Noutăţi şi evenimente

Clubul de Presă: ”Inegalitățile salariale de gen în Moldova sau cum asigurăm în practică plata egală pentru muncă de valoare egală”

Data publicării: Vineri, 23 decembrie 2016
Descarcă fişier: infografic diferente salariale final.pdf (3MB)

Diferențele salariale și cauzele inegalităților salariale de gen în Moldova, analiza legislației naționale și experiența țărilor Uniunii Europene, prezentarea studiului de caz în cadrul companiei Moldcell, prezentarea dosarelor examinate de către Consiliul pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurării egalității, cauzele la nivel de angajator a diferențelor salariale, dar și alte aspecte ale subiectului au fost dezbătute joi, 22 decembrie, în cadrul Clubului de Presă: „Inegalitățile salariale de gen în Moldova sau cum asigurăm în practică plata egală pentru muncă de valoare egală”.

În Republica Moldova diferenţele salariale sunt subestimate. Diferenţa salarială implică pierderi financiare, în special pentru femei. În anul 2014, doar 6,37% din femeile salariate activau în domenii în care diferenţa salarială defavoriza bărbaţii. Astfel, pentru 93,63% din femeile angajate diferenţa salarială constituie o taxă invizibilă care ajunge la valoarea medie anuală de 7620 de lei (valoare calculată pentru anul 2014).

Analiza diferențelor salariale pentru fiecare sector relevă că există o tendință prin care cu cât este mai mare salariul în acel sector, cu atât diferențele salariale tind să crească. Iar în sectoarele cu cel mai mare salariu mediu pe economie, diferența salarială de gen a crescut cel mai mult.

Diferențele de gen la salarii și pensii, tendințele de creștere a inegalităților, sectoarele unde se atestă cele mai multe diferențe, dar și soluțiile pentru a elimina aceste discrepanțe le găsiți in infograficul „5 lucruri despre diferențele de gen la salarii din Moldova”.

Alexei Buzu, Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare”, a specificat: ” Diferențele salariale sunt cauzate atât de factori structurali ai pieții muncii cât și de factori direct legați de politica angajatorului. Printre factorii structurali se enumeră elemente precum accesul redus la servicii de creșă, faptul că perioada concediului de îngrijire a copilului este una dintre cele mai lungi comparativ cu țările UE și că în mare parte de el beneficiază doar femeile. Totodată, diferențele salariale sunt determinate și de procedurile interne (oficiale și cele informale) ale angajatorului.

Svetlana Bodaci, compania Moldcell, a vorbit despre proceduri nondiscriminatorii, principiile de angajare și cum în practică putem asigura principiul de plăți egale în cadrul companiilor din sectorul privat.”Mă bucur că noi avem astfel de practici pe care le putem împărtăși cu colegii noștri din sectorul privat și dacă vom multiplica acest succes atunci avem de căștigat cu toții. Câștigăm ca și angajatori fiind în poziția de angajatori mai buni cu o putere de atracție a candidaților și angajaților mai mare, câștigăm cultură ca și stat pentru că ridicăm standartele politicilor de resure umane și de a desfășura o afacere după toate normele etice.”

Svetlana Bodaci a mai menționat că: ”Putem  asigura o egalitate în procesul de remunerare având o politică internă deschisă și transparentă de remunerare prin stabilirea unui sistem de gradare și repartizare a joburilor în funcție de competențe, de pregătirea academică, de complexitatea sarcinilor îndeplinite, experiența necesară și acumulată, de responsabilitate, politica de recrutare în baza profilului jobului în baza competențelor necesare, procesul de evaluare a performanțelor pentru creșterea și evoluarea în funcție, procesul anual de revizuirea salariilor. Atunci când sunt respectate aceste reguli nu există spațiu de interpretare și subiectivism” .

Andrei Brighidin, membru Consiliul pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea Egalității a vorbit despre dosarele și deciziile examinate în cadrul consiliului, precizând că consiliul nu a avut nici o plângere ce ar viza un tratament preferențial ce ține de remunerare în câmpul muncii, din cauza datelor statistice și remunerarea secretă între angajați.

Totodată Andrei Brighidin a specificat că din totalul de dosare examenate de către Consiliul pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea Egalității, 23% sunt dosare ce atestă discriminări în câmpul muncii pe difirite criterii. Ceea ce înseamnă aproximativ peste 20 de decizii de constatare a discriminării în câmpul muncii, dintre care 8 pe criteriu de sex și 3 de maternitate.

În urma  deciziilor de constatare a Consiliului pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea Egalității putem atesta că se observă o tendință foarte clară de discriminare a femeilor pe criteriu de gen și de maternitate” a concluzionat Andrei Brighidin.

Reducerea diferențelor salariale prin reajustarea salariilor și a pensiilor medii ale femeilor la nivelul bărbaților ar avea loc o  schimbare care ar avea cel puțin următoarele efecte directe: (i) creșterea veniturilor disponibile a familiilor, (ii) creșterea veniturilor în rândul femeilor pensionare și deci reducerea nivelului de sărăcie în rândul vârstnicilor, (iii) reducerea cheltuielilor pentru asistența socială, dat fiind faptul că vor crește veniturile directe ale pensionarilor și familiilor monoparentale unde capul familiei este femeia, (iv) va crește PIB-ul prin faptul că va crește cererea agregată prin consumul gospodăriilor. Un studiu econometric aplicat pentru situația economiei Australiene estimează că reducerea diferențelor salariale cu un procent ar duce la creșterea PIB-ului cu 0,5% iar eliminarea totală a diferențelor salariale (de la 17% la 0) ar duce la o creștere a PIB-ului cu 8,5%.

Experiența țărilor membre UE indică asupra patru intervenții majore pe care Moldova ar putea să le implementeze în următorii patru ani. Acestea se referă la: (i) introducerea în cadrul legal național a definițiilor muncii egale și a muncii de valoare egală, (ii) introducerea unui sistem echitabil de evaluare a funcțiilor, (iii) introducerea măsurilor de sporire a transparenței în sistemul de salarizare și (iv) introducerea mandatului clar pentru instituțiile de egalitate în prevenirea discriminării în domeniul remunerării.

Clubului de Presă ”Inegalitățile salariale de gen în Moldova sau cum asigurăm în practică plata egală pentru muncă de valoare egală” a fost organizat de către Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD), cu sprijinul financiar al Programului Egalitate și Participare Civică al Fundației Soros-Moldova.

Video: https://www.privesc.eu/Arhiva/72837/Club-de-presa--Inegalitatile-salariale-de-gen-in-Moldova-sau-cum-asiguram-in-practica-plata-egala-pentru-munca-de-valoare-egala-#_=_  


Alte articole

A început Programul de Leadership în Alegeri destinat femeilor, viitoare candidate în alegerile locale din 2019!

Data publicării: Miercuri, 25 aprilie 2018
În perioada 20-21 aprilie 2018 primul grup de beneficiare a participat la primul modul de instruire cu tematica ”Liderism Politic”.

A început a patra etapă a proiectului Suport pentru Grupurile Coordonatoare în Domeniul Gender în concordanță cu prevederile Strategiei pentru Asigurarea Egalității între Femei și Bărbați 2017-2021.

Data publicării: Miercuri, 25 aprilie 2018
În perioada 17 aprilie-15 mai, CPD va oferi asistență individuală pentru fiecare minister implicat în proiect în vederea realizării unei analize de gen mult mai riguroase și mai profunde a politicii selectate. Acest lucru se va realiza în mare parte prin organizarea ședințelor de lucru coordonate cu fiecare minister în parte.

Programul de Leadership în Alegeri destinat femeilor, viitoare candidate în alegerile locale din 2019, continuă înscrierea doritoarelor pentru următoarele runde de instruiri.

Data publicării: Luni, 23 aprilie 2018
Programul de Leadership în Alegeri destinat femeilor, viitoare candidate în alegerile locale din 2019, continuă înscrierea doritoarelor pentru următoarele runde de instruiri. În perioada Aprilie 2018 – Martie 2019, Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” va instrui 100 de femei, care doresc să candideze prima dată pentru funcţia de consilieră locală, raională/orăşenească sau primară. Vor fi admise și femei, care au participat la scrutinele precedente, dar nu au reușit.

Extinderea termenului de aplicare la concursul de selectare a unui consultant/unei consultante care va elabora un raport anual cu privire la egalitatea de şanse a grupurilor defavorizate în realizarea drepturilor socio-economice fundamentale

Data publicării: Marţi, 17 aprilie 2018
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunță concurs de oferte în vederea selectării unui consultant/unei consultante care va elabora raportul anual cu privire la egalitatea de șanse a grupurilor vulnerabile de referință: gen, tineri, vârstnici, persoane cu dizabilități și persoanele de etnie romă, pentru următoarele domenii cheie: participarea în procesul decizional, accesul la servicii, atitudini față de grupuri vulnerabile, priorități de dezvoltare locală, piață muncii.

Propunerile Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare cu privire la integrarea dimensiunii egalității de gen în Planul național de acțiuni pe anii 2018-2022 privind implementarea Strategiei intersectoriale de dezvoltare a abilităților și competențelor parentale pentru anii 2016-2022

Data publicării: Vineri, 13 aprilie 2018
În octombrie 2016, Guvernul RM a adoptat Strategia intersectorială de dezvoltare a abilităților și competențelor parentale pentru anii 2016-2022. Obiectul de intervenție al prezentei Strategii rezumă din dezvoltarea unui sistem intersectorial de sprijinire a familiilor și viitorilor părinți în ceea ce privește îmbunătățirea abilităților și competențelor parentale. În data de 23.03.2018, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a supus consultării Planul de Acțiuni pentru anii 2018-2022 al acestei Strategii. Acest document sintetizează propunerile Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) cu privire la asigurarea principiului egalității de gen în elaborarea și implementarea Planului de Acțiuni.

Concurs de selectare a unui consultant/unei consultante care va elabora un raport anual cu privire la egalitatea de şanse a grupurilor defavorizate în realizarea drepturilor socio-economice fundamentale

Data publicării: Marţi, 03 aprilie 2018
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunță concurs de oferte în vederea selectării unui consultant/unei consultante care va elabora raportul anual cu privire la egalitatea de șanse a grupurilor vulnerabile de referință: gen, tineri, vârstnici, persoane cu dizabilități și persoanele de etnie romă, pentru următoarele domenii cheie: participarea în procesul decizional, accesul la servicii, atitudini față de grupuri vulnerabile, priorități de dezvoltare locală, piață muncii.

Extinderea repetată a termenului pentru competiţia deschisă în vederea selectării unui/unei formator/formatoare în scopul livrării Modulului „Campanie Electorală Eficientă”.

Data publicării: Luni, 26 martie 2018
Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă extinderea repetată a termenului pentru competiţia deschisă în vederea selectării unui/unei formator/formatoare în scopul livrării Modulului „Campanie Electorală Eficientă” în cadrul Proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”. Proiectul respectiv va fi realizat în perioada ianuarie 2018 – iunie 2020 de către Fundația Est-Europeană (FEE), în parteneriat cu Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD), Piligrim Demo şi Tarna Rom fiind finanţat de Uniunea Europeană şi co-finanţat de Guvernul Suediei.

Opinia Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare şi a Consiliului Naţional al Tineretului din Moldova cu referire la proiectul de lege pentru modificarea articolului 27 din Legea privind partidele politice nr.294/2007

Data publicării: Marţi, 13 martie 2018
În temeiul proiectului de lege pentru modificarea articolului 27 din Legea privind partidele politice nr. 294/2007, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare şi Consiliul Naţional al Tineretului din Moldova ȋnaintează recomandări pentru reforma finanţării partidelor din perspectiva tinerilor şi a egalităţii de gen.

Reforma finanțării partidelor politice ar crește implicarea femeilor și tinerilor în politică

Data publicării: Marţi, 13 martie 2018
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare(CPD) şi Consiliul Naţional al Tineretului din Moldova (CNTM) au înaintat astăzi, 13 martie 2018, către Comisia juridică, numiri şi imunităţi propuneri cu referire la proiectul de lege pentru modificarea articolului 27 din Legea privind partidele politice nr.294/2007. Recomandările expediate pentru reforma finanţării partidelor au fost elaborate din perspectiva tinerilor şi a egalităţii de gen. Considerăm că modul în care sunt finanțate partidele politice și campaniile electorale influențează direct modul în care femeile și tinerii se implică în procesul politic.

Extinderea termenului pentru competiţia deschisă în vederea selectării unui/unei formator/formatoare în scopul livrării Modulului „Campanie Electorală Eficientă” în cadrul Proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”.

Data publicării: Marţi, 13 martie 2018
Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă extinderea termenului pentru competiţia deschisă în vederea selectării unui/unei formator/formatoare în scopul livrării Modulului „Campanie Electorală Eficientă” în cadrul Proiectului “Pledoaria societăţii civile pentru alegeri incluzive şi corecte în Republica Moldova, conforme recomandărilor UE şi OSCE/ODIHR şi angajamentelor în domeniul drepturilor omului”. Proiectul respectiv va fi realizat în perioada ianuarie 2018 – iunie 2020 de către Fundația Est-Europeană (FEE), în parteneriat cu Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD), Piligrim Demo şi Tarna Rom fiind finanţat de Uniunea Europeană şi co-finanţat de Guvernul Suediei.

Rezultatele 1 - 10 din 246
GLOSAR
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
Statistica de gen
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan