 ianuarie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă extindere repetată a competiţiei deschise în vederea selectării unui/unei expert/experte pentru a evalua din perspectiva de gen campania electorală pentru alegerile Parlamentare si Locale din 2019.

În pofida eforturilor de promovare a femeilor în politică, lucrurile stau pe loc

Data publicării: Miercuri, 23 ianuarie 2019
În pofida eforturilor din ultimii ani pentru a promova femeile în politică și pentru a le asigura șanse mai mari de accedere în Parlament, lucrurile stau pe loc. Reprezentanta Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare, Alina Andronache, a declarat miercuri, 23 ianuarie, într-o conferință de presă la IPN, în contextul primului raport de monitorizare a alegerilor din perspectiva incluziunii, că sistemul electoral mixt scade din șansele femeilor candidate, le descurajează și le dezavantajează.

„LOCUL FEMEILOR” ÎN ALEGERI: Analiza preliminară a candidaților pentru alegerile parlamentare din 2019 prin prisma dimensiunii egalității de gen

Data publicării: Miercuri, 23 ianuarie 2019
Pe 26 decembrie 2018 a început procesul de desemnare și înregistrare a listelor de candidați/candidate pentru parlamentarele din 2019. Până în prezent (21.01.2019), 9 partide au depus documentele la Comisia Electorală Centrală pentru a fi înregistrați în calitate de concurenți electorali. Astfel, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) a analizat modul în care partidele politice au respectat principiul egalității de gen în procesul de desemnare a candidaților atât pentru circumscripția națională, cât și pentru circumscripțiile uninominale.

Extinderea concursului privind selectarea unui/unei expert/experte pentru evaluarea campaniilor electorale și alegerilor parlamentare și locale din 2019 din perspectiva de gen

Data publicării: Luni, 14 ianuarie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă extindrea termenului pentru competiţie deschisă în vederea selectării unui/unei expert/experte pentru a evalua din perspectiva de gen campania electorală pentru alegerile Parlamentare si Locale din 2019.

Extinderea Concursului privind Selectarea Unei Companii Pentru Evaluarea Campaniei Electorale Și Programele Electorale Ale Alegerilor Locale Și Parlamentare 2019 Din Perspectiva De Gen

Data publicării: Luni, 14 ianuarie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă extinderea termenului competiţiei deschise pentru selectarea unei companii pentru a monitoriza media TV (cel puțin 10 posturi cu cea mai mare audiență națională) din perspectiva reflectării echilibrate a femeilor și bărbaților. Perioada de monitorizare – o lună.

Selectarea Unei Companii Pentru Evaluarea Campaniei Electorale Și Programele Electorale Ale Alegerilor Locale Și Parlamentare 2019 Din Perspectiva De Gen

Data publicării: Joi, 27 decembrie 2018
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă lansarea competiţie deschise pentru selectarea unei companii pentru a monitoriza media TV (cel puțin 10 posturi cu cea mai mare audiență națională) din perspectiva reflectării echilibrate a femeilor și bărbaților. Perioada de monitorizare – o lună.

Concurs privind selectarea unui/unei expert/experte pentru evaluarea campaniilor electorale și alegerilor parlamentare și locale din 2019 din perspectiva de gen

Data publicării: Joi, 27 decembrie 2018
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă competiţie deschisă în vederea selectării unui/unei expert/experte pentru a evalua din perspectiva de gen campania electorală pentru alegerile Parlamentare si Locale din 2019.

Finalizarea primului modul de instruiri cu genericul ”Cum analizăm și îmbunătățim politicile publice din perspectiva egalității de gen”

Data publicării: Joi, 13 decembrie 2018
Astăzi, 13 decembrie 2018 a avut loc evenimentul de interacțiune și schimb de experiență, finalizarea și totalizarea primului modul de instruiri cu genericul ”Cum analizăm și îmbunătățim politicile publice din perspectiva egalității de gen”, în cadrul proiectului ”Susținerea liderismului și participării femeilor la luarea deciziilor în Republica Moldova”. Primul modul a durat 5 luni, perioada în care echipa Centrului „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) a oferit suport individual pentru 5 grupuri coordonatoare din domeniul gender, în ceea ce vizează integrarea dimensiunii egalității de gen în politicile publice. Astfel, au fost analizate 5 politici publice privind impactul potențial al acestora asupra bărbaților și femeilor și au fost elaborate măsuri fezabile de consolidare a egalității de gen în domeniile de politică vizate.

Rezultatele 1 - 10 din 282
GLOSAR
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
Statistica de gen
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan