Publicaţii CPD

Opinia Centrului “Parteneriat pentru Dezvoltare” cu referire la proiectul hotărȋrii Guvernului cu privire la completarea ce se operează ȋn Hotărȋrea Guvernului nr. 685 din 13.09.2012 Cu privire la aprobarea Strategiei de dezvoltare a sectorului ȋntreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2012-2020

Descarcă fişier: opinia cpd planul de actiuni imm 2018-2020.pdf (420KB)

Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” susţine iniţiativa Ministerului Economiei privind elaborarea celui de-al 3-lea plan ce integrează acţiuni pentru implementarea Strategiei de dezvoltare a sectorului ȋntreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2018-2020. CPD apreciază faptul că ȋn noul plan au fost vizate şi acţiuni specifice promovării antreprenoriatului feminin ȋn Moldova. Cu toate acestea, CPD consideră că există aspecte care ar putea fi îmbunătățite prin câteva prevederi suplimentare.

Context

Strategia de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2012-2020 integrează dimensiunea de gen la un nivel incipient. Incepând cu 2013, CPD elaborează anual indexul de integrare a dimensiunii de gen ȋn politicile publice. Indexul măsoară la ce nivel documentele strategice respectă principiul egalităţii de gen la etapa de analiză şi definire a problemei, la cea de planificare a rezultatelor şi la cea de monitorizare şi evaluare a implementării politicilor. Astfel, analiza Strategiei de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2012-2020[1]a fost evaluată cu o medie de 0,5 puncte (din maximum 4 puncte), în așa fel fiind poziţionată la etapa incipientă de integrare și abordare a necesităţilor și intereselor specifice ale femeilor şi bărbaţilor din sectorul IMM. Menționăm că integrarea perspectivei egalității de gen în politicile publice este o obligațiune[2] a Guvernului.

Cu toate acestea, politica are o relevanță mare de gen, însă este elaborată într-un mod cu totul insensibil la dimensiunea de gen.Relevanța se explică prin diferențele de gen înregistrate pe piața muncii. Femeile câştigă în medie cu 12,4% mai puţin decât bărbaţii (87,6% din salariul mediu al bărbaţilor). Printre factorii ce cauzează această disparitate se enumeră numărul mic al femeilor în funcţii administrative. Astfel, din totalul conducătorilor de toate nivelurile, bărbaţi reprezintă 57 %, iar 43% revin femeilor. În cazul primilor conducători de unităţi economico-sociale diferenţele în aspect gender sunt şi mai pronunţate. Raportul între femei şi bărbaţi în rândul angajatorilor este de 1 la 4 (respectiv 26,9% femei şi 73,1% bărbaţi), indiferent de forma de proprietate a unităţii pe care o conduc. În funcţie de mărimea unităţii, se constată că femeile mai des se regăsesc în calitate de conducători a întreprinderilor micro (31,5%) şi a celor mijlocii (24,7%), iar întreprinderilor cu peste 100 de salariaţi sunt conduse de femei în proporţie de 18%.[3]

Noul plan de acţiuni privind implementarea Strategiei de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2018-2020 nu abordează în mod comprehensiv inegalitățile enumerate mai sus.Astfel, sporeşte riscul ca femeile antreprenoare să se confrunte cu majoritatea dificultăţilorce au fost identificate şi la etapa elaborării Strategie 2012-2020. Femeile sunt subreprezentate în rândul populației antreprenorilor (pondereaantrerenoarelor este de 2,6 ori mai mic decât cea a antreprenorilor)[4], iar din considerentul că cel de-al 3-lea plan de acţiuni ȋn mare parte este insensibil la aspectul de gen, se ratează o bună oportunitate de a prevedea măsuri speciale de încurajare a antreprenoriatului feminin și de adoptare a unor măsuri de facilitare a accesului acestora la credite și finanțări, la instruire și consiliere pentru un management eficient și durabil a afacerii.

Recomandări generale

Integrarea perspectivei egalității de gen în Planul de acţiuni 2018-2020. Este ȋncurajator faptul că Planul prevede un obiectiv aparte cu referire la antreprenoriatul feminin. Cu toate acestea, dat fiind faptul că dimensiunea de gen reprezintă un aspect intersectorial, aceasta urmează a fi reflectată ȋn toate acţiunile respectivului document strategic, inclusiv la nivel de indicatori.

Pentru o mare parte dintre activitățile planificate nu este bugetată o sumă exactă pentru implementarea acestora. Termenul ”în limita bugetului de stat” este foarte vag și este complicat de estimat dacă există resurse financiare suficiente pentru implementarea eficientă a activităților. În acest sens, recomandăm utilizarea unei formule mai exacte de estimare a bugetului planificat pentru fiecare activitate în parte.

Integrarea unei dimensiuni clare de gen și a unui set de indicatori coerențipentru monitorizarea progresului, în mod special în direcțiile prioritare referitoare la îmbunătăţirea accesului IMM-urilor la finanţare și la dezvoltarea capitalului uman prin promovarea competenţelor şi culturii antreprenoriale.

Recomandări specifice

În temeiul obiectivului 1.1 „Analiza sectorului IMM şi necesităţilor acestuia” recomandăm ca acțiunile planificate să țină cont de dimensiunea egalității de gen şi a indicatorilor respectivi. Astfel, studiile sectoriale şi cercetările ştiinţifice planificate a fi efectuate ȋn anii 2018-2020, urmează să prevadă generarea datelor comparative privind femeile antreprenoare şi bărbaţii antreprenori. Studiile realizate până la momentul actual și datele statistice disponibile prezintă situația în ansamblu, utilizează indicatori generali (număr de unități, număr de salariați, venituri din vânzări,  profitul înregistrat etc). Cu toate că obiectivul 7.4 „Realizarea cercetărilor ştiinţifice şi asigurarea cu date statistice necesare pentru argumentarea politcii de dezvoltare antreprenoriatului feminin”, prevede colectarea datelor specifice femeilor ce activează ȋn IMM, totuşi este important să existe oanaliză comprehensivăşi comparativă a sectorului IMM prin utilizarea unor indicatori dezagregați pe criteriul gen, vârstă, medii etc.[1] Aceasta ar permite identificarea problemelor de substrat cu care se confruntă diferite categorii de populație care fie lansează, fie sunt în proces de dezvoltare a unei IMM. Colectarea statistică a datelor dezagregate va oferi o imagine complexă asupra sectorului IMM și va permite stabilirea direcțiilor de intervenție.

În temeiul obiectivelor 1.2 „Perfecţionare cadrului de reglementare a activităţii IMM” şi 2.1 „Sporirea accesului IMM la credite bancare prin gestiunea Fondului de Garantare a Creditelor”, recomandăm să fie revizuite şi ajustate cadrul  normativ,ȋn special ce vizează criteriile de acordare a creditelor şi finanţărilor, ȋntru facilitarea procesului de acordare a creditelor femeilor antreprenoare. Chiar dacă nu sunt disponibile date dezagregate pe gen, se cunoaşte că accesul antreprenoarelor la credite și finanțări este mic și că întreprinderile femeilor sunt mai vulnerabile. Revizuirea condiţiilor de oferire a creditelorva ȋncuraja accesul antreprenoarelor la credite şi finanţări pentru asigurarea durabilităţii afacerilor.

Cu referire la priorităţile 3 „Dezvoltarea capitalului uman prin promovarea competenţelor şi culturii antreprenoriale” şi 4 „Sporirea competitivităţii IMM şi ȋncurajarea spiritului inovator”, recomandăm introducerea unor măsuri specifice de încurajare a femeilor să-și deschidă IMM-uri, precum și de facilitare a accesului lor la training și consiliere pentru un management eficient al afacerii dincolo de programele specifice destinate doar femeilor.Aici ne referim atât la continuarea programelor de consolidare ce sunt implementate ȋn Moldova actualmente, cât şi la pilotarea şi susţinereanoilor programe naţionale şi locale de mentorat, orientate spre fortificarea capacităţilor antreprenoarelor ȋn domeniul deschiderii unei afaceri şi gestionării eficiente a acesteia, planificării strategice şi a inovaţiilor.Programele pilotate ȋn Moldova ȋn ultimii ani, ce au drept scop capacitarea femeilor antreprenoare, aduc un aport major ȋn asigurarea echilibrului de gen. Instruirea femeilor antreprenoare ȋn ceea ce vizează atât planificarea strategică de termen mediu şi lung cât şi, ȋn special, orientarea spre inovaţii, va contribui la asigurarea continuităţii afacerilor şi la obţinerea unei profitabilităţi mai ȋnalte.

Încurajăm implementarea priorităţii a 5-a „Facilitarea dezvoltării IMM ȋn regiuni” inclusiv prin susținerea femeilor antreprenoare din regiunile rurale, ȋn special datorită faptului că o inegalitate de gen, mai pronunţată ȋn rândul femeilor, se atestă anume ȋn zonele rurale. Din numărul total al antreprenoarelor, doar 14,9% au iniţiat afaceri ȋn mediul rural (ODIMM, 2017). Astfel, iniţierea propriilor afaceri, dar şi facilitarea dezvoltării continue a celor existente, va contribui nu doar la evitarea "plafonului de sticlă" la locul de muncă, dar şi la micşorarea diferenţelor salariale de gen.


Alte articole

PROPUNERILE CENTRULUI PARTENERIAT PENTRU DEZVOLTARE CU PRIVIRE LA INTEGRAREA DIMENSIUNII EGALITĂȚII DE GEN ÎN Planul național de acțiuni pe anii 2018-2022 privind implementarea Strategiei intersectoriale de dezvoltare a abilităților și competențelor parentale pentru anii 2016-2022

În octombrie 2016, Guvernul RM a adoptat Strategia intersectorială de dezvoltare a abilităților și competențelor parentale pentru anii 2016-2022. Obiectul de intervenție al prezentei Strategii rezumă din dezvoltarea unui sistem intersectorial de sprijinire a familiilor și viitorilor părinți în ceea ce privește îmbunătățirea abilităților și competențelor parentale. În data de 23.03.2018, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a supus consultării Planul de Acțiuni pentru anii 2018-2022 al acestei Strategii. Acest document sintetizează propunerile Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) cu privire la asigurarea principiului egalității de gen în elaborarea și implementarea Planului de Acțiuni.

Opinia Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare şi a Consiliului Naţional al Tineretului din Moldova cu referire la proiectul de lege pentru modificarea articolului 27 din Legea privind partidele politice nr.294/2007

În temeiul proiectului de lege pentru modificarea articolului 27 din Legea privind partidele politice nr. 294/2007, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare şi Consiliul Naţional al Tineretului din Moldova ȋnaintează recomandări pentru reforma finanţării partidelor din perspectiva tinerilor şi a egalităţii de gen.

Indexul Egalitatii de Gen 2017:Care este nivelul de egalitate dintre femei și bărbați?

Indexul Egalităţii de Gen măsoară nivelul egalităţii ȋntre femei şi bărbaţi pe 6 domenii cheie. Indexul este calculat în baza a 31 de indicatori de impact, grupaţi în şase categorii relevante: (i) Piaţa Muncii, (ii) Politică, (iii) Educaţie, (iv) Accesul la Resurse, (v) Percepţii şi Stereotipuri, (vi) Sănătate. Pentru fiecare domeniu a fost calculat un sub index care poate varia de la 0 – indicând o inegalitate totală între femei şi bărbaţi şi 100 – indicând o egalitate de gen perfectă. Astfel, cu cât indicele calculat este mai aproape de 100, cu atât nivelul egalităţii de gen pe acel domeniu este mai înalt.

PREȚUL INEGALITĂȚII DIN MOLDOVA. Cum femeile pierd anual 11 417 lei.

Diferența dintre salariul mediu al bărbaţilor şi cel al femeilor este în creștere. În pofida prevederilor legislative cu privire la obligația angajatorului de a asigura plată egală, tendințele cu privire la diferențele salariale au un vector negativ–discrepanța dintre salariul femeilor și bărbaților a crescut de la 12,9% în 2012 la 14,5% în 2016.

Opinia Centrului “Parteneriat pentru Dezvoltare” cu referire la Proiectul hotărârii de Guvern cu privire la aprobarea Planului naţional de acţiuni pe anul 2018 pentru implementarea Strategiei Naționale privind Ocuparea Forței de Muncă pentru anii 2017-2021

Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) susţine iniţiativa Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale privind elaborarea planuluide acţiuni pe anul 2018 pentru implementarea Strategiei Naţionale privind Ocuparea Forţei de Muncă 2017-2021. Este plauzibil faptul că planul integrează anumite acţiuni de stimulare a participării femeilor pe piaţa muncii, însă CPD consideră că aceste acţiuni nu prevăd reforme structurale şi nu vor contribui la îmbunătăţirea situaţiei actuale. Astfel, CPD vine cu un set de recomandări, a căror implementare o consideră substanţială pentru diminuarea inegalităţilor între femei şi bărbaţi în câmpul muncii.

Opinia Centrului “Parteneriat pentru Dezvoltare” cu privire la modificarea și completarea Legii nr. 121 din 25 mai 2012 cu privire la asigurarea egalității

Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” susţine iniţiativa Consiliului pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea egalității de a înainta Proiectul de lege privind modificarea și completarea unor acte legislative, printre care și Legea nr. 121 din 25 mai 2012 cu privire la asigurarea egalității. CPD apreciază faptul că au fost extinse noțiunile de bază, precum și concretizat cadrul de funcționare al Consiliului. Cu toate acestea, CPD consideră că există aspecte care ar putea fi îmbunătățite prin câteva prevederi suplimentare.

Mai puțin e mai bine. Patru propuneri pentru reforma finanțării partidelor și campaniilor electorale din perspectiva tinerilor și a egalității de gen.

Modul în care sunt finanțate partidele politice și campaniile electorale influențează direct modul în care femeile și tinerii se implică în procesul politic. Unul din factorii, deseori invocați în explicarea sub-reprezentării femeilor în politică, este discrepanța între femei și bărbați în ceea ce priveşte independența economică. Este bine știut faptul că pe piața muncii remunerarea medie a bărbaților este mai înaltă. Femeile beneficiază de pensii mai mici. Fenomenul dependenței economice în familie, tradițional, are față feminină. În situația în care costul financiar al vieții politice este în creștere, capacitatea financiară a candidaților devine un element esențial de a accede la funcții de putere. Deoarece tinerii și femeile din politica moldovenească sunt mai puțini “avuți” comparativ cu bărbații din politică, acest lucru constituie o barieră semnificativă în asigurarea reprezentării echitabile a tinerilor și femeilor în procesul decizional.

Inegalitățile în Republica Moldova: Provocări și oportunități

Scopul studiului este de a analiza egalitatea de șanse și de a identifica potențialele disparități în bunăstare, de¬terminate de cinci caracteristici de vulnerabile în Moldova. Nivelul inegalității este determinat pentru următoarele grupuri de referință: gen, tineri, vârstnici, persoane cu dizabilități și persoanele de etnie romă. Trei domenii cheie au fost examinate din perspectiva disparităților și anume: nivelul de trai, sănătate și piața muncii.

Cum reducem inegalitățile de gen în pensii?

Acest document analizează impactul de gen a modificărilor adoptate pentru sistemului de pensii la sfârșitul anului 2016. Acestea se referă la egalarea vârstei de pensionare, diferențele de gen la pensii, modul de stabilire a stagiului de cotizare și modalitatea de a beneficia de pensia anticipată.

Indexul integrării dimensiunii de gen în politicile publice 2013-2016

Integrarea dimensiunii de gen se referă la o metodologie de aplicare a aspectelor de gen la nivel de strategii, politici, programe, proiecte. Aceasta presupune faptul că trebuie să se realizeze continuu o analiză a efectelor acestor strategii, politici şi programe asupra femeilor și bărbaților, înainte de luarea oricăror decizii. Integrarea dimensiunii de gen în politicile publice implică evaluarea sistematică a nevoilor și priorităților femeilor și bărbaților şi abordarea inegalităţilor existente în documentele de politici, astfel încât rezultatele să aibă un impact pozitiv asupra situaţiei lor.

Rezultatele 1 - 10 din 56
GLOSAR
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
Statistica de gen
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan