Noutăţi şi evenimente

Clubul de Presă: ”Inegalitățile salariale de gen în Moldova sau cum asigurăm în practică plata egală pentru muncă de valoare egală”

Data publicării: Vineri, 23 decembrie 2016
Descarcă fişier: infografic diferente salariale final.pdf (3MB)

Diferențele salariale și cauzele inegalităților salariale de gen în Moldova, analiza legislației naționale și experiența țărilor Uniunii Europene, prezentarea studiului de caz în cadrul companiei Moldcell, prezentarea dosarelor examinate de către Consiliul pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurării egalității, cauzele la nivel de angajator a diferențelor salariale, dar și alte aspecte ale subiectului au fost dezbătute joi, 22 decembrie, în cadrul Clubului de Presă: „Inegalitățile salariale de gen în Moldova sau cum asigurăm în practică plata egală pentru muncă de valoare egală”.

În Republica Moldova diferenţele salariale sunt subestimate. Diferenţa salarială implică pierderi financiare, în special pentru femei. În anul 2014, doar 6,37% din femeile salariate activau în domenii în care diferenţa salarială defavoriza bărbaţii. Astfel, pentru 93,63% din femeile angajate diferenţa salarială constituie o taxă invizibilă care ajunge la valoarea medie anuală de 7620 de lei (valoare calculată pentru anul 2014).

Analiza diferențelor salariale pentru fiecare sector relevă că există o tendință prin care cu cât este mai mare salariul în acel sector, cu atât diferențele salariale tind să crească. Iar în sectoarele cu cel mai mare salariu mediu pe economie, diferența salarială de gen a crescut cel mai mult.

Diferențele de gen la salarii și pensii, tendințele de creștere a inegalităților, sectoarele unde se atestă cele mai multe diferențe, dar și soluțiile pentru a elimina aceste discrepanțe le găsiți in infograficul „5 lucruri despre diferențele de gen la salarii din Moldova”.

Alexei Buzu, Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare”, a specificat: ” Diferențele salariale sunt cauzate atât de factori structurali ai pieții muncii cât și de factori direct legați de politica angajatorului. Printre factorii structurali se enumeră elemente precum accesul redus la servicii de creșă, faptul că perioada concediului de îngrijire a copilului este una dintre cele mai lungi comparativ cu țările UE și că în mare parte de el beneficiază doar femeile. Totodată, diferențele salariale sunt determinate și de procedurile interne (oficiale și cele informale) ale angajatorului.

Svetlana Bodaci, compania Moldcell, a vorbit despre proceduri nondiscriminatorii, principiile de angajare și cum în practică putem asigura principiul de plăți egale în cadrul companiilor din sectorul privat.”Mă bucur că noi avem astfel de practici pe care le putem împărtăși cu colegii noștri din sectorul privat și dacă vom multiplica acest succes atunci avem de căștigat cu toții. Câștigăm ca și angajatori fiind în poziția de angajatori mai buni cu o putere de atracție a candidaților și angajaților mai mare, câștigăm cultură ca și stat pentru că ridicăm standartele politicilor de resure umane și de a desfășura o afacere după toate normele etice.”

Svetlana Bodaci a mai menționat că: ”Putem  asigura o egalitate în procesul de remunerare având o politică internă deschisă și transparentă de remunerare prin stabilirea unui sistem de gradare și repartizare a joburilor în funcție de competențe, de pregătirea academică, de complexitatea sarcinilor îndeplinite, experiența necesară și acumulată, de responsabilitate, politica de recrutare în baza profilului jobului în baza competențelor necesare, procesul de evaluare a performanțelor pentru creșterea și evoluarea în funcție, procesul anual de revizuirea salariilor. Atunci când sunt respectate aceste reguli nu există spațiu de interpretare și subiectivism” .

Andrei Brighidin, membru Consiliul pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea Egalității a vorbit despre dosarele și deciziile examinate în cadrul consiliului, precizând că consiliul nu a avut nici o plângere ce ar viza un tratament preferențial ce ține de remunerare în câmpul muncii, din cauza datelor statistice și remunerarea secretă între angajați.

Totodată Andrei Brighidin a specificat că din totalul de dosare examenate de către Consiliul pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea Egalității, 23% sunt dosare ce atestă discriminări în câmpul muncii pe difirite criterii. Ceea ce înseamnă aproximativ peste 20 de decizii de constatare a discriminării în câmpul muncii, dintre care 8 pe criteriu de sex și 3 de maternitate.

În urma  deciziilor de constatare a Consiliului pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea Egalității putem atesta că se observă o tendință foarte clară de discriminare a femeilor pe criteriu de gen și de maternitate” a concluzionat Andrei Brighidin.

Reducerea diferențelor salariale prin reajustarea salariilor și a pensiilor medii ale femeilor la nivelul bărbaților ar avea loc o  schimbare care ar avea cel puțin următoarele efecte directe: (i) creșterea veniturilor disponibile a familiilor, (ii) creșterea veniturilor în rândul femeilor pensionare și deci reducerea nivelului de sărăcie în rândul vârstnicilor, (iii) reducerea cheltuielilor pentru asistența socială, dat fiind faptul că vor crește veniturile directe ale pensionarilor și familiilor monoparentale unde capul familiei este femeia, (iv) va crește PIB-ul prin faptul că va crește cererea agregată prin consumul gospodăriilor. Un studiu econometric aplicat pentru situația economiei Australiene estimează că reducerea diferențelor salariale cu un procent ar duce la creșterea PIB-ului cu 0,5% iar eliminarea totală a diferențelor salariale (de la 17% la 0) ar duce la o creștere a PIB-ului cu 8,5%.

Experiența țărilor membre UE indică asupra patru intervenții majore pe care Moldova ar putea să le implementeze în următorii patru ani. Acestea se referă la: (i) introducerea în cadrul legal național a definițiilor muncii egale și a muncii de valoare egală, (ii) introducerea unui sistem echitabil de evaluare a funcțiilor, (iii) introducerea măsurilor de sporire a transparenței în sistemul de salarizare și (iv) introducerea mandatului clar pentru instituțiile de egalitate în prevenirea discriminării în domeniul remunerării.

Clubului de Presă ”Inegalitățile salariale de gen în Moldova sau cum asigurăm în practică plata egală pentru muncă de valoare egală” a fost organizat de către Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD), cu sprijinul financiar al Programului Egalitate și Participare Civică al Fundației Soros-Moldova.

Video: https://www.privesc.eu/Arhiva/72837/Club-de-presa--Inegalitatile-salariale-de-gen-in-Moldova-sau-cum-asiguram-in-practica-plata-egala-pentru-munca-de-valoare-egala-#_=_  


Alte articole

Concurs privind selectarea unui/unei formator/formatoare pentru Modulul II „Campanie Electorală Eficientă” în cadrul proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”

Data publicării: Miercuri, 21 februarie 2018
Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă competiţie deschisă în vederea selectării unui/unei formator/formatoare în scopul livrării Modulului „Campanie Electorală Eficientă” în cadrul Proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”. Proiectul respectiv va fi realizat în perioada ianuarie 2018 – iunie 2020 de către Fundația Est-Europeană (FEE), în parteneriat cu Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD), Piligrim Demo şi Tarna Rom fiind finanţat de Uniunea Europeană şi co-finanţat de Guvernul Suediei.

Concurs privind selectarea unui/unei formator/formatoare pentru Modulul I “Liderism Politic” în cadrul proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”

Data publicării: Miercuri, 21 februarie 2018
Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă competiţie deschisă în vederea selectării unui/unei formator/formatoare în scopul livrării Modulului „Liderism politic” în cadrul Proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”. Proiectul respectiv va fi realizat în perioada ianuarie 2018 – iunie 2020 de către Fundația Est-Europeană (FEE), în parteneriat cu Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD), Piligrim Demo şi Tarna Rom fiind finanţat de Uniunea Europeană şi co-finanţat de Guvernul Suediei.

Concurs de selectare a unei companii pentru prestarea serviciilor de cazare, alimentare şi oferirea sălii de instruire în cadrul proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”

Data publicării: Miercuri, 21 februarie 2018
Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă concurs prin cerere de oferte în vederea selectării unei companii/organizaţii care să presteze servicii de cazare, alimentare şi să ofere sala de instruire pentru 28 participante în cadrul proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”. Proiectul respectiv este realizat în perioada ianuarie 2018 – iunie 2020 de către Fundația Est-Europeană (FEE), în parteneriat cu Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD), Piligrim Demo şi Tarna Rom fiind finanţat de Uniunea Europeană şi co-finanţat de Guvernul Suediei.

Opinia Centrului “Parteneriat pentru Dezvoltare” cu referire la Proiectul hotărârii de Guvern cu privire la aprobarea Planului naţional de acţiuni pe anul 2018 pentru implementarea Strategiei Naționale privind Ocuparea Forței de Muncă pentru anii 2017-2021

Data publicării: Miercuri, 21 februarie 2018
Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) susţine iniţiativa Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale privind elaborarea planuluide acţiuni pe anul 2018 pentru implementarea Strategiei Naţionale privind Ocuparea Forţei de Muncă 2017-2021. Este plauzibil faptul că planul integrează anumite acţiuni de stimulare a participării femeilor pe piaţa muncii, însă CPD consideră că aceste acţiuni nu prevăd reforme structurale şi nu vor contribui la îmbunătăţirea situaţiei actuale. Astfel, CPD vine cu un set de recomandări, a căror implementare o consideră substanţială pentru diminuarea inegalităţilor între femei şi bărbaţi în câmpul muncii.

Anunţ de lansare a Proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”.

Data publicării: Marţi, 20 februarie 2018
Proiectul respectiv va fi realizat în perioada ianuarie 2018 – iunie 2020 de către Fundația Est-Europeană (FEE) în parteneriat cu Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD), Piligrim Demo şi Tarna Rom, fiind finanţat de Uniunea Europeană şi co-finanţat de Guvernul Suediei.

Concurs de selectare a unei companii, care să ofere echipament tehnic muzical în cadrul Proiectului „Parteneriate pentru Bună Guvernare”.

Data publicării: Luni, 19 februarie 2018
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă concurs prin cerere de ofertă pentru selectarea unei companii, care să ofere echipament tehnic muzical în cadrul Proiectului „Parteneriate pentru Bună Guvernare”. Acest Proiect este realizat de către Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” cu sprijinul Programului Buna Guvernare al Fundaţiei Soros-Moldova.

Opinia Centrului “Parteneriat pentru Dezvoltare” cu referire la proiectul hotărȋrii Guvernului cu privire la completarea ce se operează ȋn Hotărȋrea Guvernului nr. 685 din 13.09.2012 Cu privire la aprobarea Strategiei de dezvoltare a sectorului ȋntreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2012-2020

Data publicării: Vineri, 22 decembrie 2017
Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” susţine iniţiativa Ministerului Economiei privind elaborarea celui de-al 3-lea plan ce integrează acţiuni pentru implementarea Strategiei de dezvoltare a sectorului ȋntreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2018-2020. CPD apreciază faptul că ȋn noul plan au fost vizate şi acţiuni specifice promovării antreprenoriatului feminin ȋn Moldova. Cu toate acestea, CPD consideră că există aspecte care ar putea fi îmbunătățite prin câteva prevederi suplimentare.

Concurs de selectare a unui asistent/unei asistente de proiect

Data publicării: Miercuri, 29 noiembrie 2017
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă competiţie deschisă în vederea selectării unui asistent/unei asistente de proiect. Durata de implicare: Decembrie 2017 – Mai 2018, cu posibilitate de prelungire a contractului de muncă.

Opinia Centrului “Parteneriat pentru Dezvoltare” cu privire la modificarea și completarea Legii nr. 121 din 25 mai 2012 cu privire la asigurarea egalității

Data publicării: Joi, 23 noiembrie 2017
Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” susţine iniţiativa Consiliului pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea egalității de a înainta Proiectul de lege privind modificarea și completarea unor acte legislative, printre care și Legea nr. 121 din 25 mai 2012 cu privire la asigurarea egalității. CPD apreciază faptul că au fost extinse noțiunile de bază, precum și concretizat cadrul de funcționare al Consiliului. Cu toate acestea, CPD consideră că există aspecte care ar putea fi îmbunătățite prin câteva prevederi suplimentare.

27 de femei din Moldova au creat 7 proiecte de succes inspiraționale: Programul Național de Mentorat „INSPIR-O” s-a încheiat

Data publicării: Luni, 20 noiembrie 2017
27 de femei active, 7 localități și 7 proiecte de mobilizare comunitară de succes. Acestea sunt rezultatele Programului Naţional de Mentorat pentru Femei Active „INSPIR-O!”, care se încheie după un an de zile. „INSPIR-O”, care s-a desfășurat în localităţi cu reprezentare zero a femeilor în consiliile locale, și-a propus să consolideze capacitățile de lidere a femeilor, iar ele, la rândul lor, să promoveze conceptul egalităţii de gen în politicile locale și să implementeze proiecte de mobilizare comunitară. Programul de Mentorat a fost realizat de către Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare”, cu susținerea Programului ONU „Femeile în Politică”.

Rezultatele 101 - 110 din 328
GLOSAR
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
Statistica de gen
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan